Pětiroletová Tatra Force od společnosti Kobit-THZ patří jednotce z pražských Stodůlek, nádrž má z polyesteru
Počátkem dubna roku 2017 převzali zástupci pražské městské části Stodůlky novou cisternovou automobilovou stříkačku z produkce firmy Kobit-THZ.
Podvozek
CAS 30 pro velkoobjemové hašení je postavena na podvozku Tatra T815–731R32.412.6×6.1. Jak už typové označení prozrazuje, jde o třínápravový terénní automobil s jednomontáží na zadních nápravách a pohonem všech kol. Všechny hnací nápravy jsou vybaveny uzávěrkou diferenciálu.
Vzduchem chlazený vidlicový osmiválec Tatra splňuje emisní normu Euro 5 a dosahuje výkonu 325 kW. Přenos hnacích sil zabezpečuje čtrnáctistupňová mechanická převodovka z kopřivnické produkce osazená systémem automatizovaného řazení Norgren.
Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm.
Přední část CAS je vybavena ocelovým nárazníkem, asanační lištou se třemi plochoproudými tryskami ovládanou z kabiny osádky a lanovým navijákem RHINO 12 s elektropohonem o délce lana 35 metrů a tažnou silou 50 kN.
CAS je v prostoru místa nástupu strojníka do kabiny vybavena integrovanou zásuvkou Rettbox pro doplňování tlakového vzduchu a vnějšího zdroje napětí 24 V pro dobíjení akumulátorových baterií s automatickým odepnutím při nastartování motoru.
Vozidlo je vybaveno hlídačem napětí pro připojení přístrojů s trvalým odběrem proudu (převážně dobíječe ručních svítilen, dobíječe ručních radiostanic apod.). Hlídač napětí zajišťuje automatické odpojení přístrojů při poklesu napětí a opětovné připojení přístrojů při návratu do normálu.
Kabina osádky je čtyřmístná a je uzpůsobena pro případný průjezd hustým lesním porostem. Na čelní masce je ochranný rám s přídavnými dálkovými světlomety.
Vybavena je topením nezávislým na chodu motoru a jízdě, analogovou radiostanicí Motorola GM 360, displejem couvací kamery a výjezdovým technologickým tabletem.
Ovládací části vozidlové analogové radiostanice jsou v kabině osádky umístěny v prostoru u předního okna tak, aby byly dosažitelné z místa velitele a částečně i strojníka.
Nechybí čtveřice dobíjecích úchytů pro ruční radiostanice CP 040 a stejný počet úchytů pro svítilny Streamlight Survivor. V dosahu velitele je umístěn ruční pracovní světlomet s kabelem o délce 3 metry, napojený přes vlastní zásuvku na elektrickou soustavu CAS.
Světelné a zvukové výstražné zařízení
Zvláštní výstražné zařízení modré barvy umožňuje reprodukci mluveného slova a jeho světelná část je opatřena zábleskovým zdrojem světla. Součástí VRZ jsou dvě světla na přední straně kabiny osádky, která lze v případě potřeby vypnout samostatným vypínačem a čtveřice modrých světel na bocích a v zadní části nástavby.
Na zadní stěně nástavby je umístěna výstražná osmiprvková světelná alej se světlem oranžové barvy a se zapínáním umístěným v prostoru čerpacího zařízení.
Nástavba
Kostra přední a zadní skříně nástavby je konstruována jako modulární stavba z hliníkových profilů a oplechována hliníkovým plechem při použití technologie lepení. Vnitřní výbava je provedena z hliníkového profilovaného plechu. Střecha je pochozí a umožňuje uložení rozměrného požárního příslušenství.
Požární čerpadlo THZ 3000 s obslužným místem je umístěno v zadní skříni účelové nástavby, zapínání pohonu čerpadla je možné z místa řidiče a z obslužného místa požárního čerpadla. K dispozici je reproduktor a ovládání analogové radiostanice.
Čerpadlo dosahuje jmenovitého průtoku 3 000 litrů za minutu při jmenovitém tlaku 10 barů a sací výšce 3 metry. Umožňuje stříkání tlakovou vodou z vysokotlaké části se jmenovitým tlakem 4,0 MPa s průtokem 150 litrů za minutu. Čerpadlo je vybaveno automatickou vývěvou s možností ručního vypnutí.
Vůz je vybaven systémem sledování a řízení jednotlivých funkčních prvků přes sběrnici CAN bus. Veškeré informace jsou zobrazeny na displeji jak v prostoru obslužného místa, tak v kabině řidiče.
Systém umožňuje:
- záznam dat,
- chybový deník,
- max. dosažené otáčky čerpadla,
- diagnostika, uzavření rolet a dveří,
- zasunutí osvětlovacího stožáru,
- automatizovaný provoz, zavodnění čerpadla,
- tlaková regulace,
- upozornění na chybnou obsluhu,
- systém plánované údržby v nástavbě požárního automobilu.
Na ovládacím panelu čerpacího zařízení je umístěn displej, na kterém jsou zobrazeny parametry a provozní stavy podvozku a nástavby.
Displej zobrazuje a indikuje:
- množství hasicích látek,
- otáčky čerpadla,
- výstupní tlak čerpadla,
- otevření úložných prostorů, sklopení žebříku pro výstup na plošinu, vysunutí osvětlovacího stožáru,
- činnost zvláštních výstražných světel modré barvy,
- činnost výstražných světel oranžové barvy,
- činnost světel pro osvětlení okolí automobilu,
- zapnutý pomocný pohon čerpadla,
- plnění nádrže čerpadlem,
- plnění nádrže hydrantem,
- vysokotlaký režim čerpadla,
- stav akumulátorových baterií (napětí a úroveň nabití) včetně signalizace nízkého napětí baterie,
- nízkou hladinu paliva v nádrži,
- kontrolní údaje o podvozku a nástavbě (otáčky motoru a čerpadla, tlak v čerpadle, provozní hodiny čerpadla, teplota chlazení motoru, tlak oleje motoru),
- systémové informace (výrobní údaje, přehled systémových zpráv, přehled systémových konstant, stručný návod k obsluze nástavby, návod na proplach, návod na odvodnění).
Řízení požární nástavby s využitím CAN sběrnice umožňuje:
- automatickou aktivaci osvětlení úložných prostorů nástavby při otevření úložného prostoru,
- ovládání čerpacího zařízení (zapínání/vypínání pomocného pohonu, ovládání otáček čerpadla, zapínání/vypínání vývěvy, otvírání/zavírání potrubí sání vody z nádrže, otvírání/zavírání potrubí plnění nádrže čerpadlem a hydrantem, zapínání/vypínání vysokotlakého režimu čerpadla),
- ovládání osvětlení okolí automobilu,
- ovládání výstražných světel oranžové barvy,
- optickou a akustickou signalizaci v obslužném místě čerpacího zařízení a v kabině řidiče a osádky,
- sledování a zobrazování plánovaných údržbových úkonů na požární nástavbě,
- zobrazování zpráv a varovných hlášení pro obsluhu požárního automobilu,
- hlídání mezních stavů (maximální otáčky čerpadla, maximální otáčky pro sání, mezní tlak v čerpadle, nízký stav hasiv, maximální rychlost vozidla při zapnutém pomocném pohonu atd.).
Pěnotvorný přiměšovač umožňuje plynulé přimísení v rozsahu od 0 do 6 %. Procento přimísení je nezávislé na okamžitém tlaku a průtoku na výstupu z čerpadla.
CAS je vybavena dvěma potrubími plnicího zařízení nádrže na vodu, která jsou vyvedena do zadní části vozidla mimo prostor obsluhy požárního čerpadla a jsou vybavena zpětnou klapkou a zařízením proti přeplnění.
Nádrž na hasivo tvoří jeden celek, obsahující nádrž na vodu objemu 9 000 litrů a nádrž na pěnidlo objemu 540 litrů. Vyrobena je vyrobeny z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny.
Na pravé i levé straně nástavby je umístěn LED stavoznak pro kontrolu množství vody a pěnidla v nádrži.
V pravé zadní skříni vozidla je namontován vysokotlaký průtokový hadicový naviják s hadicí v délce 60 metrů, opatřenou pistolovou proudnicí Protek s možností regulace průtoku a tvaru výstřikového kužele. Proudnice umožňuje použití pěnotvorného nástavce. Navíjení hadice se provádí pomocí elektromotoru, nouzově ručně.
CAS je opatřena lafetovou proudnicí s výkonem 1 600 litrů za minutu a délkou účinného dostřiku kompaktním proudem 50 metrů. Lafetová proudnice je odnímatelná, k dispozici je i podstavec na používání mimo vozidlo.
Tatra je osazena osvětlovacím teleskopickým stožárem o výšce 5 metrů nad úrovní terénu. Stožár je osazen čtyřmi LED světly odolnými proti otřesům o odpovídající svítivosti 20 000 lumenů. Vybaven je funkcí návratu do parkovací polohy. Zdrojem elektrické energie je pro něj elektrická soustava podvozku CAS s možností přepojení na externí 230V zdroj.
Pro dodržení základních hygienických podmínek pro hasiče je CAS vybavena platem, které tvoří nádoba na pitnou vodu o objemu 20 litrů, dva zásobníky na tekuté mýdlo a desinfekci o objemu 500 ml a zásobník na papírové ručníky. Součástí hygienického plata je také vývod tlakového vzduchu se spirálovou hadicí a ruční pistolí na případné očištění výstroje.