Tísňové linky v České republice začaly přijímat lokalizační zprávy AML, nejprve z Androidu
V loňském roce odbavili operátoři na tísňové lince 112 a 150 přibližně 2 300 000 volání, na tísňové lince 155 přibližně 1 900 000 volání a na lince 158 asi 1 600 000 tísňových volání.
Na druhém konci telefonní linky je zpravidla člověk, který potřebuje pomoc, ať už hasičů, policie, záchranné služby nebo všech složek IZS. Takový člověk je buď sám v tísni, nebo je svědkem mimořádné události. Každopádně ať tak či tak, je vždy ve stresu.
Přestože operátoři na tísňových linkách jsou na tyto situace dobře proškoleni a umí s takovým člověkem komunikovat, shodují se na tom, že klíčovou informací pro ně je, kde se daná událost stala, tedy, co nejpřesnější místo události.
A to je přesně to, co mnozí lidé, kteří se v takové stresové situaci ocitnou, neumí či nemohou sdělit. Přitom přesná poloha je pro co nejrychlejší dojezd složek IZS na místo zcela klíčová.
Spuštění v roce 2020 – lokalizační zpráva
V uplynulých letech se do systému tísňové linky 112 implementovaly novinky, které ulehčí občanům situaci, pokud se ocitnou v tísni. Tou hlavní je schopnost přijímat tzv. „lokalizační zprávy“ z mobilního telefonu.
V praxi to znamená, že pokud někdo zavolá o pomoc na tísňovou linku 112, 150, 155 nebo 158, jeho mobilní telefon s operačním systémem Android (2.3.7 – Gingerbread a vyšší, takže dnes v podstatě všechny) automaticky vyšle zprávu, která bude obsahovat souřadnice místa, ze kterého volá.
Dne 11. února 2020 byla tato funkce spuštěna na území Prahy (telefon sám pozná, kde se nachází a zda má pozici poslat), do měsíce bude po testovacím provozu rozšířena do celé republiky.
Konkurenční systém – iOS – tuto funkci nabízí od verze 11.3, spuštěna by měla být dle plánu do půl roku. Momentálně probíhá jednání s firmou Apple.
Jde o zásadní službu, která výrazně zkrátí reakční dobu složek IZS. Je skvělé, že funkci automatické lokalizace spouštíme, protože lidé v tísni už nebudou muset nikomu ve stresu složitě vysvětlovat, kde přesně jsou,
uvedl ministr vnitra Jan Hamáček s tím, že jde o další krok k větší bezpečnosti našich občanů.
Velmi často se stává, že volající buď přesně neví, kde se nachází, nebo je prostě v takovém stresu, že tuto informaci není schopen operátorovi sdělit. Na operačním středisku v takovém případě dokáží v současné době lokalizovat volajícího jen pomocí předpokládané oblasti pokrytí vysílače mobilní sítě, přes který komunikace prochází.
Určení polohy přes lokalizační zprávu bude velmi přesné, služba nevyžaduje instalaci žádné speciální aplikace ani registraci uživatele. Díky tomu dojde k významnému zkrácení času potřebného k poskytnutí účinné pomoci.
Běžně se stává, že lidé, kteří se stanou svědky nebo účastníky dopravních nehod na dálnici, prostě nedokáží sdělit, kde se zrovna nacházejí.
Díky tomuto zpřesnění polohy tísňového volání se hasiči dostanou na místo zase o něco rychleji, aby mohli lidem, kteří to potřebují pomoci,
vysvětlil přínos lokalizace na příkladu dopravní nehody generálporučík Ing. Drahoslav Ryba, generální ředitel HZS ČR.
AML – Advanced mobile location
Pod zkratkou AML se skrývá služba, která byla před několika lety „vyvinuta“ ve Velké Británii společnostmi British Telecom, EE Limited a HTC. Umožňuje automatické odeslání skryté SMS zprávy s pozicí telefonu po zavolání na tísňovou linku.
Dnešní pokročilé určování polohy mobilního telefonu nevyužívá pouze systém GPS či základnové stanice operátora, ale „orientuje“ se například i podle okolních Wi-Fi sítí.
V dotazu směrem ke Googlu se posílá seznam všech Wi-Fi sítí v okolí – tedy jakýchkoliv, které dokáže Wi-Fi karta zachytit, bez ohledu na to, jestli se k nim dokáže připojit. U každé sítě se odešle MAC adresa, SSID (pokud je viditelné) a síla signálu.
Nic dalšího se neposílá, komunikace je navíc šifrovaná. Google se podívá do svých databází a podle nich určí průnikem viditelných sítí nejpravděpodobnější polohu.
Rychlá a přesná lokalizace tísňového volání zásadně zkrátí dobu do poskytnutí přednemocniční neodkladné péče v případech, kdy lidé z důvodu svého zdravotního stavu nemohou sdělit svoji polohu, anebo se nacházejí v neznámém prostoru,
dodal MUDr. Marek Slabý, MBA, prezident Asociace zdravotnických záchranných služeb a ředitel ZZS JčK.
Jak to funguje
Dle specifikace je odesílaná SMS „skrytá“ a odesílá se na speciální číslo, odkud je pak „distribuována“ na operační střediska složek IZS.
Člověk ji tak neuvidí v odeslaných zprávách a je pravidlem, že je operátor neúčtuje. Je však nutné mít vloženou SIM kartu a mít signál vlastního operátora. Služba nefunguje v roamingu a stejně tak nefunguje se signálem cizího operátora.
Na linku 112 se tedy bez SIM karty dovoláte stejně jako doteď přes jakýkoliv dostupný signál, ale vaši polohu telefon nepošle.
Po vytočení linky 112 se telefon „podívá“, na kolik je nabitá baterie a podle toho se rozhodne, které lokalizační funkce (GPS, Galileo, Wi-Fi) zapne – pokud jsou vypnuté. Následně zjistí svou polohu a pomocí speciálně formátované SMS ji pošle operátorovi tísňové linky.
Kromě pozice (lat/long) zpráva obsahuje také průměr oblasti, ve které se mobilní telefon pravděpodobně nachází, nadmořskou výšku a dokonce i číslo patra budovy, pokud je zjistitelné. Dorazí také časový údaj, číslo buňky operátora a identifikace mobilního telefonu a SIM karty (IMEI/IMSI).
Závěr SMS pak obsahuje kontrolní počet znaků celé zprávy.
Pro někoho by mohla být zajímavým tématem „anonymita“. Lze však předpokládat, že člověk volající na tísňovou linku volá o pomoc a jeho poloha je důležitá. Funkci nelze vypnout, je součástí operačního systému.
Dle slov policejního ředitele by zasílání polohy mohlo snížit počet obtěžujících volání na tísňové linky.
O spuštění systému jsme natáčeli rozhovor již v roce 2017, vše se ale trošku protáhlo…
Seriál: Červená Kawka
- ▶ Video
- Rozhovor
FIREPORT je moderní svolávací systém pro hasičské jednotky, kromě poslání SMSky umí spoustu dalších věcí
FIREPORT je moderní svolávací systém pro jednotky požární ochrany. Kromě „obyčejného“ poslání SMSky umí i zavolat, získat zpětnou vazbu od hasičů, vytisknout na…
- ▶ Video
- Rozhovor
Webová aplikace PORT.ALL usnadňuje komunikaci dobrovolných jednotek s krajským operačním střediskem
Systém PORT.ALL slouží primárně k evidenci všech potřebných informací v rámci JSDH. Spravovat v něm lze osoby a jejich kontakty, technické prostředky, techniku a její…
- ▶ Video
- Rozhovor
Hasiči v Chile neberou plat, podpora státu je mizivá. Hasičkou je tam i Marcela Maršálková
Marcela Maršálková sice pochází z Brna, ale život ji aktuálně zavedl až do Chile. A protože jí hasičina baví, k cestě do nejbližší hasičárny byl jen kousek. Jaké to v…
- ▶ Video
- Rozhovor
Záchranné sítě pro koně už využívá několik krajů v republice, veřejná sbírka spolku EDUvet.cz pokračuje
V první polovině ledna roku 2017 jsme vyrazili na Českolipsko, v jehož okolí operuje (a to doslova) veterinární doktorka MVDr. Lýdia Čačková. Na základě zkušeností a…
- ▶ Video
- Rozhovor
Spolupráci Tatry a nástavbářů jsme probrali přímo v Kopřivnici, zeptali jsme se i na emisní normy
Pro velký rozhovor o současnosti i plánech slavné automobilky Tatra jsme vyrazili až do Kopřivnice. Představitelé společnosti Tatra Trucks a. s. – technický ředitel Ing.…
- ▶ Video
- Rozhovor
Roman Hlinovský je už rok ředitelem pražských hasičů. Povede se postavit holešovickou stanici a bude v Praze jezdit nová technika?
Z řadového hasiče až do hodnosti brigádního generála. Povídali jsme si s ředitelem pražských hasičů Romanem Hlinovským. Jaký byl rok v hlavním městě, dostanou…
- ▶ Video
- Exkluzivně
Autor mobilní aplikace ZÁCHRANKA Filip Maleňák chce vytvořit i její hasičskou a policejní verzi
O tom, jak vznikl nápad vytvořit aplikaci ZÁCHRANKA, o technickém pozadí a dalších zajímavostech jsme si povídali s jejím autorem Filipem Maleňákem.
- Rozhovor
Jiří Sucharda věří, že Asociace velitelů JSDH metodicky pomůže velitelům a stane se partnerem pro státní organizace
Jeden ze zakládajících členů a současně nově zvolený prezident Asociace Jiří Sucharda odpovídal na naše dotazy.
- ▶ Video
- Rozhovor
Miloš Němec velel zásahu, při kterém jeho směna zachránila před požárem střechu Národního muzea
Miloš Němec je velitel směny, která zasahovala u únorového požáru střechy Národního muzea v Praze. Zeptali jsme se ho jaké byly jeho pocity, když poprvé uviděl plameny…
- ▶ Video
- Seriál
Červená Kawka: Redaktoři webu netradičně shrnují uplynulý veletrh INTERSCHUTZ 2015
Veletrh INTERSCHUTZ je bezpochyby největší hasičskou událostí za posledních pět let. Přinášíme netradiční shrnutí veletrhu očima redaktorů webu POŽÁRY.cz, kteří vám celý…
Seriál: eCall - automatické volání pomoci
- ▶ Video
Systém eCall byl spuštěn, tísňová linka zvládne přijmout automatický hovor z havarovaného vozidla
Na konci září roku 2017 došlo ke spuštění systému eCall – celoevropského systému automatického tísňového volání z vozidla. Tento elektronický bezpečnostní systém byl…
Po střetu dvou osobních vozidel v Praze přivolal pomoc mobilní telefon připojený přes bluetooth
Krátce po půl druhé odpoledne přijalo operační středisko automatické volání z mobilního telefonu, který byl přes bluetooth připojen v autě. Operační středisko vyslalo na…
- ▶ Video
- Seriál
ÚAMK společně s partnery předvedl simulaci velké havárie a fungování eCall
Vesmírné technologie a záchrany životů na našich silnicích. O tomto propojení přesvědčila prezentace reálného fungování systému eCall, kterou připravil ÚAMK ve…
„Je to satisfakce za dlouholetou práci“, řekl Luděk Prudil k ocenění systému eCall v rámci IT Projektu roku 2013
Ocenění Finalista soutěže IT Projekt roku 2013 si ve čtvrtek 13. února 2014 odnesl i projekt Zapojení České republiky do evropského pilotního projektu automatického…
- ▶ Video
VIDEO: Systém eCall byl poprvé prakticky představen v České republice, po automatickém nahlášení nehody vyjeli hasiči
V Praze dne 18. září 2013 proběhl národní seminář o systému automatického tísňového volání z paluby vozidla „eCall“, který vyvrcholil praktickou simulovanou ukázkou,…
Vývoj projektu eCall pokračuje, od roku 2015 si auto o pomoc zavolá samo
Přinášíme další článek do našeho seriálu o automatickém tísňovém volání z vozidel – eCall. Od roku 2015 by měl být systém totiž standardní výbavou všech nových…
Poslankyni Evropského parlamentu byl představen projekt eCall
Cílem včerejšího setkání zástupců ministerstva dopravy i hasičského záchranného sboru bylo seznámit poslankyni Evropského parlamentu Olgu Sehnalovou s projektem…
ČR se připravuje na zavedení automatického tísňového volání z vozidel (eCall)
Ministerstvo dopravy a Hasičský záchranný sbor ČR v současnosti intenzivně spolupracují při přípravě zavedení eCall (automatického tísňové volání z vozidel) v České…
Česká republika je připravena na zavedení eCall (automatického tísňového volání z vozidel)
V úterý 16. června 2009 se v budově Ministerstva vnitra – generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR uskutečnila koordinační pracovní porada k problematice…
Auto si v budoucnosti při nehodě zavolá záchranáře samo, začíná se rodit systém eCall
Evropská komise by chtěla aby v budoucnu měly všechny nové vozy systém který by v případě nehody automaticky přivolal záchranáře.
Seriál: Linka 112
- ▶ Video
Jedenáctý únor je tradiční Evropský den linky tísňového volání 112
Dne 11. 2., kdy se datum skládá ze dvou jedniček a jedné dvojky, slavíme Evropský den linky tísňového volání 112. Toto telefonní číslo v současnosti slouží téměř půl…
Od ledna budou hasiči a policisté na svých operačních střediscích přijímat tísňové zprávy SMS
Na Nový rok bude na operačních střediscích Hasičského záchranného sboru ČR a Policie ČR – tedy pro čísla 112, 150 a 158 – spuštěna služba pro příjem tísňových textových…
- ▶ Video
Den tísňové linky připomněli v roce 2017 hasiči v několika krajích, nejen na hasičských stanicích
Dne 11. 2., kdy se datum skládá ze dvou jedniček a jedné dvojky, slavíme Evropský den linky tísňového volání 112. Při této příležitosti hasiči v několika krajích…
Generální ředitel HZS ČR a prezident asociace ZZS podepsali prohlášení o tísňovém volání v podmínkách České republiky
Generální ředitel HZS ČR genmjr. Drahoslav Ryba a MUDr. Marek Slabý, MBA, prezident asociace zdravotnických záchranných služeb ČR v pátek 3. února 2017 společně…
Linka 112 oslavila narozeniny v plzeňském obchodním centru, děti si zkoušely nahlásit mimořádnou událost
V úterý 11. února 2014 si Evropané opět připomněli Evropský den linky 112. Prostřednictvím tohoto jednotného evropského čísla tísňového volání se lidé v nouzi mohou…
Hasiči v roce 2012 odbavili více než 4 miliony hovorů na tísňové linky, číslo 112 funguje už deset let
Telefonické tísňové volání je nejrozšířenější způsob pro přivolání pomoci. Na základě informace získané z tísňového volání, zahajují složky IZS svou činnost, zejména pak…
Česká sto dvanáctka vám pomůže i při pobytu na Olympiádě, pomoc zajistíte i z Londýna
Hasičský záchranný sbor České republiky se zapojil do systému mezinárodní spolupráce pracovišť příjmu tísňového volání. Jedná se o databázi kontaktů, která vznikla v…
Stodvanáctka slavila v Obchodním centru Plzeň na Rokycanské
V sobotu 11. února se v celé Evropě slaví Evropský den tísňové linky 112. V Obchodním centru Plzeň na Rokycanské oslavy proběhly s operátorem tísňové linky 112,…
Den linky 112: Pomocníkem pro odhalení zlomyslných volání je identifikace volajícího
Vybudováním Telefonního centra tísňového volání (TCTV) 112 v Pardubickém kraji se zkvalitnil systém přijímání tísňových linek.
Postih za zneužití linky 112 se několikanásobně zvýšil
Jedenáctého února si připomeneme Evropský den 112. Na toto jednotné evropské tísňové číslo se dovoláte na telefonní centra hasičských záchranných sborů v krajích, které…