Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Technická Scania HZS pražského dopravního podniku nahradila Liazku i Avii, nový vůz dodala THT Polička

Ve středu 1. února 2017 byl na hostivařské požární stanici HZS DP hlavního města Prahy zařazen do výjezdu nový technický automobil TA-S1 na podvozku Scania P 360 4×2. Nový „technik“ nahradil dosluhující TA-LIAZ 101, získaný v roce 2004 přestavbou jedné z CAS K 25, a zároveň letitý DA-Avia 31, který prošel modernizací v roce 2005.

Dodavatelem automobilu byla společnost THT Polička. Podvozek byl vybrán obdobný, jako u hostivařské prvosledové CAS, tedy Scania 4×2 s rozvorem 4.300 mm.

Hlavním požadavkem, kladeným na nové vozidlo, nebyla vysoká průchodnost terénem, ale co největší objem nástavby a co nejlepší přístupnost přepravované výzbroje při zachování relativně kompaktních vnějších rozměrů vozidla. Silniční podvozek P 360 DB 4×2 HSA CP 16 o rozvoru 4.300 mm s dvoumístnou kabinou s motorem o výkonu 265 kW byl při těchto ohledech optimálním řešením.

Vůz je dlouhý 8.325 mm, široký 2.540 mm a vysoký 3.230 mm. Maximální technicky přípustná hmotnost činí 18.000 kg.

Nástavba je zhotovena jako samonosný skelet z polyesteru zesíleného skelnými vlákny (GFK) stejně, jako u všech prvosledových vozů a také kačerovské technické Tatry HZS DP. V přední části automobilu je na ocelovém rámu instalován vyprošťovací naviják se jmenovitou silou 50 kN a délkou ocelového lana 30 m.

Mezi kabinou a nástavbou je situován teleskopický osvětlovací stožár s dvojicí světlometů LED 72 W. Pracovní osvětlení okolí vozidla zajišťuje celkem 9 ks LED světel LabCraft a na přední části střechy kabiny je namontována dvojice pracovních LED světlometů Hella. Samozřejmostí je liniové LED-osvětlení uvnitř rolet, na střeše nástavby a u zadního žebříku pro výstup na střechu.

Sestava mobilní techniky HZS DP je koncipována tak, aby s výbavou prvosledových CAS 20 bylo možné zvládat minimálně 80 % výjezdů. Ke zbývajícím cca 20 % událostí pak navíc vyjíždí různá speciální technika.

Hlavní anomálie oproti technice HZS ČR spočívá v tom, že na CAS 20 prvního výjezdu najdeme kyslíkové dýchací přístroje pro zásahy v podzemí (5 ks BG 4), ale přetlakové ventilátory a elektrocentrály jsou součástí výbavy až speciálních automobilů.

Hlavním účelem nově pořízené technické Scanie je posílení jednotek HZS DP u těžkých dopravních nehod, větších ropných havárií a u živelních pohrom.

Výbavu pro dopravní nehody a technické havárie tvoří zejména souprava HVZ LUKAS s pohonnou jednotkou P 650 SG-DHR 20, dvě sady zvedacích vaků Res-Q-Tec (4 čtvercové vaky SQ 8 bar, 4 sférické vaky NT 10 bar) a různé podkládací prvky pro stabilizaci.

Novinkami v této oblasti výbavy jsou 4 stabilizační tyče Paratech TVS ve dvou délkách a manipulační lávka výrobce Günzburger-Steigtechnik. Rozměrné stabilizační tyče a složená lávka jsou spolu s košovými nosítky a páteřní deskou uloženy v zadním „tunelu“ nástavby, aby bylo maximálně usnadněno jejich rychlé vyjmutí a použití.

Pro čerpání vody ze zatopených prostor je k dispozici plovoucí čerpadlo PH Cyklon 2, motorové kalové čerpadlo PH 1000 a dvojice elektrických kalových čerpadel Rosenbauer Nautilus 4/1 (230 V) spolu s elektrocentrálou GEKO 7401 HHBA.

Prodlužovací kabelové bubny a přenosné boxy s rozvaděči 230/400 V jsou uloženy na dlouhých výsuvných platech na levoboku tak, že plato aretuje při 50% výsuvu a pak při 100% výsuvu – při vyjímání jen části prostředků tedy není nutné vysunovat z nástavby celou délku plata.

Elektrické příslušenství doplňuje ruční rozbrušovací pila DeWalt (230 V) a sada AKU-nářadí DeWalt – přímočará pila, rozbrušovací pila a AKU-šroubovák/vrtačka. Přenosné osvětlení je tvořeno dvěma AKU-svítilnami PELI RALS 9430 a čtveřicí LED-reflektorů (230 V) se stativy.

Novou „zbraní“ ve výbavě HZS DP je výkonný elektrický vysavač NILFISK ALTO ATTIX 751–71 (230 V), umožňující nasávání nízké hladiny špinavé vody a její přečerpávání vestavěným kalovým čerpadlem dále do hadicového vedení C.

Výbavu pro havárie s ropnými látkami tvoří zejména ruční membránová pumpa KIESEL s olejivzdornými hadicemi, dále těsnící pomůcky a tmely, různé typy úkapových nádob a sběrné sudy o celkovém objemu cca 200 litrů. V hliníkových boxech na střeše nástavby přepravuje automobil cca 200 kg sorbentu v pytlích.

Využití při požárech najdou přetlakové ventilátory LEADER – typ MT 236 se spalovacím motorem a typ ES 230 s elektro­motorem na 230 V. Ve výbavě samozřejmě nechybí práškové a sněhové hasicí přístroje.

V kabině automobilu najdeme dvojici vzduchových dýchacích přístrojů MSA s 9litrovými lahvemi a v nástavbě u zvedacích vaků je uloženo 6 ks 9litrových kompozitních lahví, jak pro použití s vaky, tak pro případné doplnění na dýchací technice.

Sbor používá u veškeré vzduchové techniky z důvodu unifikace výhradně kompozitní lahve právě o objemu 9 litrů.

Další výbavu automobilu tvoří motorová řetězová a rozbrušovací pila s příslušenstvím, ruční lanový naviják – tzv. hupcuk, motorový vysavač na roje nebezpečného hmyzu, ochranný oděv „Sršeň“ proti bodavému hmyzu, čtyřdílný nastavovací žebřík, teleskopický žebřík, ženijní nářadí Paratech a Nupla a různé drobné ruční nářadí.

Automobil je na první pohled raritou mezi hasičskou technikou v ČR, ale když se povzneseme nad hranice naší republiky, zjistíme, že co do koncepce i co do výbavy velmi odpovídá německým technickým automobilům kategorie Rüstwagen nebo (i co do podvozku) technickým speciálům ve Skandinávii, takže stavba tohoto unikátu nebyla až tak otázkou kreativity, jako spíše hledání vhodné zahraniční inspirace.

Na závěr článku bych chtěl poděkovat manažerovi THT Polička Jiřímu Trojákovi za již tradičně skvělou spolupráci a vyřešení všech dílčích problémů a požadavků k naší spokojenosti.

Dále bych chtěl velmi poděkovat Peteru Stehlikovi z Hasičského sboru města Frankfurt nad Mohanem a také jeho kolegům z Hamburku a Berlína za vždy vstřícné přijetí při našich návštěvách a ochotné předvedení hasičské techniky.

Právě dlouhodobé sledování technického vývoje u hasičů v největších evropských městech je velkým zdrojem inspirace pro hasičskou techniku HZS DP, samozřejmě při současném respektování národních norem a vyhlášek.

Text a foto: Michal Brunner, HZS DP
Sdílet