Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Starou Tatru v Zákupech na Českolipsku nahradila Scania za devět milionů, dodal ji WISS

Mnoho významných hostů i obyvatel obce se dne 8. dubna 2017 sešlo před hasičskou zbrojnicí v Zákupech na Českolipsku, kde proběhlo slavnostní předání nové cisterny na podvozku Scania. Tu jednotka získala díky projektu „Naši dobrovolní hasiči – Zodpovědnost pro budoucnost ve společném domově Evropská Unie“.

„Z dotace bylo hrazeno přibližně sedm a půl milionu korun, spoluúčast města je jen dva miliony korun,“ uvedl starosta Radek Lípa.

Dodavatelem vozidla v barvě RAL 3024 za 9 384 034 včetně DPH byla firma WISS CZECH s.r.o., jejíž zástupce v sobotu do Zákup také dorazil. Mezi „staré známé“ představitele HZS Libereckého kraje zavítal i nynější ředitel HZS Praha. Nechyběli ani zástupci okolních hasičských sborů, jednotlivě dorazili i kamarádi ze vzdálenějších jednotek.

Prvním bodem programu bylo rozloučení se s Tatrou 148, ta odjela do Jestřabí v Krkonoších, kde bude pomáhat místní jednotce. Následně dorazila Scania a všichni přítomní si ji mohli důkladně prohlédnout.

Jednotka SDH Zákupy je zařazena v kategorii JPO III/1. Sbor dobrovolných hasičů města je společenskou organizací, která navazuje na někdejší Spolek dobrovolných hasičů, vytvořený roku 1850 jako první toho druhu na území Rakousko-Uherska.

Kromě současné nejnovější Scanie si jednotka ponechala automobil CAS 24 Tatra 815 VVN, která slouží od roku 1996. Podle dostupných informací je pravděpodobně první svého druhu na území ČR. K zásahu v případě potřeby doveze 6500 litrů vody a 200 litrů pěnidla.

Podvozek automobilu

Dvounápravový podvozek Scania P440 CB4×4 je osazen prodlouženou čtyřdveřovou kabinou CrewCab 31. Motor o výkonu 323 kW a krouticím momentu 2 300 Nm je přeplňovaný, šestiválcový, splňující emisní normu Euro 5. Vybaven je permanentním předehřevem s možností regulace teploty.

Pohon přední nápravy je samostatně připojitelný, vůz je vybaven uzávěrkami všech diferenciálů.

Na zadní nápravě jsou uchyceny podmetací řetězy, které lze použít do rychlosti 50 km/h.

O převody se stará automatizovaná převodovka Opticruise s retardérem, brzdy jsou na všech kolech bubnové.

Kabina má vyhřívané přední sklo, palubní deska je prodloužená za účelem integrace 7" displeje couvací kamery, Kamera je vyhřívaná a odolná proti vodě a prachu.

Hasiči mají k dispozici kromě běžných 24V zásuvek a dobíjecích USB konektorů také zásuvku na 230 V o minimálním výkonu 600 W. Samozřejmostí je u hasičských cisteren nezávislé topení, pro komfort hasičů je vůz vybaven i klimatizací. V dosahu velitele je uchycen technologický tablet a pracovní světlomet.

Pro nahrávání silničního provozu je v automobilu umístěna kamera.

Pro zajištění spojení jsou ve voze dvě radiostanice – analogová i digitální. Ruční radiostanice jsou uchyceny a dobíjeny v šesti úchytech, stejně jako ruční svítilny.

V opěradlech všech sedadel s výjimkou strojníka jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů Dräger, přístroj pro strojníka je umístěn v kabině. Zadní opěradla se po vyjmutí dýchací techniky dají sklopit do rovné polohy bez výčnělků. Náhradní tlakové lahve jsou mezi nimi. Pod sedáky je úložný prostor přístupný shora.

Ve střední horní části kabiny je police přes celou šíři. Přístupná je zezadu a je uzpůsobena pro uchycení páteřové desky.

Součástí úložného prostoru vozu jsou držáky pro uchycení šesti zásahových přileb a šesti PET lahví.

Pod předním sklem jsou uchyceny čtyři přídavné světlomety na samostatné rampě. Za oběma nápravami jsou umístěny pomocné couvací LED světlomety.

V přední části podvozku je uchycen elektrický lanový naviják o tažné síle 50 kN s jištěním proti přetížení a dálkovým ovládáním. Lano o délce 25 metrů je na buben navíjeno skrze ukladač.

Nástavba

Nástavba je vyrobena jako jeden celek ze samozhášivého polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny typu GFK. Prostor mezi kabinou a nástavbou je zakrytován tak, aby vůz působil kompaktnějším dojmem.

Příslušenství je uloženo v šestici schrán krytých hliníkovými roletkami s podélným madlem.

V ohrazení horní pochozí plošiny nástavby na pravé straně je zabudovaná markýza odolná proti slunečnímu svitu a dešti o rozměrech 400 × 300 cm. Její podpěrné nohy jsou opatřeny reflexními prvky.

CAS je vybavena hygienickým výsuvným platem, které tvoří nádoba na pitnou vodu o objemu 10 litrů s ohřevem, dvěma zásobníky na tekuté mýdlo a desinfekci a zásobníkem na papírové ručníky. Součástí plata je rovněž vývod tlakového vzduchu s hadicí a ofukovací pistolí.

Na pravé i levé horní hraně nástavby je LED stavoznak signalizující množství hasiv v nádržích. Ty tvoří jeden celek z částečně zatepleného polyesteru. Scania uveze 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

Vyhřívané čerpací zařízení Ruberg s automatickou vývěvou je umístěno v zadní části nástavby a umožňuje provoz v nízkotlakém nebo vysokotlakém režimu, popřípadě kombinovaný provoz. Ovládáno je přes řídící modul nástavby s displejem.

Přiměšovací zařízení je ovládáno elektronicky, rozsah je plynule volitelný. Pro rychlou volbu systém umožňuje uložení dvou pevných hodnot přimísení.

Vozidlo je vybaveno odnímatelnou lafetovou proudnicí s ručním ovládáním. Maximální průtok při tlaku 8 barů je 2 000 litrů za minutu. Lafetová proudnice je současně konstruována jako přenosná, stativ je uložen na střeše nástavby.

V prostoru obslužného místa čerpadla je umístěn mikrofon a reproduktor vozidlových radiostanic.

Veškeré rozvody vody jsou provedeny z nerezavějící o­celi.

Osvětlovací stožár s dálkovým ovládáním je uchycen mezi kabinou a nástavbou, pneumaticky je ho možno vysunout až do výšky 6 metrů nad úroveň terénu. Osazen je čtyřmi LED reflektory s celkovým světelným tokem 30 000 lumenů. Napájen je z podvozku Scanie, nechybí možnost připojení na externí zdroj.

Sdílet