Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Ve Velkém Meziříčí obdrželi dobrovolní hasiči nové zásahové vozidlo Tatra Terrno

Město Velké Meziříčí 21. prosince 2016 pořídilo pro jednotku SDH cisternovou automobilovou stříkačku CAS 20/4000/240-S2R Tatra 815–2 4×4.2.

V sobotu 14. ledna 2017 v dopoledních hodinách se za mrazivého zimního počasí na náměstí ve Velkém Meziříčí uskutečnilo před nastoupenou jednotkou a občany města slavnostní předání nového požárního automobilu jednotce SDH Velké Meziříčí.

Slavnostním aktem provázel 2. náměstek starosty OSH Žďár nad Sázavou Antonín Teplý. V úvodním projevu starosta města Ing. Radovan Necid, připomněl pořízení vozidla v roce, kdy nejstarší český dobrovolný hasičský sbor na Moravě oslavil 145 výročí svého založení a zmínil vítězství jednotky v Anketě dobrovolní hasiči roku.

Přečtěte siSbor dobrovolných hasičů ve Velkém Meziříčí oslavil 145. výročí, součástí byla i výstava z historie

Následně předal veliteli jednotky Jaroslavu Šišpelovi symbolický velký dřevěný klíč od nového vozidla. Ten za jednotku poděkoval městu, Kraji Vysočina a HZS kraje Vysočina za výbornou spolupráci. Další dík patřil firmě THT Polička, s.r.o. a jejímu obchodnímu řediteli Jaroslavu Lorencovi za výborně odvedenou práci.

Dalším gratulantem byl velitel stanice HZS Velké Meziříčí npor. Bc. Jiří Doležal. Jménem HZS kraje Vysočina popřál jednotce vždy šťastný návrat ze zásahu.

Náměstek starosty SH ČMS a starosta KSH Jan Slámečka vyzdvihl přínos Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů a podporu vedení Kraje Vysočina na obnově zásahové techniky hasičských sborů. Dále ocenil, že vozidlo je české značky Tatra.

Poslední zdravici pronesl starosta OSH Žďár nad Sázavou Luboš Zeman a poděkoval vedení Města za podporu sboru dobrovolných hasičů a Kraji Vysočina. Na závěr velkomeziříčský děkan R.D. Mgr. Pavel Šenkyřík požehnal cisternu. Občané města si následně měli možnost nové vozidlo zblízka prohlédnout. Pro hosty bylo na radnici připraveno občerstvení.


Zásahový automobil je určen pro přepravu požárního družstva 1+5 a hasebních prostředků pro požární zásah vodou nebo pěnou při použití nízkého nebo vysokého tlaku vody. Kromě tohoto veze i vybavení na různé technické zásahy, jako je likvidace popadaných stromů, čerpání vody ze zatopených prostor apod.

CAS je postavena na osvědčeném podvozku Tatra 815–2 4×4.2 s průběžným rámem, poháněna naftovým osmiválcovým přeplňovaným motorem o výkonu 325 kW (445 koní). Točivý moment motoru je na kola přenášen pomocí mechanické čtrnáctistupňové převodovky se synchronizací a posilovačem řazení.

Šasi je dvounápravové s pneumaticky připojitelným pohonem přední nápravy. Obě nápravy jsou vybaveny uzávěrkami diferenciálu. S CAS je možné překonat i vodní překážku s hloubkou až 750 mm.

Kabina osádky je čtyřdveřová, jednoprostorová nedělená, s šesti sedadly ve dvou řadách orientovanými po směru jízdy. V druhé řadě sedadel jsou opěradla vybavena integrovanými úchyty pro dýchací přístroje a pro náhradní tlakové láhve, další dýchací přístroj je umístěn v opěradle sedadla velitele (spolujezdce).

Pro komunikaci s operačním střediskem slouží vozidlová analogová a digitální radiostanice. Ve výbavě nechybí ani monitor couvací kamery nebo centrální zamykání. Tepelný komfort při dlouhotrvajícím zásahu zajišťuje nezávislé teplovzdušné naftové topení.

Karoserie účelové nástavby je smontována ze speciálních hliníkových profilů a polepena hliníkovým plechem. Výhodou zmíněné konstrukce je nízká hmotnost a dlouhá životnost. Požární příslušenství je uloženo v prostorech po bocích účelové nástavby a kryté uzavíracími roletkami.

Zadní úložný prostor ukrývá čerpací zařízení THT PAK 2000 – 250, které je schopno při zásahu dodávat až 2000 l vody za minutu při tlaku 1,0 MPa nebo 250 l vody za minutu při tlaku 4,0 MPa při použití vysokotlaku. Horní pochozí plošina CAS slouží pro uložení rozměrného požárního vybavení nebo pro hašení z lafetové proudnice s dostřikem přes 50 m.

Nerezová nádrž na vodu má objem 4000 l a je vybavena vlnolamy, které umožňují bezpečnější jízdu k zásahu. Aktuální přehled o množství vody v nádrži poskytují i LED ukazatelé na bocích CAS. Nádrž na pěnidlo má objem 240 l.

CAS také disponuje asanační lištou ovládanou z místa řidiče (strojníka).

Pro dobíjení akumulátorových baterií a doplňování tlakového vzduchu slouží jedna společná zásuvka, která se při nastartování motoru samočinně odpojí.

Zvláštní výstražné světelné zařízení modré barvy doplněné zvukovým výstražným zařízením je v provedení LED, umožňuje reprodukci mluveného slova a tzv. noční režim, po jehož zapnutí se sníží úroveň svítivosti. V provedení LED je též pneumaticky vysouvaný osvětlovací stožár.

Požární automobil dodala firma THT Polička, s.r.o.

Náklady na pořízení CAS bez požární výbavy se vyšplhaly téměř na 5,5 mil Kč. Na financování byly použity prostředky ve výši 2,5 mil. Kč z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů, dále z dotace ve výši 500 tisíc Kč od Kraje Vysočina a zbývající část uhradilo ze svého rozpočtu město Velké Meziříčí.

Vozidlo nahradí stávající CAS 8/1900/0-L2R – Avia 31 T z roku 1997. Jednotka SDH Velké Meziřící dále disponuje CAS 32/7000/0-S3R – Tatra 148 z roku 1974 (po generální opravě), DA 8-L1R – Renault Mascott z roku 2005, OA-L1 – Volkswagen LT 28 z roku 2004 a NA-L1 – Avia 31 N z roku 1990.

Dobrovolní hasiči na vybavení vozidla přispěli cenami za vítězství v celostátní anketě Dobrovolní hasiči roku a to částkou 80 tisíc Kč, motorovou pilou Stihl, tabletem GINA a profesionální vysílačku Hytera, kterou obdrželi.

Text a foto: Mgr. David Dvořáček
Sdílet