Neděle 24. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči a zdravotničtí záchranáři v Praze budou sloužit ve společných prostorách radotínské hasičské stanice

V úterý 27. června 2017 proběhlo slavnostní uvedení ZZS hl m. Prahy na hasičskou stanici pražských profesionálních hasičů v Radotíně.

Na slavnostním aktu byl přítomen radní pro bezpečnost Libor Hadrava, radní pro zdravotnictví a bydlení Radek Lacko, ředitel pražských hasičů brig. gen. Ing. Roman Hlinovský, ředitel odboru provozu a správy majetku GŘ HZS ČR Ing. Martin Kučera, ředitel ZZS hl. m. Prahy MUDr. Petr Kolouch, MBA a zástupci městské části Praha-Radotín Miroslav Knotek a Pavel Jirásek. Přítomen byl i velitel stanice npor. Bc. Oldřich Kinduch a náměstkyně ředitele HZS hl. m. Prahy pro ekonomiku plk. Ing. Hana Hálová.

Ve shodě s dlouhodobou strategií ZZS HMP je základna umístěna ve společných prostorách s Hasičským záchranným sborem. Do nových prostor se stěhuje výjezdová skupina rychlé zdravotnické pomoci z nedalekých Lahovic, kde byla základna umístěna v průmyslovém objektu, navíc na území ohroženém záplavou.

Nová základna nejenže beze zbytku splňuje současné legislativní požadavky, ale přináší našim záchranářům i výrazně komfortnější sociální zázemí.

Trend společných základen jako radní pro oblast zdravotnictví jednoznačně vítám a podporuji.

Dochází tak ke zefektivnění práce, úspoře času a nákladů, sdílení informací a dalším prospěšným synergiím – ty nakonec ocení především obyvatelé Prahy, kteří se ocitnou v nouzi,

řekl radní pro zdravotnictví a bydlení Radek Lacko.

ZZS HMP v současnosti na území metropole disponuje 19 výjezdovými stanovišti, na kterých je k dispozici jedna letecká výjezdová skupina, pět výjezdových skupin rychlé lékařské pomoci, až 30 výjezdových skupin rychlé zdravotnické pomoci a také dvě speciální vozidla pro podporu řešení událostí s velkým počtem postižených.

Praha je geograficky i charakterem městských částí jedním z nejspecifič­tějších evropských velkoměst. Odpovídá tomu rozvrstvení infrastruktury a s tím související změny týkající se například úpravy pražských komunikací.

Na mnoha místech a častěji, než tomu bylo dříve, dnes vznikají například zpomalovací zóny, retardéry či zúžené pruhy. Snažíme se proto reagovat na nové okolnosti, které přicházejí v rámci proměny města a zároveň jdou ruku v ruce s podmínkami pražských záchranných jednotek.

Umístění výjezdových základen Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy na stanoviště Hasičského záchranného sboru by mělo výrazně eliminovat rizika ztěžující jeden z nejdůležitějších aspektů pro úspěšný zákrok na ochranu zdraví a životů v metropoli.

Jednak umožnit záchranářům co nejrychlejší samotný dojezd na místo zásahu a současně eliminovat dopravní rizika, jimiž jsou často při zásahových výjezdech vystaveni,

uvedl Libor Hadrava, radní pro oblast bezpečnosti a prevenci kriminality.

Hasiči i záchranáři ve společných základnách šetří náklady. V tomto případě nebyla ani potřeba rekonstrukce stávající radotínské hasičské stanice.

Strategické rozmístění stanovišť zajišťuje velmi dobrou obslužnost území hlavního města s dostupností neodkladné pomoci v limitu do 20 minut v 99,5 procenta událostí. U případů první naléhavosti je dojezdový čas do osmi minut.

ZZS HMP trvale usiluje o rozvoj sítě výjezdových základen, a v nejbližších měsících tak počítá s otevřením stanovišť v prostorách letiště Ruzyně a hasičské stanice ve Strašnicích,

dodává Ondřej Franěk, vedoucí lékař zdravotnického operačního střediska a tiskový mluvčí ZZS HMP.

Hasičská stanice Radotín – HS8

V Radotíně došlo k založení SDH v roce 1886. Profesionální hasiči jako příslušníci Hasičského záchranného sboru přibyli v roce 1970.

Obec Radotín, stejně jako většina jejího hasebního obvodu (Lipence, Lochkov, Slivenec a Zbraslav), byla k Praze připojena po velké integraci v roce 1974. Od tohoto roku hasiči v Radotíně přecházejí pod pražské vedení.

Do nově postavené hasičské stanice se hasiči přestěhovali v roce 2006.

Současnost:

Nepřetržitý výjezd jednotek požární ochrany personálně zabezpečuje na čtyři desítky příslušníků. HS 8 je hasičskou stanicí typu P 4 a je předurčena jako opěrný bod HZS ČR pro záchranné práce, dopravní nehody na čtyřproudových silnicích a hlavních dálkových silnicích mezinárodním značením, havárie nebezpečných látek.

Zázemí stanice slouží pro výjezd dvou družstev, jsou zde cisternové automobilové stříkačky, cisterna s velkokapacitní nádrží na vodu, automobilový žebřík s dostupnou výškou 30 metrů a dva čluny určené pro zásahy na vodních tocích.

Hasební obvod:

Do hasebního obvodu HS 8 patří městské části Lipence, Lochkov, Velká i Malá Chuchle, Zbraslav, Slivenec, Zadní Kopanina a část sídliště Barrandov. Jedná se především o zástavbu venkovského charakteru se staršími vilovými čtvrtěmi. Stanice obsluhuje územní plochu cca 4 400 hektarů s téměř 24 000 obyvateli.

Na území její působnosti jsou významné silniční koridory R 4 s průměrnou celoroční intenzitou dopravy 26 000 vozů za den, D 5 s intenzitou 46 000 vozů za den a železniční trať Praha – Plzeň.

V roce 2010 stoupl význam stanice s dostavbou západní části Silničního okruhu kolem Prahy. Specifickou problematikou hasebního obvodu jsou vodní toky řek Berounky a Vltavy, kde dochází k velkým rozlivům.

Martin Kavka
tiskový mluvčí
HZS Praha
Sdílet