Automobilový žebřík Metz pořídili němečtí hasiči společně pro dvě města, dislokovaný je v Bocholtu
Automobilový žebřík DLA(K) 23/12 – tedy podle českých předpisů AZ 30 – zaparkovali ve své zbrojnici hasiči z německého Bocholtu. Nástavbu L32A-XS 2.0 zhotovili v německém Karlsruhe u firmy Metz, části Rosenbauer Group.
Žebřík byl pořízen jako „meziobecní“, tedy společně městy Bocholt (71 000 obyvatel) a jeho 7 km vzdáleného východního souseda Rhede (20 000 obyvatel). Ze základny v Bocholtu, kde je dislokován, vyjíždějí společně jak dobrovolní, tak profesionální hasiči.
Podvozek Mercedes-Benz Econic 1830 LL je poháněn řadovým šestiválcem o výkonu 220 kW a objemu 7,698 ccm. Maximální přípustná hmotnost vozu je 18 000 kg, dlouhý je 10 390 mm, široký 2 500 mm a vysoký 3 080 mm.
Výstražné zařízení sestává z ramp Zirkon Mini od Pintsch Bamag, výstražná světla pochází z produkce společnosti Hänsch. Samozřejmě nechybí tradiční tlakové fanfáry Martin-Horn 2298 GM.
Nástavba je hliníková se šesti roletami. Čtyři stabilizační podpěry zaberou v maximálním vysunutí prostor široký 4 850 mm.
Žebříková sada je pětidílná a plně automatická. Dostupná výška je 32 metrů. Nástavba je řízena systémem s CAN sběrnicí, samozřejmostí je proměnný pracovní diagram závisející na vysunutí podpěr, náklonu a zatížení.
Na první sadě lze zvedat břemeno až do hmotnosti 4 tuny, na vrcholu žebříku – tedy pod košem – až 600 kg.
Záchranný koš HR-500 MF má nosnost 500 kg, je určen pro pět osob a má celkem čtyři vstupy – tři zepředu a jeden zezadu.
Lafetová proudnice Rosenbauer RM 15 o průtoku 1 500 litrů za minutu je ovladatelná jak přímo z koše, tak ze spodního obslužného stanoviště.
V garážích bocholtských hasičů je L32A-XS 2.0 již třetí generací žebříku tohoto typu. Předchůdce z roku 1992 je postaven na podvozku Mercedes-Benz AF 1422 F, nahradil tehdy Mercedes-Benz LF 1313 B z roku 1976.
Zatímco vůz z roku 1992 aktuálně slouží jako záložní výšková technika, žebřík z roku 1976 je stále v majetku bocholtských hasičů a je od začátku roku 2017 veden jako veterán.
Info: Lars Kocherscheid-Dahm – www.BOS-Fahrzeuge.info