Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči v Březně na Mladoboleslavsku v rámci oslav převzali novou Scanii od THT Polička

Firma THT Polička dodala do obce Březno velkokapacitní cisternovou automobilovou stříkačku Scania s kompozitní nástavbou za 7 106 814 korun. S financováním pomohla obci Evropská unie v rámci Integrovaného operačního programu.

Hasiči ji slavnostně převzali při oslavách 135 let místního sboru, které se uskutečnily 20. května roku 2017. Kromě ocenění zasloužilých hasičů a předání nového vozidla byla na programu oslav soutěž koňských stříkaček či výstava hasičské techniky.

Místní výjezdová jednotka je zařazena v kategorii JPO III.

Podvozek

Třínápravové šasi Scania P 480 CB 6×6 EHZ o rozvoru 4 550, respektive 1 450 mm je osazeno prodlouženou kabinou pro mužstvo CrewCab CP 31. V její zadní řadě sedadel jsou do opěradel integrovány držáky dýchacích přístrojů Dräger PSS 3000. Zbývající požadované dýchací přístroje a náhradní tlakové jsou uloženy až v nástavbě.

Pro každého člena osádky je v kabině k dispozici ruční radiostanice a svítilna (v dobíjecích úchytech) a rovněž PET láhev s vodou.

V dosahu velitele je umístěn pracovní světlomet s 3metrovým kabelem.

Řidič má k dispozici 4" navigaci s mapovými podklady České republiky a bezplatnou aktualizací, 5" displej zobrazuje výstup z vyhřívané couvací kamery odolné proti prachu a vodě.

Vůz je poháněn naftovým šestiválcem DC13 o výkonu 353 kW a točivém momentu 2 400 Nm. Převodovka je – jak se v dnešní době sluší a patří – vybavena automatickým systémem řazení Opticruise, nechybí v ní hydrodynamický retardér.

Poháněna jsou kola zadní nápravy, pohon předních je připojitelný. Diferenciály všech náprav disponují uzávěrkou, příčné torzní stabilizátory jsou pouze na první a třetí nápravě.

V přední části vozu je namontován elektrický lanový naviják o tažné síle 35 kN s jištěním proti přetížení. U něj je uchycena dálkově ovládaná lafetová proudnice o výkonu 800 litrů za minutu a dostřiku nejméně 30 metrů.

Cisterna je upravena pro zvýšenou odolnost proti sálavému teplu na rozvodech tlakového vzduchu, paliva a elektřiny. Odolá teplotám do 200 °C, krátkodobě pak až do 1000 °C.

V místě nástupu řidiče do automobilu je sdružená zásuvka pro doplňování tlakového vzduchu a dobíjení akumulátorů. Ta se po nastartování samočinně odpojí.

Nástavba

Nástavba je řešena jako jeden celek z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny s pevně vestavěnými nádržemi na vodu a pěnidlo. S rámem podvozku je spojena pružnými členy, které minimalizují přenos nežádoucích sil.

Do integrovaných nádrží na hasivo se vejde 9 000 litrů vody a 540 litrů pěnidla. O jejich dodávku na požářiště se stará čerpací zařízení THT PKA 3000–250, přiměšovací zařízení se nastavuje ručně.

CAS je vybavena datovou sběrnicí k řízení provozu účelové nástavby.

CAN sběrnice (Bus) umožňuje z jediného místa zjistit informace o otevřených roletách, dveřích, sklopených stupačkách, vysunutém osvětlovacím stožáru, zapnutých výstražných světlech, o zapnutém zapalování, otáčkách motoru a mnoho dalšího, dle požadavků zákazníka.

Veškeré ovládací prvky pro ovládání nástavby pomocí CAN – Bus systému jsou integrovány pouze do jednoho přehledného, centrálního ovládacího panelu, umístěného u čerpacího agregátu.

Osvětlení okolí nástavby zajišťují LED světla částečně zapuštěná do bočních stěn a zádi. Osvětlovací stožár lze pneumaticky vysouvat do výšky 5 metrů nad úroveň terénu, jeho svítivost je 20 000 lumenů. Napájen je z palubní soustavy vozu.

Odnímatelná lafetová proudnice se samostatným podstavcem dosahuje výkonu 2 000 litrů za minutu a dostříkne do vzdálenosti až 50 metrů.

Rozměry a hmotnosti

Scania hasičů z Března je nalakována bohužel pouze v odstínu RAL 3000. Je dlouhá 9 900 mm, široká 2 550 mm a vysoká 3 100 mm. Její světlá výška je 280 mm a provozní hmotnost 15 100 kg.

Sdílet