Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Dobrovolní hasiči obce Ořech mají novou cisternu, v garáži zaparkovali Tatru 815–7 od THT Polička

V sobotu 29. dubna 2017 slavnostně převzali hasiči z Ořechu novou cisternovou automobilovou stříkačku na podvozku Tatra 815–7 s nástavbou firmy THT Polička. Vůz jménem „Tonda“ stál 7 701 650 korun včetně DPH, lakován je pouze v červeném odstínu RAL 3000 a je určen pro velkoobjemové hašení.

Podvozek

Podvozková část pochází z produkce domácí kopřivnické automobilky, šestikolová Tatra 815–731R32 je poháněna vidlicovým přeplňovaným osmiválcem spřaženým s mechanickou čtrnáctistupňovou převodovkou. Ta je – jak se na dnešní dobu sluší a patří – vybavena automatizovaným systémem řazení.

Motor skrze hnací ústrojí přenáší svůj výkon 325 kW na kola zadních náprav, pohon přední nápravy je připojitelný.

Kabina je čtyřmístná, vybavená nezávislým naftovým topením. V opěradle velitele je uchycen dýchací přístroj. Nechybí samozřejmě tablet s vybavením pro technologickou podporu při výjezdu a spojovací prostředky, které tvoří analogová a digitální vozidlová radiostanice – druhé obslužné místo analogové radiostanice je u ovládacího panelu čerpadla.

Čtveřice dobíjecích úchytů je určena pro dvojici ručních radiostanic a dvojici svítilen. V dosahu velitele je přenosný světlomet s 3metrovou kroucenou šňůrou napájený z palubní soustavy vozu.

Řidič má v zorném poli umístěn 5" displej couvací kamery.

Tatra dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm.

Odolnost podvozku je upravena speciálními návleky na rozvodech tlakového vzduchu, paliva a elektroinstalaci. Dlouhodobě tak zvládne teploty až do 200 °C, po dobu 15 minut pak i 1 000 °C.

V přední části vozu je v podélnících rámu uchycen elektrický lanový naviják o tažné síle 35 kN s jištěním proti přetížení. Pod ním je asanační lišta se třemi nastavitelnými hubicemi.

Na levé straně kabiny jsou přípojky pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu.

Nástavba

Nástavba je modulová. Přední a zadní část je vyrobena z hliníkových profilů a olepena plechem ze stejného materiálu. Mezi nimi je uložena nádrž na hasiva z nerezavějící oceli. Ta pojme 9 000 litrů vody a 540 litrů pěnidla.

Osvětlení okolí vozu zajišťují částečně zapuštěná LED světla na obou bocích a v zadní části nástavby, k dispozici je i dvojice přenosných 24V LED světlometů s magnetickým uchycením.

Na obou stranách je dvojice velkých schrán pro příslušenství, vlevo navíc jedna menší před druhou nápravou. Všechny jsou kryty hliníkovými roletkami s podélným madlem.

Na obou bocích nástavby jsou LED stavoznaky signalizující množství hasiva v nádrži.

Na horní pochozí plošině nástavby je prvek pro uchycení lafetové proudnice.

Čerpací zařízení THT PKA 3000 – 250 je uloženo v zadní části vozu. Jeho jmenovitý výkon je 3 000 litrů za minutu v nízkotlakém a 250 litrů za minutu ve vysokotlakém režimu. Vybaveno je automatickou vývěvou s možností manuálního vypnutí. Přiměšovací zařízení je ovládáno ručně.

Rozměry a hmotnosti

Tatra je dlouhá 9 450 mm včetně lanového navijáku, široká je 2 550 mm a vysoká 2 850 mm. Světlá výška je standardně 360 mm, samozřejmě jde regulovat a je možné ji zvýšit až na 450 mm. Provozní hmotnost vozu je 14 500 kg, celková pak 26 000 kg.

Sdílet