KEB-EGE díl první – TA Avia HZSP Třinecké Železárny
Přinášíme vám první část série článků od firmy KEB-EGE, tedy výrobce hasičských vozidel, nástaveb, vestaveb a dalších věcí, spojených s mobilní požární technikou. V tomto článku vám je představena nová nástavba na technické Avii podnikové jednotky železáren v Třinci.
Přinášíme vám první část série článků od firmy KEB-EGE, tedy výrobce hasičských vozidel, nástaveb, vestaveb a dalších věcí, spojených s mobilní požární technikou. V tomto článku vám je představena nová nástavba na technické Avii podnikové jednotky železáren v Třinci.
Po dlouhé době jsem tu zase, abych vám představil první automobil z dlouhé řady, která byla vyexpedována z bran naší továrny v Kájově. Neboť toho není málo, rozhodl jsem se prezentovat řadu jako seriál (na telenovelu to stále není). Celkem bude představeno do konce tohoto „školního roku“ 5 vozidel na podvozku Mercedes-Benz, a dále pak podvozky značek Land Rover, Avia, Citroen, Škoda, Iveco a další.
V roce 2007 byla na webu Požáry.cz prezentována rodící se spolupráce KEB-EGE s firmou Strong (www.pozary.cz/…cu_8821.html – viz fotogalerie). Spolupráce nabyla podobu nejen konkrétních originál nástaveb od této firmy, ale zároveň nám umožnila nahlédnout pod pokličku zajímavé výroby a realizovat ji i v našich domácích podmínkách. U těchto, dle mého úsudku bezkonkurenčních nástaveb, jsme zjistili jednu vadu – a to na jejich kráse. Stále se snažíme stavět vozidla nejen účelová, ale pokud možno i designově zajímavá, pěkná a u tohoto to tak docela není to pravé ořechové. Tak se zrodila koncepce kombinované Al-polibildové nástavby, která nám umožnila vyrobit automobil, resp. jeho nástavbu, řekněme „vzhledově přijatelnou“.
K začátku této story. KEB-EGE byla oslovena ohledně automobilu na repasi, konkrétně TA Avia HZSP Třinecké Železárny. Vypracovali jsme tedy cenovou nabídku, jenž byla následně akceptována. Smysl celé akce byl postavit novou nástavbu na původní Avii třineckých hasičů z železáren, vozidlo kompletně vybavit novým kabátem a pokud možno rozšířit možnosti a řekněme „lépe obestavět prostor“. Ve finále „letňanského draka“ vybavit novým VRZem.
Koncepce nástavby je klasická z profilů ALU SV, co se týká kostry vozidla a zde veškerá klasičnost končí. Tam, kde normálně vídáte na vozidlech Al plech, jsme použili plast obchodní značky polybilt, kde jsme využili naše čerstvě nabité zkušenosti se svářením tohoto materiálu a zároveň plně aplikovali nasazení vydatně posíleného konstrukčního týmu naší firmy (používáme Autodesk Inventor Series 2008), pracující formou parametrického modelování, kde v současné době zákazník specifikuje veškerou výbavu včetně rozměrů. Tato je poté 3D zmodelována a zanesena to 3D modelu nástavby, pak následuje odsouhlasení tohoto uložení a 3D dokumentace je převedena do 2D výrobních výkresů. Veškeré police až na výklopná a výsuvná plata jsou v plastovém provedení připravena na uložení daného typu výbavy. Toto vnáší na zadavatele vyšší nároky pro naprosto přesnou specifikaci zadání. Samozřejmě stále platí varianta možnosti variabilních Al polic v systému Alutek. Zároveň jsme u tohoto provedení po dohodě se zákazníkem nechali nenalakovaný strop nástavby a využili jsme průsvitnosti materiálu pro zajímavé řešení denního osvětlení vnitřku nástavby.
Nežli jsme začali montovat nástavbu, musela být provedena drobná úprava na podvozku pro jeho lepší obestavění (přesun nádrže). Zároveň byly provedeny lakovací práce šasi. Nástavba jako taková je vybavena 4 ks rolet firmy AS Fire systém, model AS Lite Simple Bar Latch s dnes už pro nás standartním LED osvětlením nejen rolet ale i zadních dveří. Nástavba je zároveň vybavena centrálním zamykáním na dálkové ovládání. Uložení výbavy je zřejmé z fotografii. Vozidlo je vybaveno na technické zásahy hlavně v obvodu závodu Třineckých železáren.
TA je vybaveno všesměrovým osvětlovacím stožárem z Chodova tak, jako všechny vozy které dodáváme s tímto doplňkem. Celý polep vozu je, jak je naším zvykem, proveden celoreflexním bílým pruhem a myslím dostatečně vybaven reflexním polepem a to nejen nástavby, ale i všech výsuvných a výklopných plat pro jejich zvýraznění u zásahu.
TTD TA AVIA:
- Délka 4610 mm
- Výška 2300 mm
- Šířka 2000 mm
- Hmotnost vybaveného vozu bez osádky 4100 kg
A nyní to asi nejzajímavější na celém voze. V létě roku 2008 jsme navázali užší spolupráci s dovozcem a prodejcem ramp a majáků značky Whelen pro Českou republiku. Nyní se tedy přiznám, ale myslím, že mnozí to již víte z upoutávky „Náhrada DA Avia“, kde je vidět naše první montáž této rampy. Postupné seznamování s celým sortimentem nás dovedlo k zjištění, že zřejmě jedna z nejkvalitnějších ramp, které lze dostat na našem trhu, je Whelen Freedom. A toto nyní bereme pro budoucnost jako standardní výbavu námi dodávaných vozidel (alternativně Whelen Liberty – a pokud opravdu nejsou peníze – tak Whelen Justice).
Nevím, kolik je již u našich hasičů namontováno Whelenů a už vůbec ne Freedomů, ale první Freedom je nainstalován v Praze u JSDH Dubeč na CAS 25 LIAZ 101, kterou jsme dodávali. A další je právě na v článku zmiňované Avii, v kombinaci s majákem L31H a předními světly řady 500 a sváděcí alejí Whelen.
Tolik moje slova k celkové repasi technické Avie. Vlastně ne, ještě zbývá uvést cenu. Repase TA Avia vyšla Třinecké Železárny na 850.000,– Kč bez DPH.
A trochu komerce pro všechny zájemce o techniku Whelen. Jsme připraveni vám vyhovět a zároveň nabídnout službu montáže u zákazníka a v případě objednávky nad 40.000,– bez DPH montáž provádíme zdarma.
Příště představíme DA Land Rover Defender s přívěsným vozíkem od JSDH Hejnice.
Autor: Petr Slavíček, KEB-EGE
-wap-