Pátek 15. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Cvičení VLAK 2017 prověřilo v Praze všechny složky integrovaného záchranného systému

Cvičení VLAK 2017 se konalo dne 18. dubna 2017 od 11:00 hodin v prostoru pravé krajní koleje železniční trati probíhající Depem kolejových vozidel Praha – Odstavné nádraží jih.

Cílem taktického cvičení bylo procvičit nasazení a součinnost složek IZS a dalších subjektů podílejících se na provádění záchranných a likvidačních prací bezprostředně po nahlášení mimořádné události železniční nehody,

popsal účel společné akce plk. Ing. Oldřich Klegr z Hasičského záchranného sboru hl. m. Prahy.

Následkem neukázněnosti řidiče autobusu, který vjel na železniční přejezd, došlo ke střetu vlaku s autobusem a nárazem byl autobus převrácen na bok. Na záchranáře čekalo šest desítek studentů v roli figurantů, s různým rozsahem zranění. Od těch nejméně závažných, až po ta nejtragičtější.

A právě rychlá pomoc, roztřídění zraněných a jejich evakuace z havarovaných dopravních prostředků, byla hlavním bodem cvičení pro více než 150 záchranářů.

Během cvičení se prověřilo vyrozumění složek IZS o vzniklé mimořádné události a aktivaci orgánů krizového řízení. Důraz byl kladen na spolupráci složek IZS a dalších subjektů, koordinaci společného zásahu po vzniku dopravní nehody velkého rozsahu jednotkami HZS hl. m. Prahy, HZS SŽDC, HZS DPP, ZZS hl. m. Prahy a PČR.

Složky si procvičily postupy ve štábu velitele zásahu, komunikaci mezi zasahujícími složkami, provádění záchranných a likvidačních prací, třídění raněných a poskytování přednemocniční neodkladné péče ve ztížených podmínkách.

Hlavní pozornost byla soustředěna na záchranu osob, jejich jasné a precizní roztřídění podle druhu a míry zranění a příprava jejich následného transportu do nemocničních zařízení. Na místě jsme měli i speciální techniku nasazovanou při podobných hromadných neštěstích. >

Právě dokonalá spolupráce s ostatními složkami je pro nás v případě neštěstí zásadní. Pokud funguje jak má a všichni znají své role, můžeme se pak maximálně soustředit na zdravotní stav pacientů,

řekl ředitel ZZS hl. m. Prahy MUDr. Petr Kolouch, MBA.

Dále byla prověřována součinnost mezi operačními středisky složek a OS KŠ HMP a součinnost při identifikaci obětí. Aktivovaly se informační toky mezi orgány krizového řízení a štábem štábem HZS hl. m. Prahy, Krizového štábu hl. m. Prahy, Krizového štábu KŘP hl. m. Prahy.

Na místě zasahovalo sedm jednotek HZS hl. m. Prahy, dvě jednotky HZS SŽDC a jedna jednotka HZS DPPP, a.s. Zásah probíhal v koordinaci a kooperaci ZZS hl. m. Prahy, Policie ČR a Městské policie.


Kromě hasičů z jednotek Hasičského záchranného sboru hlavního města Prahy, konkrétně ze stanic Strašnice, Sokolská, Modřany, Smíchov, Chodov, Holešovice a Krč dorazili na místo také hasiči SŽDC z Prahy a Kralup nad Vltavou a Dopravního podniku Praha.

Operační středisko ve spolupráci se zaměstnanci dráhy zajistilo zastavení vlaků na trati, hasiči na místě vyprošťovali v průběhu zásahu několik zaklíněných osob,

uvedl pro náš server Martin Kavka, mluvčí pražských hasičů.


Není otázkou zda se podobný scénář někdy odehraje, ale pouze kdy k tomu dojde. Podobná cvičení jsou nesmírně důležitá. Až totiž přijde ten okamžik, kdy se nehoda stane realitou, budeme mít již jasně vyzkoušené a natrénované jednotlivé činnosti. Šance na přežití zraněných tak budou zase o něco vyšší,

dodal po akci velitel zásahu npor. Mgr. Miloš Němec.

Téma akce, připravené pro zhruba 150 záchranářů, koresponduje s aktuálním jevem z posledních měsíců, tedy s nerespektováním signalizace výstražného zařízení na železničních přejezdech. Téměř každý den se můžeme opakovaně přesvědčit, o jak aktuální téma se jedná.

Jasně hovoří i čísla z drážních a policejních statistik. Jen za rok 2016 došlo k 175 nehodám na přejezdech, které si vyžádaly 45 úmrtí a dalších sedm desítek zranění. Stále častějšími viníky nehod je skupina řidičů, u které by to nikdo nečekal. Jedná se o řidiče profesionály. A právě střetnutí vlaku s nákladními vozy či dokonce autobusy, patří k těm nejtragičtějším.

Z případů, které zaznamenaly kamery umístěné na přejezdech, je jasně patrné, že ani to nejdokonalejší zabezpečovací zařízení přejezdu nebude účinné, jestliže jej nebudou respektovat samotní řidiči.

Celých 99 procent všech nehod na železničních přejezdech zaviní řidiči. V poslední době dokonce nerespektují ani přejezdy opatřené závorami. Ty buď objíždějí, nadzvedávají je, nebo na přejezd vjíždí už v době, kdy je v činnosti červené výstražné světlo.

Na každý přejezd přitom upozorňuje hned trojice dopravních značek umístěných v rozmezí 240, 160 a 80 metrů před přejezdem. Takže zde neobstojí ani argument, že o přejezdu nevěděli nebo neměli čas dobrzdit,

říká generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

Video: HZS Praha
Foto: HZS & ZZS Praha
Sdílet