Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči ve Skořicích na Rokycansku nahradili 34 let starou Škodu 706 novou Scanií od firmy Kobit

Hasiči ve Skořicích na Rokycansku nahradili svou dosavadní cisternovou automobilovou stříkačku. Do služby tak namísto postarší Škody 706 RTHP nastoupila zcela nová Scania pro velkoobjemové hašení s nástavbou od společnosti Kobit-THZ.

Na financování automobilu za 6 884 900 korun včetně DPH se podílela Evropská unie v rámci Integrovaného operačního programu.

Na slavnostní předání, které proběhlo 1. července 2017, kromě místních hasičů a občanů dorazili i starostové okolních obcí, členové nedalekých jednotek i zástupce Hasičského záchranného sboru.

Ještě přes příjezdem zásahových vozidel proběhla schůze následovaná průvodem k místním památníkům věnovaným obětem první a druhé světové války.

K hasičárně nejprve místo nové techniky dorazil starý traktor – jak se ale ukázalo, to si pouze velitel spletl telefonní číslo :-) Po zavolání toho správného už před všemi přítomnými zaparkovala nová Scania společně s dopravním automobilem značky Mercedes-Benz Sprinter, který také slouží místní jednotce. Ta je zařazena v kategorii JPO III.

Je tomu již 130 let, kdy byl založen sbor dobrovolných hasičů v naší obci. Proto jsem rád, že mohu sboru poblahopřát všechno nejlepší a skvělou budoucnost.

K tomuto jubileu věnuje zastupitelstvo obce Skořice nový zásahový automobil, který požehná administrátor farnosti Rokycany P. Petr Vavřinec Konopík.

Dotace nám velmi pomohla – jsme malá jednotka, malá obec a s jinými dotacemi nemáme šanci dosáhnout na takovou techniku.

Musím říci, že pro mě a velitele jednotky to bylo hodně hektické – zasedali jsme každý večer, protože bylo jasné, že čím dříve žádost podáme, tím větší máme šanci. Nakonec jsme byli 35. projekt v republice, který prošel sítem žádostí.

Stará cisterna Škoda 706 byla vyrobena v roce 1983 a v naší jednotce sloužila od roku 1999. Nepůjde ale do šrotu, bude dále sloužit v obci Raková, kde hasiči zatím nemají žádnou automobilovou cisternu,

uvedl starosta obce Miloslav Suchý.

Podvozek cisterny

Vůz na podvozku Scania P440 6×6 je osazen kabinou pro mužstvo CrewCab CP 28. Pohání ho řadový šestiválec o výkonu 323 kW. Převodovka je pouze manuální.

Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm.

Poháněny jsou v základním režimu zadní nápravy, pohon přední je připojitelný. Všechny diferenciály jsou vybaveny uzávěrkou.

V opěradlech druhé řady sedadel jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů Dräger PSS 3000, mezi opěradly jsou náhradní tlakové láhve. Zbylé dva přístroje jsou uloženy v kabině cisterny.

V zorném poli řidiče je 5" displej couvací kamery – ta je vyhřívaná a odolná proti prachu i vodě.

Pro spojení slouží analogová vozidlová radiostanice, čtyři ruční vysílačky jsou uloženy v dobíjecích úchytech – stejně jako čtveřice svítilen Survivor.

Police v horní střední části kabiny je uzpůsobena pro uchycení páteřové desky.

Pod předním nárazníkem je umístěna asanační lišta se třemi hubicemi, nad ní elektrický lanový naviják Rhino 8 s tažnou silou 35 kN.

Nástavba

Karoserie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitin lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení.

Řešena je modulově – přední a zadní skříň se schránami pro příslušenství jsou sešroubovány z hliníkových eloxovaných profilů, kryjí je roletky s podélným madlem. Prostor obsluhy čerpadla je přístupný nahoru výklopnými dveřmi.

Nádrž na hasivo je z nerezavějící oceli a pojme 9 000 litrů vody a 540 litrů pěnidla. O jejich dodávku se stará čerpací zařízení THZ 3000 se jmenovitým průtokem 3 000 litrů za minutu při nízkotlakém a 250 litrů za minutu při vysokotlakém režimu.

Osvětlovací stožár lze vysunout až do výšky 5 metrů nad úroveň terénu, hlavice je osazena čtyřmi LED světlomety s celkovým světelným tokem 26 000 lumenů. Okolí vozu osvětlují LED světla, zapuštěná do okapových lišt na bocích a v zadní části nástavby.

Na pochozí plošině nástavby je přípojný prvek pro odnímatelnou lafetovou proudnici.

Rozměry vozu

Cisterna v obyčejném červeném odstínu RAL 3000 je dlouhá 10 000 mm včetně navijáku, vysoká je 3 100 mm a široká 2 550 mm. Rozvor mezi první a druhou nápravou je 4 250 mm, mezi druhou a třetí 1 450 mm.

Sdílet