U hasičů v Chocni jezdí zcela nová Tatra Force s modernizovanou kabinou, cisternu vyrobili v Kobitu
Z produkce firmy Kobit – THZ pochází nová cisternová automobilová stříkačka CAS 30 pro dobrovolnou jednotku z Chocně. S financováním automobilu za 7 935 180 korun včetně DPH pomohla městu Evropská unie z Integrovaného operačního programu.
Podvozek s modernizovanou kabinou
Podvozkem cisterny je Tatra Force. Jedná se o model s modernizovanou kabinou, interně zvanou „Vojta“. Původní konstrukce vycházející z technologie svařovaných ohýbaných plechových dílců byla nahrazena moderní technologií vlepování plochých hliníkových dílů do základní svařované konstrukce z ocelových profilů.
Změnou konstrukce a technologie výroby došlo ke snížení vlastní hmotnosti kabiny, zvýšení její korozivzdornosti a snížení náročnosti prací při případné opravě.
Především došlo k rozšíření výhledu z kabiny. Velké rozměrné sklo čelního okna z jednoho kusu (střední sloupek ustoupil do pozadí, sklo je na něj nalepeno) dovoluje vybavit kabinu třetím stěračem. Stíraná plocha čelního skla je tak o poznání větší.
V interiéru modernizované čtyřmístné kabiny je nové čalounění a nové odkládací prostory především nad horní hranou čelního okna. Zcela nová je přístrojová deska, nyní vyrobená z odolného plastu.
Pro spojení je v automobilu vozidlová radiostanice Motorola GM 360. Její druhé obslužné místo – mikrofon a reproduktor – je u obslužného panelu čerpadla. Čtveřici ručních radiostanic doplňují dvě svítilny Survivor, vše v dobíjecích úchytech.
V prostoru nástupu strojníka do vozu je samostatná 24V zásuvka pro dobíjení akumulátorů a přípojka pro doplňování tlakového vzduchu. V zorném poli má řidič 4" displej navigace a 5" displej couvací kamery.
V přední části vozu je pod nárazníkem asanační lišta se třemi plochými hubicemi.
Podvozek má zvýšenou odolnost proti sálavému teplu do 200 °C, krátkodobě – po dobu 15 minut – ho lze vystavit teplotám až 1 000 °C. Dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm.
O pohon šestikolového speciálu se stará tatrovácký vidlicový osmiválec o výkonu 325 kW. Vzduchem chlazený přeplňovaný motor splňuje emisní normu Euro 5 pomocí selektivní katalytické redukce. Převody zajišťuje mechanická převodovka se systémem poloautomatického řazení.
Všechny diferenciály jsou vybaveny uzávěrkou, poháněna jsou standardně kola zadních náprav, pohon předních je připojitelný.
Nástavba
Karoserie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. Prostory pro vybavení jsou kryty hliníkovými roletkami s podélným madlem.
O osvětlení okolí vozu i vnitřku schrán s vybavením se stará technologie LED. LEDky rovněž signalizují zbývající množství hasiva – stavoznaky jsou umístěny na obou bocích nástavby.
Nádrž na hasivo je z nerezavějící oceli a pojme 9 000 litrů vody a 540 litrů pěnidla.
Čerpací zařízení THZ 3000 dosahuje jmenovitého výkonu 3 000 litrů za minutu v nízkotlakém a 250 litrů za minutu ve vysokotlakém režimu. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.
Na střeše nástavby je přípojný prvek pro odnímatelnou lafetovou proudnici.
Rozměry a hmotnosti
Cisterna v červeném odstínu RAL 3024 je vysoká 2 850 mm a dlouhá 9 250 mm. Šířka vozu je 2 550 mm. Provozní hmotnost vozu je 14 500 kg.