Bez spojení není velení 8.2 aneb když se spojení nedaří
V této části miniseriálu Bez spojení není velení s podtitulem když se spojení nedaří, se budeme věnovat závadám na samotných radiostanicích, jejich kabelovém vedení či anténách.
V této části miniseriálu Bez spojení není velení s podtitulem když se spojení nedaří, se budeme věnovat závadám na samotných radiostanicích, jejich kabelovém vedení či anténách.
Závada na radiostanici, kabelovém vedení či anténě
1) Když stanice „nehraje"…
Pokud dojde k závadě na přenosné radiostanici, je samozřejmě nejrychlejší možností nápravy výměna za jinou, pokud je tato u zásahu k dispozici. Asi nejobvyklejším problémem přenosných radiostanic je vybití baterie – řešením je samozřejmě mít baterie náhradní a v autě stojánkové rychlonabíječe, v ideálním případě řízené procesorem, zamezujícím nesprávnému průběhu nabíjecího cyklu. Pokud přenosná radiostanice prošla vodní koupelí a je „mrtvá", vždy je nutno ihned odpojit baterii, v rámci možností vyklepat vodu a pokusit se co nejdříve vyhledat servis, který provede odborné vyčištění vnitřku a následné vysušení. Moderní radiostanice by však krátkodobou koupel měly snést bez větších problémů. U vozidlových radiostanic už je řešení problémů mnohem problematičtější. Pokud se nejedná o případ, kdy je ovládací panel montován odděleně od těla, bývají někdy radiostanice vestavěny do interiéru vozidla (zejména u vozidel moderních se jedná o různé schránky ve stropních podhledech) a na dolování takto vestavěné radiostanice není na místě čas ani potřebné nástroje, přičemž naopak hrozí poškození interiéru vozidla, což obzvláště v záruční době není příliš žádoucí. A přitom se může jednat jen o triviální závadu – uvolněný konektor od anténního kabelu… Když jsme u kabelů, kromě možnosti, že se kabel poškodí nesprávnou manipulací při montáži či díky nesprávné instalaci, hrozí nejčastěji problémy právě s konektory. I velké firmy, zabývající se masovou výrobou vozidlových antén, jsou schopné vytvořit tak „kvalitní" připojení konektoru ke kabelu, že je lépe toto připojení nechat odborně předělat ještě před připojením k radiostanici a předejít tak následným problémům, které se jako naschvál dostaví v tu nejnevhodnější dobu. Pokud tedy dojde k disfunkci radiostanice během provozu, nezbývá, než překontrolovat připojení všech konektorů k radiostanici (pokud je to možné) a pokud stanice ani nesvítí, zbývá ještě případná kontrola pojistky (pokud je přístupná, často bývá na napájecím kabelu kdesi za palubní deskou nebo kdovíkde). Pokud je množnost odpojit od vozidlové radiostanice anténní kabel, naskýtá se jako nouzové řešení možnost zapojení radiostanice přenosné s příslušnou redukcí pro připojení externí antény. Je však zřejmé, že podobná řešení budou připravena jen tam, kde je v jednotce nějaký radioamatér – nadšenec a že ve většině případů se zprovozněním vozidlové radiostanice při zásahu nebude nejspíše nikdo zabývat, protože na to jednoduše nebude mít čas ani prostředky.
2) Závady na anténě
Pokud radiostanice svítí a zjevně reaguje na ovládací prvky, může být problém v anténě. Nejjednodušším postupem je samozřejmě vizuální kontrola, zda-li anténa na střeše vůbec je a pokud ano, v jakém stavu a poloze. To není k smíchu, zářiče mohou být poškozené, zohýbané či dokonce ulomené nárazem do cizího předmětu, nejčastěji do větví nebo nízké části nějaké stavby (obvykle do mostního tělesa). Naštěstí se na pásmu VHF 160 jako vozidlové antény používají nejčastěji tzv. antény čtvrtvlnné, jejichž délka obvykle nepřesahuje 50cm. Proto jejich poškození hrozí zejména u lesních požárů, kdy je střet antény s přírodou asi nejpravděpodobnější. Pokud chceme mít zejména na osobním vozidle delší a výkonnější typy antén, je dobré zvolit typy, které mají u paty antény pružinu, která částečně eliminuje nebezpečí poškození zářiče (prutu) při jeho střetu s překážkou. Občas se také může stát, že montážní prvek, zaručující správnou polohu prutu vozidlové antény (obvykle šroub s křídlatou matkou nebo speciální matkou proti odcizení) selže, matka se povolí a prut se sklopí. Zde se vyplatí pravidelná preventivní kontrola. Pokud vypadá vizuálně vše v pořádku, nezbude, než celé vedení zkontrolovat pomocí speciálního měřícího přístroje, případně ohmmetru.
Pokračování příště
Předchozí díly najdete na této adrese: https://www.pozary.cz/…i_15319.html
Pro Požáry.cz ruská vlaštovka
-wap-
Seriál: Bez spojení není velení
Bez spojení není velení 8.4 aneb když se spojení nedaří
V minulém díle jsme se z velmi obecného hlediska věnovali závadám na radiostanicích a chybám při instalaci vysílacího zařízení, dnes dojde na nás, uživatele.V minulém…
Bez spojení není velení 8.3 aneb když se spojení nedaří
V této části miniseriálu Bez spojení není velení s podtitulem nesprávná instalace vysílací soustavy, se budeme věnovat anténám a problémům s instalací vysílací soustay…
Bez spojení není velení 8.1 aneb když se spojení nedaří
Bez spojení není velení, praví jedno staré české rčení a není snad nikoho, kdo by jej neznal. Obzvláště při komplikovaných akcích jakéhokoliv charakteru je koordinace…
Bez spojení není velení 7.3
Přinášíme vám poslední díl seriálu, zabývající se problematikou radiostanic a dalších spojových prostředků všeho druhu, které používají či mohou používat hasičské…
Bez spojení není velení 7.2
Protože jsou takto odolné radiostanice obvykle poměrně dosti nákladné, bývají někdy používány i méně odolné typy. Zde potom pomůže dodržování několika základních…
Bez spojení není velení 7.1 aneb živly útočí
Po delší odmlce vám přinášíme již sedmé pokračování seriálu o radiostanicích od našeho vysílačkového experta, tedy Ruské vlaštovky. V této části se dozvíte něco o…
Bez spojení není velení 6
Bez spojení není velení – ani na dovolené! Vertex Standard VX-146 aneb Na PMR bez kompromisů.V dalším díle ptákova občasníku se zblízka podíváme na jednu velmi zajímavou…
Bez spojení není velení 5 aneb tentokráte posloucháme.
Doposud jsme zde probírali různé typy radiostanic, jejich provoz a příslušenství. Tentokráte se letmo podíváme do hájemství skupiny lidí, zabývajících se poslechem…
Bez spojení není velení 4 -část 3
…aneb vrtáme střechu.Montáž antény na vozidlo lze provést několika způsoby. Nejlepší je vyvrtat otvor do střechy a namontovat patici antény „natvrdo“. Toto řešení je…
Bez spojení není velení 4 -část 2
…aneb lidové tvořivosti se meze nekladou ani v autě.Montáž radiostanice do vozidla vyžaduje dodržení několika základních podmínek, není to ovšem nic složitého. Nejvíce…