Pátek 20. prosince 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Deník AHA! píše: „Ruzyňské letiště je past, kdyby tu vypukl požár, všichni by uhořeli“

Server POŽÁRY.cz během týdne dostával do redakční emailové schránky několik upozornění na článek zveřejněný v deníku AHA, který rozbouřil vody kolem požární prevence na největším letišti v ČR. Po dohodě s redakcí deníku jsme článek zveřejnili. Chceme znát vaše názory. V článku je i reakce Letiště Ruzyně, jak jí zveřenil deník AHA.

Server POŽÁRY.cz během týdne dostával do redakční emailové schránky několik upozornění na článek zveřejněný v deníku AHA, který rozbouřil vody kolem požární prevence na největším letišti v ČR. Po dohodě s redakcí deníku jsme článek zveřejnili. Chceme znát vaše názory. V článku je i reakce Letiště Ruzyně, jak jí zveřenil deník AHA.









Letiště Ruzyně – klíčové místo České republiky! Denně tudy projde zhruba 50 tisíc lidí – turistů, politiků, sportovců, vlivných podnikatelů, ale i zdejších zaměstnanců. Proto je hlavní letecký uzel naší země prvním cílem případného teroristického útoku. Říkáte si, že musí jít o jedno z nejbezpečnějších míst v Česku? Podle bývalého letištního technika požární ochrany Miroslava Hrubce se mýlíte! Stačí zdánlivě tak banální událost, jako je požár, a na letišti podle něj zemřou stovky lidí. „Z letištní budovy by se stala past, ve které by spousta lidí našla smrt. Nedodržují se tu velmi zásadní předpisy," tvrdí.

Jako technik požární ochrany měl Hrubec ještě nedávno na starosti opatření související s požární prevencí – tedy pravidelné kontroly protipožárního vybavení, evakuační plány, kontroly únikových východů apod. Podle svých slov se snažil na problémy s požárním zabezpečením upozornit nadřízené. Prý se nic neměnilo, a tak z letiště odešel. „Existují třeba normy na stěny – musejí mít patřičnou odolnost před ohněm. Pokud jsou ve stěně dveře, musejí ohni odolat i ty. Pokud by totiž na letišti vypukl požár, stěna i dveře by měly zabránit dalšímu šíření ohně. Jenže na letišti tomu tak není. Oheň se tak může po budově šířit nevídanou rychlostí.„
Deník Aha! tvrzení Miroslava Hrubce prověřil přímo na letišti a problémová místa ukázal úřadujícímu šéfovi bezpečnosti letiště Martinu Hlavovi. Navíc jsme měli fotografickou dokumentaci, kterou Hrubec pořídil během svého působení na letišti. Mohli jsme tak hledat přesné problémy na konkrétních místech a Hrubcova tvrzení ihned konfrontovat s postojem letiště…


Zastavěné únikové východy

Hrubec: „V budově Terminálu 1, konkrétně například u VIP salonku Continental, jsou zastavěny únikové východy. Při požáru by tu lidé měli velké problémy při evakuaci, řada z nich by nejspíše zemřela…“

Hlava: „Co na to říct… To není chyba systému, ale šlendriánství konkrétního pracovníka. Fascinuje mě, jak dlouho tu pan Hrubec není, a že to tu stále je. Na druhou stranu tvrdím, že je to i jeho neschopnost, že to nevyřídil už v době, kdy tu působil. VIP salonek má ale i další únikové cesty, takže žádné nebezpečí nehrozí.„

Aha!: Užití VIP salonku Continental je placené, pasažéra stojí téměř 4000 korun (v ceně je přednostní odbavení, občerstvení, 48 hodin parkování zdarma, služby portýra apod.). Jenže kdyby se lidé měli spolehnout na únikový východ, který je zastavěn věcmi včetně těžkých stolů, evakuace by neproběhla bez potíží.

Únikové dveře se slepými klikami

Hrubec: „Z třídírny zavazadel Terminálu 1 vedou požární dveře k únikové cestě. Tyto dveře jsou opatřeny slepou klikou, tudíž je nikdo neotevře.“

Hlava: „Je divné, že je na těchto dveřích napevno koule, která nejde otočit. A na evakuačním plánu třídírny zavazadel jsou dveře zakresleny jako úniková cesta – platná… Ale tuším, proč je to zavřené. Po rekonstrukci třídírny byly zvoleny jiné, mnohem vhodnější úniky přímo na odbavovací plochu letiště. Problém je, že nikdo neupravil evakuační plán a nesundal označení pro únikovou cestu ze dveří. Ale ano, není to správně…„

Aha!: Dveře jsou zakresleny v evakuačním plánu jako úniková cesta. Dokonce je nad nimi značení únikového východu a mají platnou požární revizi. Při požáru by tedy lidé utíkali právě k těmto dveřím, které nejdou otevřít…

Nedostatek hasičů – profesionálů

Hrubec: „V oblasti požární ochrany je nedostatek kvalifikovaného personálu, chybí ředitel Hasičského záchranného sboru letiště. Po mém odchodu a odchodu dalších kolegů navíc nikdo nepracuje v oddělení požární prevence.“

Hlava: „Na post ředitele hasičů jsme dělali výběrové řízení. Mezi desítkou uchazečů byl i pan Hrubec. Ani jeden nesplňoval požadavky na tu funkci. Proto jsme se rozhodli pozici neobsazovat a počkat. Zákon nám ale neukládá mít tuto pozici, chtěli jsme to my. Co se týče požární prevence, preventivní oddělení nemáme, ale lidé ze zásahové jednotky mají odpovídající vzdělání a nesou za to do dubna zodpovědnost. Od dubna bude tuto činnost v oblasti prevence vykonávat externí firma.„

Dveře zalepené páskami

Hrubec: „V Terminálu 2 jsou únikové východy běžně nepřístupné, omotané lepicí páskou. V případě evakuace by v největší letištní odletové hale mohlo dojít k panice, zraněním i zbytečným úmrtím…“

Hlava: „To je průšvih, to říkám na rovinu. Ta páska je zralá na obrovskou pokutu ze strany státního požárního dozoru. Únikové východy musejí být za každých okolností otevřeny, a to se netýká jen letiště.„

Aha!: Kromě pásky omotané na madlech únikových dveří jsme v budově letiště objevili i další nedostatky, například propadlou revizi požárních dveří oddělující Terminál 1 a Terminál 2. Dveře byly zkontrolovány naposledy v roce 2007. U ostatního vybavení, u něhož jsme mohli revizní značky zkontrolovat, bylo ale vše v pořádku.

Zaměstnanci kouřící u letadel plných paliva

Aha!: Problémem by mohlo být také kouření zaměstnanců letiště mimo vyhrazené prostory. I na ploše jsou totiž speciální kukaně, ve kterých by se měli kuřáci zdržovat. Při naší návštěvě jsme však viděli hlouček lidí pokuřujících mimo kukaň, jen několik desítek metrů od přistavených letadel…

Hlava: „Měli by být v prosklené kuřárně. A když ne, má tam naběhnout ochranka. Jenže to by se to muselo kontrolovat pořád. Jde o nekázeň zaměstnanců, kteří jsou s pravidly seznámeni a vystavují se riziku ukončení pracovního poměru.“

Všichni pryč aneb Poplach na Ruzyni

Poplach! Tak na to jsou na letišti připraveni: neměla by je zaskočit ohlášená bomba ani letoun, který musí nouzově přistát. Stav nouze, kdy kvůli potížím letadel na plochu vyjíždějí hasičská auta a záchranka je v pohotovosti, mají na Ruzyni asi šestkrát ročně. Nejčastějším případem letecké nehody je vyjetí letadla z ranveje a jeho následné vyproštění…
Anonymní hlášení o bombách jsou tu pak skoro na denním pořádku. Minulý pátek třeba museli zasahovat u muže, který prohlašoval, že je živá bomba a že přišel z Hvězdné brány…
Už tu zažili i jiné kuriózní situace. Třeba když se v jedné provozovně kvůli otevřené myčce nádobí zaktivovala dvě požární čidla. „Kdyby se zaktivovalo jedno, nic by se nestalo, ale takhle to ihned spustilo kaskádu akcí. Tenkrát nám to vyevakuovalo celý terminál," vypravoval teď už úsměvnou historku Hlava.

OFICIÁLNÍ STANOVISKO LETIŠTĚ
Bezpečnost letiště zajišťují stovky lidí. „Patří sem ostraha letiště, která kontroluje vstupy a vjezdy, okolí letiště, zkrátka všechno kromě cestujících. Jde o plně ozbrojenou složku, která je vybavena stejnými zbraněmi jako policie. Dále je tu skupina zaměstnanců ostrahy, která má na starosti odbavení cestujících. A pak tu jsou samozřejmě hasiči," uvedl Hlava.
Právě hasičům je věnována zvláštní pozornost. „Fungují tu hasiči letečtí, kteří zasahují u požárů letadel, a pak objektoví, kteří se specializují na zásahy v letištních budovách. Dojezdový čas k místu požáru jsou tři minuty," prozradil Hlava. Hašení letadel je velmi specifické, a všichni hasiči proto musejí projít speciálním kursem na frankfurtském trenažéru.
K Hrubcovým výtkám říká: „Vynakládáme desítky milionů korun na zajištění požární techniky. Požární technika a prostředky jednotky jsou kontrolovány a revidovány. Hasičský záchranný sbor Letiště Praha je pod stálou kontrolou leteckých dopravců, státních orgánů i oprávněných složek Letiště Praha. V uplynulých měsících byl prověřován interním auditem, kontrolou ze strany Úřadu pro civilní letectví a kontrolou HZS Praha, vždy s kladným hodnocením a bez závad."

Článek byl se svolením převzat z deníku AHA! a jeho internetového portálu www.ahaonline.cz

Článek nemusí vyjadřovat názory redakce.


-kaw-
Sdílet