Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Mobilní zázemí potápěčů Záchranného útvaru Hlučín

Již za dob, kdy Záchranný útvar HZS ČR v Hlučíně patřil armádě, používali jeho potápěči pro plnění svých úkolů unikátně upravenou šestikolovou Tatru na vojenském podvozku. Ta jim k zabezpečení jejich činnosti zůstala i po převodu útvaru pod Hasičský záchranný sbor.

Již za dob, kdy Záchranný útvar HZS ČR v Hlučíně patřil armádě, používali jeho potápěči pro plnění svých úkolů unikátně upravenou šestikolovou Tatru na vojenském podvozku. Ta jim k zabezpečení jejich činnosti zůstala i po převodu útvaru pod Hasičský záchranný sbor.

Jedná se o vozidlo na plnokrevném vojenském podvozku Tatra 815 VVN 6×6.1R 20 235, což je terénní třínápravový podvozek pro přepravu osob a užitečného nákladu do hmotnosti 8 tun se stálým pohonem obou zadních náprav s přiřaditelným pohonem nápravy přední. Na komunikacích utáhne přívěsy o maximální přípojné hmotnosti 45 tun, v terénních podmínkách pak 10 tun. Vozidlo je navíc samozřejmě vybaveno centrálním huštěním pneumatik. Kyvadlové nápravy s nezávislým odpružením kol jsou konstrukčně téměř shodné a kola jsou doplněna redukcemi, které snižují namáhání celého hnacícho traktu.

Polonápravy přední nápravy jsou odpruženy torzními tyčemi a hydraulickými teleskopickými tlumiči. Zadní náprava je pak odpružena podélně uloženými listovými péry, která jsou uložena v nosnících zadního spojovacího dílu. Konstrukce vozidla a jeho povinná výbava umožňuje jízdu bez jednoho ze zadních kol, díky možnosti vyvěsit polonápravu. Při takovéto jízdě je nutné zapnout uzávěrku nápravového diferenciálu, z čehož vyplývá, že se jedná pouze o nouzové řešení pro dojetí. Jako všechny Tatry řady VVN si totiž ani tato nevozí rezervní kolo.

Pohonnou jednotku tvoří vzduchem chlazený dvanáctiválec Tatra T 3–930–31 s přímým vstřikováním o výkonu 235 kW a kroutícím momentu 1130 Nm. Motor je vybaven automatickou regulací chlazení, která urychluje zahřátí na provozní teplotu a následně ji za chodu udržuje. Mazání je tlakové, se zubovým čerpadlem. Motor je schopen práce při podélném sklonu 40°a příčném sklonu 30° a je jako všechny kopřivnické motory pro vojáky vícepalivový.

Mechanická převodovka má deset rychlostí pro jízdu vpřed a dva vzad. Dvoustupňová přídavná převodovka je s bezprostředně spojená s hlavní, sestupná a s pohonem pro naviják. Jeho pohon je řazen pneumaticky.

Tatra je pro potřeby potápěčů osazena velkoobjemovou skříňovou nástavbou typu VOSK. Ta poskytuje relativně dostatečný prostor pro uskladnění technických prostředků i pro pobyt osob.

V zadních částech obou boků skříně nástavby jsou schránky, z nichž pravá obsahuje vysokotlaký kompresor Trident pro plnění tlakových láhví zdravotně nezávadným vzduchem, které jsou následně uloženy ve schránce levé, kam se jich do připraveného držáku vejde třináct. Kompresor je zároveň přístupný ze zadní části nástavby. V přední levé schránce je umístěno nezávislé naftové topení s prachovou filtrací, určené pro prostor nástavby. Jedná se o stejný typ, který zajišťuje ohřev kabiny a předehřívání motoru.

Uvnitř nástavby je potom vyjma technických prostředků zázemí pro usušení, zahřátí, občerstvení a odpočinek. U vstupu je po levé straně předsíňky s roštovou podlahou a odtokem i kuchyňský kout, vybavený pro ohřev stravy a tekutin. Celkově tato Tatrovka poskytuje prostor a logistické zabezpečení pro 4 osoby. Pro porady a plánování další činnosti, je v prostorách nástavby k dispozici stůl s křeslem a lampičkou. Pod postelemi na levé straně interiéru si našla své místo většina vybavení, ať už se jedná o lezecké prostředky, potápěčské prostředky nebo třeba plovací vesty. Potápěčské obleky pak mají své místo na věšácích po pravé straně prostoru nástavby. Vozidlo s sebou veze mimo jiné např. čtyři potápěčské soupravy SP20N nebo těžkou pracovní soupravu s komunikací a externí dodávkou vzduchu SP20D.

Záchranný útvar HZS ČR v Hlučíně, kde tato Tatra slouží je pověřen odbornou přípravou potápěčů celého HZS. Tato činnost ještě není vzhledem k relativně čerstvému začlenění útvaru do struktur Sboru zcela funkční, nicméně právě na jejím základu je potřeba tyto speciálně zaměřené příslušníky HZS vybavovat kvalitní a takto spolehlivou technikou.

Foto: archiv autora a potápěči ZÚ Hlučín

Sdílet