Neděle 22. prosince 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Tísňové linky v České republice začaly přijímat lokalizační zprávy AML, nejprve z Androidu

V loňském roce odbavili operátoři na tísňové lince 112 a 150 přibližně 2 300 000 volání, na tísňové lince 155 přibližně 1 900 000 volání a na lince 158 asi 1 600 000 tísňových volání.

Na druhém konci telefonní linky je zpravidla člověk, který potřebuje pomoc, ať už hasičů, policie, záchranné služby nebo všech složek IZS. Takový člověk je buď sám v tísni, nebo je svědkem mimořádné události. Každopádně ať tak či tak, je vždy ve stresu.

Přestože operátoři na tísňových linkách jsou na tyto situace dobře proškoleni a umí s takovým člověkem komunikovat, shodují se na tom, že klíčovou informací pro ně je, kde se daná událost stala, tedy, co nejpřesnější místo události.

A to je přesně to, co mnozí lidé, kteří se v takové stresové situaci ocitnou, neumí či nemohou sdělit. Přitom přesná poloha je pro co nejrychlejší dojezd složek IZS na místo zcela klíčová.

Spuštění v roce 2020 – lokalizační zpráva

V uplynulých letech se do systému tísňové linky 112 implementovaly novinky, které ulehčí občanům situaci, pokud se ocitnou v tísni. Tou hlavní je schopnost přijímat tzv. „lokalizační zprávy“ z mobilního telefonu.

Přečtěte siSystém eCall byl spuštěn, tísňová linka zvládne přijmout automatický hovor z havarovaného vozidla

V praxi to znamená, že pokud někdo zavolá o pomoc na tísňovou linku 112, 150, 155 nebo 158, jeho mobilní telefon s operačním systémem Android (2.3.7 – Gingerbread a vyšší, takže dnes v podstatě všechny) automaticky vyšle zprávu, která bude obsahovat souřadnice místa, ze kterého volá.

Dne 11. února 2020 byla tato funkce spuštěna na území Prahy (telefon sám pozná, kde se nachází a zda má pozici poslat), do měsíce bude po testovacím provozu rozšířena do celé republiky.

Konkurenční systém – iOS – tuto funkci nabízí od verze 11.3, spuštěna by měla být dle plánu do půl roku. Momentálně probíhá jednání s firmou Apple.

Jde o zásadní službu, která výrazně zkrátí reakční dobu složek IZS. Je skvělé, že funkci automatické lokalizace spouštíme, protože lidé v tísni už nebudou muset nikomu ve stresu složitě vysvětlovat, kde přesně jsou,

uvedl ministr vnitra Jan Hamáček s tím, že jde o další krok k větší bezpečnosti našich občanů.

Velmi často se stává, že volající buď přesně neví, kde se nachází, nebo je prostě v takovém stresu, že tuto informaci není schopen operátorovi sdělit. Na operačním středisku v takovém případě dokáží v současné době lokalizovat volajícího jen pomocí předpokládané oblasti pokrytí vysílače mobilní sítě, přes který komunikace prochází.

Určení polohy přes lokalizační zprávu bude velmi přesné, služba nevyžaduje instalaci žádné speciální aplikace ani registraci uživatele. Díky tomu dojde k významnému zkrácení času potřebného k poskytnutí účinné pomoci.

Běžně se stává, že lidé, kteří se stanou svědky nebo účastníky dopravních nehod na dálnici, prostě nedokáží sdělit, kde se zrovna nacházejí.

Díky tomuto zpřesnění polohy tísňového volání se hasiči dostanou na místo zase o něco rychleji, aby mohli lidem, kteří to potřebují pomoci,

vysvětlil přínos lokalizace na příkladu dopravní nehody generálporučík Ing. Drahoslav Ryba, generální ředitel HZS ČR.

AML – Advanced mobile location

Pod zkratkou AML se skrývá služba, která byla před několika lety „vyvinuta“ ve Velké Británii společnostmi British Telecom, EE Limited a HTC. Umožňuje automatické odeslání skryté SMS zprávy s pozicí telefonu po zavolání na tísňovou linku.

Dnešní pokročilé určování polohy mobilního telefonu nevyužívá pouze systém GPS či základnové stanice operátora, ale „orientuje“ se například i podle okolních Wi-Fi sítí.

V dotazu směrem ke Googlu se posílá seznam všech Wi-Fi sítí v okolí – tedy jakýchkoliv, které dokáže Wi-Fi karta zachytit, bez ohledu na to, jestli se k nim dokáže připojit. U každé sítě se odešle MAC adresa, SSID (pokud je viditelné) a síla signálu.

Nic dalšího se neposílá, komunikace je navíc šifrovaná. Google se podívá do svých databází a podle nich určí průnikem viditelných sítí nejpravděpodobnější polohu.

navigovat.cz

Rychlá a přesná lokalizace tísňového volání zásadně zkrátí dobu do poskytnutí přednemocniční neodkladné péče v případech, kdy lidé z důvodu svého zdravotního stavu nemohou sdělit svoji polohu, anebo se nacházejí v neznámém prostoru,

dodal MUDr. Marek Slabý, MBA, prezident Asociace zdravotnických záchranných služeb a ředitel ZZS JčK.

Jak to funguje

Dle specifikace je odesílaná SMS „skrytá“ a odesílá se na speciální číslo, odkud je pak „distribuována“ na operační střediska složek IZS.

Člověk ji tak neuvidí v odeslaných zprávách a je pravidlem, že je operátor neúčtuje. Je však nutné mít vloženou SIM kartu a mít signál vlastního operátora. Služba nefunguje v roamingu a stejně tak nefunguje se signálem cizího operátora.

Na linku 112 se tedy bez SIM karty dovoláte stejně jako doteď přes jakýkoliv dostupný signál, ale vaši polohu telefon nepošle.

Po vytočení linky 112 se telefon „podívá“, na kolik je nabitá baterie a podle toho se rozhodne, které lokalizační funkce (GPS, Galileo, Wi-Fi) zapne – pokud jsou vypnuté. Následně zjistí svou polohu a pomocí speciálně formátované SMS ji pošle operátorovi tísňové linky.

Kromě pozice (lat/long) zpráva obsahuje také průměr oblasti, ve které se mobilní telefon pravděpodobně nachází, nadmořskou výšku a dokonce i číslo patra budovy, pokud je zjistitelné. Dorazí také časový údaj, číslo buňky operátora a identifikace mobilního telefonu a SIM karty (IMEI/IMSI).

Závěr SMS pak obsahuje kontrolní počet znaků celé zprávy.

Pro někoho by mohla být zajímavým tématem „anonymita“. Lze však předpokládat, že člověk volající na tísňovou linku volá o pomoc a jeho poloha je důležitá. Funkci nelze vypnout, je součástí operačního systému.

Dle slov policejního ředitele by zasílání polohy mohlo snížit počet obtěžujících volání na tísňové linky.

O spuštění systému jsme natáčeli rozhovor již v roce 2017, vše se ale trošku protáhlo…

Sdílet
Seriál: Červená Kawka
Seriál: eCall - automatické volání pomoci
Seriál: Linka 112