Automobilový žebřík Metz pořídili němečtí hasiči společně pro dvě města, dislokovaný je v Bocholtu
Automobilový žebřík DLA(K) 23/12 – tedy podle českých předpisů AZ 30 – zaparkovali ve své zbrojnici hasiči z německého Bocholtu. Nástavbu L32A-XS 2.0 zhotovili v německém Karlsruhe u firmy Metz, části Rosenbauer Group.
![](https://storage.pozary.cz/article/5/9/590c55e806f40/89r29vj9tw.800.jpg)
Žebřík byl pořízen jako „meziobecní“, tedy společně městy Bocholt (71 000 obyvatel) a jeho 7 km vzdáleného východního souseda Rhede (20 000 obyvatel). Ze základny v Bocholtu, kde je dislokován, vyjíždějí společně jak dobrovolní, tak profesionální hasiči.
Podvozek Mercedes-Benz Econic 1830 LL je poháněn řadovým šestiválcem o výkonu 220 kW a objemu 7,698 ccm. Maximální přípustná hmotnost vozu je 18 000 kg, dlouhý je 10 390 mm, široký 2 500 mm a vysoký 3 080 mm.
Výstražné zařízení sestává z ramp Zirkon Mini od Pintsch Bamag, výstražná světla pochází z produkce společnosti Hänsch. Samozřejmě nechybí tradiční tlakové fanfáry Martin-Horn 2298 GM.
Nástavba je hliníková se šesti roletami. Čtyři stabilizační podpěry zaberou v maximálním vysunutí prostor široký 4 850 mm.
Žebříková sada je pětidílná a plně automatická. Dostupná výška je 32 metrů. Nástavba je řízena systémem s CAN sběrnicí, samozřejmostí je proměnný pracovní diagram závisející na vysunutí podpěr, náklonu a zatížení.
Na první sadě lze zvedat břemeno až do hmotnosti 4 tuny, na vrcholu žebříku – tedy pod košem – až 600 kg.
Záchranný koš HR-500 MF má nosnost 500 kg, je určen pro pět osob a má celkem čtyři vstupy – tři zepředu a jeden zezadu.
![](https://storage.pozary.cz/article/5/9/590c55e806f40/g3xrf5cueq.800.jpg)
Lafetová proudnice Rosenbauer RM 15 o průtoku 1 500 litrů za minutu je ovladatelná jak přímo z koše, tak ze spodního obslužného stanoviště.
V garážích bocholtských hasičů je L32A-XS 2.0 již třetí generací žebříku tohoto typu. Předchůdce z roku 1992 je postaven na podvozku Mercedes-Benz AF 1422 F, nahradil tehdy Mercedes-Benz LF 1313 B z roku 1976.
![](https://storage.pozary.cz/article/5/9/590c55e806f40/hqg3oc70w0.800.jpg)
Zatímco vůz z roku 1992 aktuálně slouží jako záložní výšková technika, žebřík z roku 1976 je stále v majetku bocholtských hasičů a je od začátku roku 2017 veden jako veterán.
Info: Lars Kocherscheid-Dahm – www.BOS-Fahrzeuge.info
![](https://storage.pozary.cz/article/5/9/590c55e806f40/89r29vj9tw.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/9/590c55e806f40/mygvsbnwjx.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/9/590c55e806f40/g3xrf5cueq.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/9/590c55e806f40/t6o6zk4hqt.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/9/590c55e806f40/4c1mfd77xa.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/9/590c55e806f40/keomey1191.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/9/590c55e806f40/r9la84hl0a.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/9/590c55e806f40/8qc38v6mfm.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/9/590c55e806f40/v8g7tzuj3u.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/9/590c55e806f40/klwubggugd.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/9/590c55e806f40/vomiekyv5p.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/9/590c55e806f40/k3ngjdiu05.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/9/590c55e806f40/p79uju8otc.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/9/590c55e806f40/ngxiqi577l.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/9/590c55e806f40/71ygdx5m17.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/9/590c55e806f40/9bn599mab2.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/9/590c55e806f40/8wj2wbhcli.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/9/590c55e806f40/1hnvrzuejr.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/9/590c55e806f40/0h1wlyk1b4.200.jpg)
![](https://storage.pozary.cz/article/5/9/590c55e806f40/hqg3oc70w0.200.jpg)