Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči na Letišti Václava Havla v Praze mají dva nové Panthery od Rosenbauera

Vozový park Hasičského záchranného sboru Letiště Václava Havla v Praze se v polovině roku 2017 rozrostl o dva nejmodernější a světově nejoblíbenější letištní zásahové speciály Rosenbauer Panther.

Nejnovější generace zásahového automobilu splňující nejpřísnější letištní standardy ARFF je ve verzi pro pražské letiště vybavena hasicím ramenem HRET. Cena za jeden vůz je přibližně 27 milionů korun včetně DPH.

Rosenbauer Panther je na trhu už více než 20 let a patří mezi světovou špičku ve své kategorii – stal se téměř synonymem letištního speciálu. Své kvality prokazuje v 81 zemích.

Rosenbauer při vývoji nového vozu myslel především na bezpečnost posádky v kabině, komfort při jízdě i při obsluze a také na výkon stroje jak v oblasti pohybové, tak i v rámci hasebních prací.

Přečtěte siRosenbauer představil etalon letištního speciálu - na veletrhu Interschutz byl slavnostně odhalen nový Panther

Podvozek Panthera

Oba vozy pro hasiče Letiště Václava Havla Praha jsou totožné. V obou případech se tedy jedná o šestikolový Rosenbauer Panther typ 36.700 se stálým pohonem všech kol Kessler a uzávěrkami diferenciálů. Brzdy jsou kotoučové.

Podvozek je proti sálavému teplu chráněn vodními tryskami. Tři, s průtokem přibližně 100 litrů za minutu při tlaku 10 barů, jsou před přední nápravou, další tři – s polovičním průtokem – za první nápravou, před druhou nápravou a mezi druhou a třetí nápravou. Ovládají se jedním společným tlačítkem.

Celková přípustná hmotnost automobilu je 36 000 kilogramů. Šestiválcový řadový přeplňovaný motor Volvo TAD1662VE o objemu 16 litrů, výkonu 515 kW a točivém momentu 3 150 Nm dokáže Panthera rozpohybovat na rychlost 80 km/h za 34 sekund. Agregát splňuje emisní normu Euro 5. Maximální rychlost vozu je 115 km/h.

O přenos hnací síly se stará automatická šestistupňová převodovka Twin Disc TD61–1179.

Tlakový rozvod vzduchu je doplněn o kompresor, který monitoruje tlak vzduchu v systému a bez nutnosti nastartování motoru jej doplňuje na potřebnou hodnotu. Motor a převodovka disponuje předehřevem.

Hydraulicky odpružená čtyřmístná kabina je certifikovaná podle normy ECE R29–3. Poprvé u Rosenbauera byl u této techniky proveden fyzický crash test. V bočních sedadlech jsou integrovány airbagy.

Kabina je vyrobena z hliníkových profilů v kombinaci s tvarovanými hliníkovými sendvičovými panely. Sloupy a střešní pilíře jsou vyrobeny z hliníkových vytlačených profilů. Přední sklo je z laminovaného bezpečnostního skla, boční skla a střešní sklo jsou z temperovaného bezpečnostního skla.

Vstup ke střešnímu monitoru střešním otvorem je umožněn po schodech, které jsou namontovány na zadní stěně. Uchycení krytu střešního otvoru pomocí plynových pružin zajišťuje jeho bezpečnou polohu i při velkém větru.

Kromě sedadla řidiče jsou ve všech integrovány držáky dýchacích přístrojů Scott Propak.

Ovladače jsou provedeny tak, aby celý vůz mohla ovládat pouze jedna osoba. Středová konzole je odklopná, aby se dalo procházet mezi sedadlem řidiče a spolujezdce. Osvětlení v kabině je možno barevně měnit z bílého do červeného.

Samozřejmostí je „rychlostartér“ – tedy tlačítko, kterým lze vůz nastartovat z vnějšku u dveří řidiče.

Součástí kabiny je termovizní a noční vidění určené pro jízdu a zobrazované před řidičem. Nechybí ani displej couvací kamery a termovize, která je umístěna na hydraulickém rameni.

Přečtěte siNový Panther ARFF CA5 6x6 již i na pražské Ruzyni

Nástavba vozu

Rosenbauer si zakládá na tom, aby měl v Pantherech veškeré požární vybavení vlastní výroby. To z jeho pohledu vytváří jakýsi „ekosystém“, který známe z některých spíše technologických firem. Výsledkem je – stejně jako například u iPhone – fakt, že jednotlivé prvky a agregáty jsou do vozu optimálně integrované a dokonale spolupracují.

Práškové hasicí zařízení Minimax PLA 250 využívá jako hnací médium stlačený dusík. Do zásobníku se vejde 250 kg prášku, 30metrové hadicové vedení má výkon 2,5 kg/s a je umístěno na pravém boku automobilu. Samozřejmostí je použití proudnic typu ChemCore – je tedy možné aplikovat prášek do střešního i nárazníkového monitoru.

Přední monitor RM15C s LED osvětlením má hasební výkon 1 500 l/min při tlaku 16,5 barů. Jeho dostřik je 60 metrů, svislý rozsah pohybu je –30° až 70°. Prášku dokáže dodat 1,5 kg za sekundu.

Nádrže na hasivo jsou z polypropylenu. Vodní je vytápěná a osazena vlnolamy, vejde se do ní 12 500 litrů. Nádrž na pěnidlo má objem 1 500 litrů. Množství zbývajícího hasiva je signalizováno stavoznaky na obou bocích nástavby.

Přední a zadní skříně pro příslušenství jsou vyrobeny z hliníku, umělé hmoty a zesíleného sklolaminátu. Dvojitá stahovací konstrukce hliníkových rolet umožňuje, aby se rolety daly vždy otevřít, i kdyby nářadí vypadlo z držáku, což by je v běžné situaci zablokovalo.

Jednostupňové čerpací zařízení Rosenbauer N 80 dosahuje jmenovitého průtoku 8 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů a sací výšce 3 metry. Při tlaku 14 barů dosáhne čerpadlo výkonu 9 000 litrů za minutu. Provozuschopnost je zaručena v teplotním rozsahu –15 – 50 °C, jeho obslužné stanoviště je vyhříváno.

O přimísení pěnidla se stará přiměšovač Rosenbauer ND-FIX MIX 2.0, nastavitelný v rozsahu 1, 3 a 6 %. V závislosti na přimísení dodává vůz 5 – 500 litrů pěny za minutu. Panther je vybaven režimem automatického proplachu, aby došlo po uzavření pěnových sacích ventilů k vypláchnutí potrubního systému čistou vodou.

Při zapnutém čerpacím zařízení lze jet dopředu rychlostí až 16 km/h, couvat rychlostí až 8 km/h.

Zařízení pro prvotní zásah umožňuje hašení vodou a pěnou o výkonu 180 l/min při tlaku 10 barů, je vybaveno navijákem a tvarově stálou hadicí o délce 50 metrů a proudnicí Rosenbauer Nepiro Ergo. Uloženo je na levé straně ve skříni pod nádrží na hasivo.

Světelný stožár Fireco je osazen čtyřmi 43W LED reflektory, vysunout ho lze až do výše 5 metrů nad úroveň terénu. Stožár je elektricky otáčecí a naklápěcí.

O dodávku energie se stará vestavěný 230/400V elektrogenerátor Rosenbauer EPS XS, poháněný přímo od podvozku automobilu. Generátor je poháněn řemenem od motoru vozu.

Hasicí hydraulické rameno HRET

Hydraulické rameno Rosenbauer HRET (Hi Reach Extendable Turret) dosahuje maximální pracovní výšky 16,5 metrů, maximální vyložení je 11,4 metrů. Ovládá se jednou rukou joystickem z kabiny osádky, tři základní polohy jsou předprogramovány v paměti. Otáčet s nim lze v rozsahu +/- 30°od podélné osy Panthera.

Přečtěte siNový Panther HRET na pražské Ruzyni

Na jeho konci je monitor RM65C s rozsahem otáčení +/- 90°vodorovně i svisle. Jeho maximální průtok je 6 000 litrů za minutu. Dostřik v přepravní poloze je 90 metrů, při polovičním výkonu 65 metrů. V případě hašení práškem dodá až 10 kg za sekundu.

Termovizní kamera na monitoru ramene HRET má rozlišení 324 × 256 pixelů a zorné pole 36° (V) x 27° (Š) s 19mm objektivem.

V případě rozložení hydraulického ramene se maximální dostřik sníží na 80 metrů a hasební výkon na 3 800 litrů za minutu.

Obě lafetové proudnice (tedy i ta na nárazníku) se po aktivaci automaticky, bez nutnosti ovládání obsluhou, otočí směrem dopředu.

Rozměry a hmotnosti, barevná úprava

Rosenbauer Panther 6×6 HRET je dlouhý 11 710 mm, široký 3 000 mm a vysoký 3 650 mm. Maximální přípustná hmotnost je 39 000 kg.

Zbarvení je standardní pro letecký provoz podle leteckého předpisu L14 tzn., že hlavní barva vozu je fluorescenční zeleno žlutá s bílým reflexním pruhem.

Sdílet