Středa 20. listopadu 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Skoro 200 hasičů z 25 jednotek se účastnilo cvičení na Břeclavsku, simulován byl střet lokomotivy a osobního vlaku

Složky IZS se dne 21. června 2017 na Břeclavsku účastnily rozsáhlého cvičení, které simulovalo střet dvou vlaků. Musely se vypořádat s velkým počtem zraněných osob, extrémním horkem, ale také s náporem příbuzných, kteří se domáhali informací.

Cvičení začalo před desátou hodinou podle předem stanoveného scénáře. Na úseku jednokolejné železniční tratě Břeclav – Lednice, v blízkosti usedlosti Nový Dvůr se stala železniční nehoda, při které se střetla samostatně jedoucí lokomotiva se stojícím osobním vlakem.

Nehodu způsobila lokomotiva při zkušební jízdě po pravidelné údržbě. Strojvedoucí z důvodu zhoršených klimatických podmínek nerespektoval návěst „Stůj“ hlavního návěstidla a pokračoval v jízdě do obsazeného úseku trati. Následně havarovala lokomotiva do posledního vagónu stojícího osobního vlaku.

Vzhledem k závažnosti situace na místo vyráží 25 hasičských jednotek a také policejní vrtulník s hasiči-leteckými záchranáři na palubě. Aktivovány jsou samozřejmě i další složky IZS.

Na místo se tak postupně sjede téměř 160 dobrovolných a profesionálních hasičů včetně jednotek SŽDC.

Jejich úkolem je především třídit raněné přímo na místě nehody, vyprošťovat je a transportovat do péče záchranářů a lékařů. Předurčení dobrovolní hasiči na místě vytvářejí týlové zázemí.


Do akce se zapojilo více jak 400 cvičících. Při nehodě se zranilo 66 osob, 26 bylo bez zranění a 15 zemřelo. Hasičům se podařilo předat do péče ZZS posledního zraněného přibližně po 90 minutách od vstupu jednotek do vagónů.

Cvičení mělo za úkol prověřit připravenost složek na mimořádnou událost s velkým počtem zraněných. Rozhodčí sledovali mimo jiné spolupráci zasahujících, taktiku i využití technických prostředků. Vysoké teploty prověřily fyzickou odolnost hasičů zejména při vyprošťování a při několik stovek metrů dlouhém transportu zraněných.

Cvičení bylo rozšířeno také o vytvoření asistenčního centra pomoci, které nedaleko místa nehody přijímalo příbuzné cestujících a poskytovalo základní informace o jejich stavu a celkové situaci. Své specifické úkoly v místě nehody plnili také příslušníci Policie ČR.

Cvičení Vlak 2017 bylo svým obsahem, ale i rozsahem největším cvičením složek IZS v Jihomoravském kraji za poslední roky. Následovat bude pečlivé vyhodnocení jednotlivých činností. Zjištěné poznatky se následně promítnou do výcviku a školení hasičů.

Jaroslav Mikoška
tiskový mluvčí
HZS Jihomoravského kra­je
Sdílet