Překvapivě velmi pohostinní jsou hasiči v Íránu, na jedné ze stanic jezdí na výjezdy v posteli
Jen málokde se setkáte s tak přátelským přijetím, jako u íránských hasičů. Ačkoli jsem se původně domníval, že návštěva kolegů v této islámské republice bude složitá či dokonce nemožná, opak byl pravdou, začíná další povídání o zahraničních hasičích Jakub Morávek.
Nebylo sice úplně jednoduché překonat jazykovou bariéru, neboť jen výjimečně uměl někdo jinak než persky, ale i tak jsme si poradili a na všechny navštívené stanice se bez problému dostali.
Dokonce nebyl ani problém s focením – což je zvláštní zrovna v zemi, kde je zakázáno fotit vlaková nádraží, metro či státní budovy. Na hasičárny to však zřejmě neplatí. Díky bohu.
Technika a vybavení, jak můžete sami vidět, dostává západním standardům a dokonce i kvalitou převyšuje některé země východní Evropy.
Na stanicích tu najdeme velké množství různých typů hasičských motorek. Je to dáno hlavně velkým provozem a tedy špatnou dopravní situací pro průjezd vozidel IZS. Samotní hasiči je však v oblibě nemají. Jednak člověk přijede na místo zásahu sám a hlavně s minimální výbavou potřebnou k provedení kvalitního zásahu. Proto se reálně používají velmi málo.
Služba probíhá směnově stylem 24/48 jako u nás a na většině stanic jsou dislokovány také ambulance.
Záchranná služba tu však funguje na několika úrovních, takže kromě zdravotníků-hasičů k Vám také může přijet posádka sanitky Červeného půlměsíce (obdoba našeho Červeného kříže) či sám řidič s vozidlem, které připomíná převozové sanity.
Na stanicích se strojníci pravidelně střídají na hasičských vozidlech, ale zdravotníci jezdí pouze v ambulancích. Struktura výjezdů je podobná jako u nás.
Mimo požárů jezdí hasiči k dopravním nehodám, zachraňovat uvízlá zvířata a dokonce i řezat prstýnky. Takže nic co bychom neznali v ČR. Tísňové číslo na hasiče je 125 a operační středisko se většinou nachází v budově centrální stanice.
Stanice Teherán
První, co při návštěvě stanice íránské kolegy zajímá je, jestli si s nimi dáte výborný místní čaj a nebo rovnou půjdete také na jídlo. Čaj se samozřejmě neodmítá nikdy.
Stanice č. 61 byla první stanice, kterou jsme v zemi navštívili. V garážích stojí nové CAS od firmy Rosenbauer, TA Toyota a nejnovější Iveco. Tak je tomu i u dalších stanic ve městě. Celkově jich je už 116.
Velkou událostí tu byl lednový požár starší výškové budovy Plasco, při kterém zahynulo 30 zasahujících hasičů. Jelikož se jedná o poměrně čerstvou událost, stále tu mezi přeživšími kolegy rezonuje.
Mnozí ji přirovnávají k událostem z 11. září a na titulních stránkách novin tak bylo možné vedle sebe vidět hořící obchodní dům Plasco a WTC v New Yorku.
Stanice č. 116 je menší hasičárna v centru Teheránu s 6 hasiči na každé směně. Sloužící hasič Ramezan byl sice velice ochotný, ale mimo perštiny ovládal pouze francouzštinu, takže vysvětlit mu, o co jde, jsem musel nohama a rukama. Proběhla tu také nezbytná výměna služebních triček.
Stanice Širáz
Na stanici se 4 vozy jsem nečekal, že strávím více jako hodinu. Nejnovější CAS Scania má celkem zajímavou konstrukci, protože kabina je klasická komerční používána pro tahače, takže 2 hasiči při výjezdu sedí na sedačkách a zbytek sedí na posteli řidiče za nimi.
Čínský výrobce nástavby si s tím prostě hlavu nedělá a místní jsou rádi, že mají nový moderní vůz. V nástavbě pak byla zcela nová sada HVZ Holmatro, ostatně jako na většině stanic v zemi.
Kromě dalších 2 malých CAS ISUZU mě zaujala malá sklopka plná písku. Ve státě, kde je většinu roku problém najít vodu v jakékoli řece, to zřejmě nebude připraveno na protipovodňové pytle.
Písek se tu prý používá místo sorbentu, který je drahý a zasypávají se tím tak úniky provozních náplní po dopravních nehodách.
Po exkurzi následoval tradičně čaj a dokonce kulturistická přehlídka. Sloužící hasič Reza Reza Dehghani, který se věnuje bodybuildingu mi totiž chtěl ukázat, jak tráví svůj volný čas.
Stanice Isfahán
Ve městě jsme navštívili 2 stanice. První stanice č. 8 byla hned po cestě na předměstí Isfahánu a na exkurzi šla celá naše skupina. Měli jsme sebou i místního překladatele, takže jsme se tu o fungování hasičů v Íránu dozvěděli nejvíce.
Na stanici slouží 10 hasičů na směnu. Jeden z nich je speciálně vyškolen jako potápeč a lezec. Hasiči z naší návštěvy měli snad větší radost než my. Kromě tradičního společného focení a natáčení naší exkurze nám ukazovali fotky svých rodin a videa hudební skupiny, kterou na stanici mají.
Z techniky nás asi nejvíce zaujal starší osvětlovací Jeep, který má na korbě velkou elektrocentrálu a výsuvný stožár s šesti halogenovými reflektory. Na stanici je také jedna ambulance a požární nádrž na výcvik s čerpadly.
Stanice č. 14 se už nachází přímo v centru města. Slouží zde zmenšené družstvo 1+3 a na výjezd mají 2 malé CAS a terénní Nissan, který je určeným k hašení požárů v přírodě.
Dozorčí službu tu stejně jako na předchozí stanici vykonávají vojáci základní služby a nikoli hasiči samotní. V zemi totiž stále platí povinná základní vojenská služba pro muže starší 18 let v délce 21 měsíců.
Záklaďáci tak hlídají stanice a jejich okolí a hasiči mohou jezdit na výjezdy a věnovat se výcviku.
Chrudim
Seriál: Jakub Morávek představuje světové hasiče
- Exkluzivně
Hasiči na Severním Kypru převáží nebožtíky na pitvu, na jihu zase jezdí na majáky i zpátky na základnu
Stejně jako zbytek ostrova jsou i hasiči na Kypru rozděleni na dvě organizace, které vzájemně nespolupracují. Severní část ostrova, která je de facto řízena Tureckem má…
- Exkluzivně
Kapverdský ostrov Sal má k dispozici pouze jednu malou cisternu, dobrovolníci mohou pomáhat i bez výcviku
Ne všech deset ostrovů v Atlantském oceánu, které společně tvoří Kapverdskou republiku má svoje hasiče. Pokud je potřeba poskytnou pomoc na jiném ostrově, hasiči musí…
Největším hasičským autem na světě je rakouská hasičárna, stojí v obci Bairisch Kölldorf
Bairisch Kölldorf je obec se zhruba 1000 obyvateli ve spolkové zemi Štýrsko. Až do roku 2002 bychom tu těžko hledali nějakou velkou památku, která by stála za návštěvu.…
- ▶ Video
Hasiči v největším městě za severním polárním kruhem – Murmansku – mají několik stanic
Murmansk je největší město v Arktickém kruhu a právě díky své poloze a klimatickým podmínkám mají i zdejší hasiči a záchranáři svá specifika. Až 3 odlišné jednotky Vám…
- ▶ Video
První hasičský žebřík vymyslel Conrad Magirus z Ulmu už v roce 1864, nyní firma poskytuje kompletní servis
Před 154 lety měl hasič Conrad Dietrich Magirus z německého Ulmu jediný cíl: Zjednodušit život sobě a svým kolegům a zásahy při požárech udělat bezpečnější.
Jedna z ghanských hasičských základen se nachází uprostřed autobusové stanice, technika je ale na ucházející úrovni
Ghanská národní hasičská a záchranná služba (Ghana National Fire and Rescue Service – GNFRS) je součástí ghanského ministerstva vnitra a byla zřízena v roce 1997 s cílem…
U hasičů v Senegalu najdeme i stanici bez jediného auta, mnoho věcí je stejných jako ve Francii
Národní hasičská brigáda Senegalu je formována na vojenském základě a organizačně spadá pod ministerstvo vnitra. Hasiči i jejich velitelé tak podléhají vojenským právním…
- ▶ Video
Hasiči v anglickém hrabství Tyne & Wear musí již několik let čelit významným finačním škrtům
Stejně jako většina ostatních částí veřejného sektoru jsou také hasiči a záchranáři ve Velké Británii předmětem rozsáhlých rozpočtových škrtů v rámci snahy o snížení…
- ▶ Video
Ve Švédsku zřizují obce také profesionální hasiče, na letní sezónu berou brigádníky
Ve Švédsku existují, podobně jako i jinde, 2 typy hasičů. První – menší – skupinou jsou hasiči profesionální, kteří absolvovali základní kurz v jednom ze 4 výcvikových…
- ▶ Video
Hasiči ve Vietnamu jsou součástí veřejné bezpečnosti, dobrovolných hasičů země mnoho nemá
Organizačně jsou vietnamští hasiči součástí dopravní policie a proto požívají stejného statutu jako příslušníci policie. Tím pádem je jejich zřizovatelem lidový stát a…