4 373 243 volání na tísňové linky 112 a 150 v ČR za rok 2008
Na tísňové linky 112 a 150 v roce 2008 směřovalo 4 373 243 volání Velkým problémem zůstává zneužívání tísňových linek.

Na tísňové linky 112 a 150 v roce 2008 směřovalo 4 373 243 volání Velkým problémem zůstává zneužívání tísňových linek
Hasičský záchranný sbor ČR eviduje za loňský rok 2008 celkem 4 373 243 volání na tísňové linky 150 a 112 (průměrně zhruba 11 981 volání denně, tj. 499 volání za hodinu). Je to o 287 948 volání méně než v předchozím roce 2007. Na tomto poklesu se podílí mj. jisté snížení počtu zlomyslných volání (tedy úmyslné zneužití linky, hra dětí, nemoc, aktivity opilců atd.) na tísňové linky obsluhované příslušníky HZS ČR. Zlomyslná volání však spolu s omyly stále tvoří až 70 % volání na linku 112.
Na jednotné evropské číslo tísňového volání 112 lidé vloni směřovali celkem
3 756 298 volání (v roce 2007 – 3 923 652 volání), na „tradiční" hasičskou linku 150 to pak bylo výrazně méně – celkem 616 945 (v roce 2007 – 737 539 volání), přibližně 80 % z nich však bylo stejně odbaveno na telefonních centrech tísňového volání 112 (TCTV 112). Do nich je na většině území (kromě Prahy a operačních a informačních středisek v několika okresech, kde teprve bude provedena jejich integrace a přechod operačního řízení na krajskou úroveň) svedeno také volání na linku 150, protože v TCTV 112 jsou k dispozici moderní technologie na evropské úrovni. Mimo TCTV 112 tak hasiči loni přijali „jen" 123 824 volání (v roce 2007 to bylo 167 053 volání).
Přes 88 % volání na linku 112 bylo uskutečněno z mobilních telefonů (v roce 2007 to bylo 87%), u linky 150 byl podíl volání z mobilních telefonů cca 65 %.
Počet volání na 112 | Počet volání na 150 odbavených v TCTV 112 | |
Praha | 441 846 | x |
Středočeský | 466 634 | 57 906 |
Jihočeský | 194 934 | 26 945 |
Plzeňský | 213 037 | 30 690 |
Karlovarský | 171 179 | 18 052 |
Ústecký | 488 428 | 56 907 |
Liberecký | 162 773 | 21 586 |
Královehradecký | 157 935 | 24 900 |
Pardubický | 148 389 | 27 894 |
Kraj Vysočina | 123 714 | 21 999 |
Jihomoravský | 350 201 | 59 375 |
Olomoucký | 189 962 | 37 675 |
Zlínský | 151 664 | 26 301 |
Moravskoslezský | 495 602 | 82 891 |
Celkem | 3 756 298 | 493 121 |
2008 | 112 celkem | 150 v TCTV | 150 mimo TCTV |
leden | 337 008 | 37 365 | 10 534 |
únor | 325 342 | 38 217 | 8154 |
březen | 335 306 | 46 528 | 9657 |
duben | 304 224 | 39 377 | 10 348 |
květen | 296 537 | 40 827 | 10 943 |
červen | 293 874 | 43 803 | 11 067 |
červenec | 308 195 | 42 242 | 10 896 |
srpen | 309 634 | 44 333 | 11 239 |
září | 302 478 | 39 852 | 10 479 |
říjen | 312 654 | 41 633 | 10 357 |
listopad | 300 799 | 38 368 | 9610 |
prosinec | 330 247 | 40 576 | 10 540 |
Celkem | 3 756 298 | 493 121 | 123 824 |
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 | CELKEM v letech 2005 – 2008 |
Počet volání na linku 150 | 794 501 | 817 231 | 737 539 | 616 945 | 2 966 216 |
Z toho odbaveno v technologii linky 112 | 594 150 | 576 301
| 570 486 | 493 121 | 2 234 058 |
Počet volání na linku 112 | 4 832 466 | 5 052 836 | 3 923 652 | 3 756 298 | 12 512 416 |
Celkem volání na linky |
5 626 967 |
5 870 067 |
4 661 191 |
4 373 243 |
20 531 468 |
Na linku 112 lidé volali nejvíce v Moravskoslezském kraji, naopak nejméně volání na tuto tísňovou linku bylo zaznamenáno v kraji Vysočina.
Z pohledu měsíců byla linka 112 nejvytíženější v lednu a nejméně hovorů bylo v květnu.
Čísla z loňského roku znovu potvrzují, že občané jsou dobře informováni o existenci tísňového čísla 112, na které se mohou lidé v nouzi obrátit ve všech státech EU.
Bohužel tísňová linka 112 se stále potýká se závažným problémem v podobě zlomyslných volání (úmyslné zneužití linky, hra dětí, nemoc nebo aktivity opilců). Spolu s omyly tvořila zlomyslná volání až 70 % ze všech volání na linku 112, což je závažný problém. Složky integrovaného záchranného systému, které vyjedou kvůli planému poplachu zbytečně, mohou chybět jinde.Ten, kdo zneužívá tísňové linky, ji může blokovat jinému člověku, který pomoc v nouzi skutečně potřebuje. Navíc jsou zbytečně proplýtvány finanční prostředky.
„Lidé by si měli uvědomit, že při volání na tísňovou linku 112 není nikdo anonymní. Vyspělá technologie linky 112 umožňuje nejen zjistit přesně místo, odkud dotyčný volá, ale i jeho číslo, volajícího lze identifikovat dokonce i v případě, že volal z mobilního telefonu bez SIM karty. Navíc veškeré hovory jsou nahrávány," zdůrazňuje plk. Ing. Luděk Prudil, ředitel odboru operačního řízení generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR.
Pokud někdo zneužije tísňovou linku, hrozí mu dle zákona o elektronických komunikacích pokuta až do výše 100 000 Kč. V určitých případech lze zlomyslné volání klasifikovat jako trestný čin šíření poplašné zprávy nebo trestný čin znemožnění funkce obecně prospěšného zařízení, pak samozřejmě hrozí trestní odpovědnost.
V současnosti jsou v legislativním procesu chystána i opatření, která umožní inkriminovaný telefon, ze kterého jsou prováděna zlomyslná volání, zablokovat. „Věříme, že se opravdu podaří realizovat toto opatření, po kterém jsme tak dlouho volali, a že nám to pomůže snížit neúnosně vysoký podíl zlomyslných volání," zdůraznil plk. Ing. Luděk Prudil.
Hasičský záchranný sbor ČR také bude pokračovat ve svém preventivním působení na obyvatelstvo, které bude informovat o negativních dopadech případného zneužívání tísňových linek a sankcích za toto nežádoucí jednání.
Občané se však v žádném případě nemusí obávat mimořádnou událost oznámit – v případě podezření či pochybností doporučujeme volat linku tísňového volání, je to určitě lepší než dopustit zbytečné poškození zdraví nebo majetku.
Technologie linky 112 fungující v ČR je na špičkové evropské úrovni, což potvrdilo i šetření Evropské komise zveřejněné v červnu loňského roku.
Operátoři obsluhující tuto tísňovou linku mohou mj. identifikovat adresu volajícího z pevné sítě, automaticky určit polohu mobilního telefonu při tísňovém volání, využít pravidelně aktualizované elektronické mapové podklady, zjistit identifikační kód mobilního přístroje nebo určit mobilního operátora volajícího. Linka 112 dokáže pomoci i lidem kteří nehovoří česky, na všech českých call centrech linky 112 jsou vždy k dispozici anglicky a německy hovořící operátoři, navíc v případě jiného jazyka mohou použít softwarovou podporu.
O evropském šetření více na http://ec.europa.eu/…ngdetail.cfm?…
Unikátní technologie tísňové linky 112 ji mnohokrát výrazně usnadnila pomoc lidem v nouzi. Uvádíme několik ilustrativních příkladů:
– Na přelomu loňského roku se na call centrum linky 112 v Plzni dovolal cizinec německé národnosti s tím, že se ztratil v lese. Zmatený muž vyrazil do přírody v Německu a v příhraniční oblasti se ztratil. Naštěstí měl s sebou přístroj, který mu určil souřadnice jeho polohy. Tyto souřadnice cizinec uvedl operátorce tísňové linky 112, která zadala data do systému a pak už šlo vše ráz na ráz. Údaje o poloze ztraceného muže byly z operačního střediska HZS ČR předány německé straně a policisté z Bavorska podle nich muže v pořádku našli a vyvedli z lesa ven.
– Výhody vyspělé technologie linky 112 se jednoznačně ukázaly také v červenci loňského roku ve Zlínském kraji. Zdravotnická záchranná služba ve Zlíně nejdříve přijala tísňový hovor od muže, který byl zraněný, ale také ztracený na neznámém místě. Muž byl údajně přepaden, zmlácen a vyhozen v lese. Operátorka zdravotníků ho však nemohla podle hovoru lokalizovat, a proto mu doporučila, aby zavolal na tísňovou linku 112. Muž neváhal a linku 112 vytočil. Telefonní centrum tísňového volání 112 volajícího okamžitě lokalizovalo a určilo desetikilometrový okruh, kde se nacházel. Na místo ihned vyjeli záchranáři a policie, díky spolupráci s mobilním operátorem se záhy podařilo vymezit místo volajícího ještě přesněji, takže ho pak hasiči mohli nalézt a předat k ošetření.
– Moderní technologie evropské tísňové linky 112 umožňující lokalizaci volajícího přispěla k záchraně života také v červnu v Brně. Na okraji města spadl muž z kola a krátkodobě ztratil paměť i orientaci. O pomoc záchranáře na lince 112 pak večer požádala jeho manželka. Oznamovatelka sdělila i číslo manželova mobilního telefonu, operátorka linky 112 se se zraněným cyklistou ihned spojila a z údajů určila jeho pravděpodobnou polohu. Na místo ihned vyrazili hasiči i policisté, kteří nešťastníka po zhruba hodině nalezli a předali zdravotníkům.
– Důkladný trénink operátorů linky 112 zachraňuje lidské životy. V březnu loňského roku dokázal operátor linky 112 v Karlových Varech hovořit 20 minut s volajícím, který se chystal spáchat sebevraždu. Přitom zjistil jeho adresu, poslal tam policii a tím zachránil život.
– Také operátorce linky 112 v Liberci se v květnu roku 2008 podařilo přesvědčovat volajícího, aby nespáchal sebevraždu skokem z 10. patra. A to do té doby, dokud na místo nedorazil policejní vyjednavač, kterému se muže podařilo odvrátit od zamýšleného skoku.
– Technologie linky 112 pomohla při záchraně lidského života také v únoru 2007 ve Zlíně. Mladý muž oznámil zlínské operátorce linky 112, že to nezvládl a že si něco udělal, načež poté zavěsil. Ani následné pokusy operátorky, která zpětně vytočilo číslo jeho mobilního telefonu, volajícího nepřiměly podrobněji popsat místo, kde se nachází. Technologie linky 112 lokalizovala přibližnou polohu muže a operační středisko HZS Zlínského kraje předalo informace o případu Zdravotnické záchranné službě a o minutu později i městské policii. Aby mohli postiženého muže záchranáři najít, požádal operační důstojník HZS Zlínského kraje mobilního operátora o zpřesnění místa volání. Díky tomu byl muž po zhruba 20 minutách od zavolání na linku 112 nalezen, záchranáři ho ošetřili a odvezli do nemocnice. Linka 112 tak v tomto konkrétním případě jednoznačně prokázala své výhody.
– V únoru roku 2006 umožnila záchranářům vypátrat německého turistu, který ztratil orientaci v zasněženém Jeseníku. Ztracený turista tehdy v nouzi zavolal na linku 112. Jeho volání bylo odbaveno na pardubickém call centru, kde hasiči díky technologii linky 112 zjistili jeho polohu na mapě. Operační důstojník si pak telefonicky v léčebných lázní Prissnitz v Jeseníkách ověřil totožnost německého turisty. Informace o události byly následně postoupeny operačnímu středisku Hasičského záchranného sboru ČR Olomouckého kraje a Policii ČR. Pak se rozjela pátrací akce složek integrovaného záchranného systému, přičemž záchranářům v terénu pomáhaly informace z operačního střediska, které na základě volání ztraceného muže upřesňovalo místo jeho lokalizace. Ve finální fázi pak pomohla vystřelená světlice a muž byl po více než třech hodinách úspěšně nalezen.
– V minulém roce 2008 prošla linka 112 největší prověrkou během vichřice EMMA na začátku března, kdy Hasičský záchranný sbor ČR přijal během několika hodin 27 900 tísňových hovorů.
Největší prověrkou v historii prošla linka 112 a vůbec celý systém odbavování tísňových hovorů v rámci HZS ČR v lednu roku 2007 během orkánu Kyrill. Během dvou nejhorších dnů (18. a 19.1.) museli příslušníci HZS ČR na linkách 150 a 112 přijmout téměř 49 000 volání. Přes tento několikanásobný počet hovorů proti obvyklému stavu nedošlo k větším problémům a všichni lidé v nouzi byli řádně vyslechnuti. Kromě mimořádnému posílení personálu vytížených call center to umožnila právě technologie telefonních center tísňového volání 112, která zajišťuje „přelivy hovorů" do méně vytížených pracovišť. Jak se ukázalo, call centra linky 112 měla navzdory enormnímu zatížení ještě rezervy a linka 112 by tak byla schopna zvládnout i větší přírodní katastrofu než byl orkán Kyrill.
Info: kpt. PhDr. Petr Kopáček
tiskový mluvčí
MV-generální ředitelství
Hasičský záchranný sbor ČR
-wap-

Seriál: Linka 112

- ▶ Video
Jedenáctý únor je tradiční Evropský den linky tísňového volání 112
Dne 11. 2., kdy se datum skládá ze dvou jedniček a jedné dvojky, slavíme Evropský den linky tísňového volání 112. Toto telefonní číslo v současnosti slouží téměř půl…

Od ledna budou hasiči a policisté na svých operačních střediscích přijímat tísňové zprávy SMS
Na Nový rok bude na operačních střediscích Hasičského záchranného sboru ČR a Policie ČR – tedy pro čísla 112, 150 a 158 – spuštěna služba pro příjem tísňových textových…

- ▶ Video
- Exkluzivně
Tísňové linky v České republice začaly přijímat lokalizační zprávy AML, nejprve z Androidu
V loňském roce odbavili operátoři na tísňové lince 112 a 150 přibližně 2 300 000 volání, na tísňové lince 155 přibližně 1 900 000 volání a na lince 158 asi 1 600 000…

- ▶ Video
Den tísňové linky připomněli v roce 2017 hasiči v několika krajích, nejen na hasičských stanicích
Dne 11. 2., kdy se datum skládá ze dvou jedniček a jedné dvojky, slavíme Evropský den linky tísňového volání 112. Při této příležitosti hasiči v několika krajích…

Generální ředitel HZS ČR a prezident asociace ZZS podepsali prohlášení o tísňovém volání v podmínkách České republiky
Generální ředitel HZS ČR genmjr. Drahoslav Ryba a MUDr. Marek Slabý, MBA, prezident asociace zdravotnických záchranných služeb ČR v pátek 3. února 2017 společně…

Linka 112 oslavila narozeniny v plzeňském obchodním centru, děti si zkoušely nahlásit mimořádnou událost
V úterý 11. února 2014 si Evropané opět připomněli Evropský den linky 112. Prostřednictvím tohoto jednotného evropského čísla tísňového volání se lidé v nouzi mohou…

Hasiči v roce 2012 odbavili více než 4 miliony hovorů na tísňové linky, číslo 112 funguje už deset let
Telefonické tísňové volání je nejrozšířenější způsob pro přivolání pomoci. Na základě informace získané z tísňového volání, zahajují složky IZS svou činnost, zejména pak…

Česká sto dvanáctka vám pomůže i při pobytu na Olympiádě, pomoc zajistíte i z Londýna
Hasičský záchranný sbor České republiky se zapojil do systému mezinárodní spolupráce pracovišť příjmu tísňového volání. Jedná se o databázi kontaktů, která vznikla v…

Stodvanáctka slavila v Obchodním centru Plzeň na Rokycanské
V sobotu 11. února se v celé Evropě slaví Evropský den tísňové linky 112. V Obchodním centru Plzeň na Rokycanské oslavy proběhly s operátorem tísňové linky 112,…

Den linky 112: Pomocníkem pro odhalení zlomyslných volání je identifikace volajícího
Vybudováním Telefonního centra tísňového volání (TCTV) 112 v Pardubickém kraji se zkvalitnil systém přijímání tísňových linek.