Pátek 22. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Kombinovaná Scania s čumákem slouží v areálu Chemických závodů Sokolov

V červnu letošního roku byl do služby na požární stanici Eastman (HZS Karlovarského kraje, Územní odbor Sokolov) v areálu Chemických závodů Sokolov zařazen nový Kombinovaný hasicí automobil na podvozku Scania. Výrobcem nástavby je THT Polička.

Nová Scania nahradila dosluhující Tatru 148 s nástavbou Rosenbauer, sloužící od roku 1982. Objem hasiva se liší pouze u vody. Tatra má nádrž na 2000 litrů. Z vyřazené Tatry 148 bylo pro nový automobil použito kompletní práškové zařízení a jedna vrchní lafetová proudnice.

Na stanici dosluhuje také další KHA Tatra 148 z roku 1981, identický s již vyřazeným. Útvar by měl opustit ještě tento podzim. Odkupuje ho THT Polička. Také tento automobil bude nahrazen KHA na podvozku Scania.


Technická specifikace vozidla KHA 24 – SCANIA CB6×4NZ

Kombinovaný hasicí automobil s třínápravovým podvozkem, odstředivým vodním čerpadlem, s vodní nádrží o objemu 3500 l, s nádrží na pěnidlo o objemu 2500 l, se střešní otočnou proudnicí a s práškovým zařízením o obsahu 3000 kg.


1. PODVOZEK

  • třínápravové šasi s pohonem zadních náprav a s průběžným rámem
  • typ SCANIA CB6×4NZ
  • výrobce SCANIA Švédsko

1.1. KABINA ŘIDIČE

  • kapotová, celokovová, s oblým čelním sklem
  • dvoudvéřová
  • počet míst k sezení 1 + 1

1.2. MOTOR

Motor je naftový, vznětový, čtyřdobý, přeplňovaný s chlazením plnicího vzduchu, vodou chlazený. Motor je vybaven omezovačem bílého kouře. Motor splňuje emisní normu EURO III.

  • Typové označení DC 11 04 380
  • Maximální výkon motoru 380 hp/1 900 min-1
  • Maximální točivý moment 1 800 Nm/1 200 min-1 – 1 500 min-1

1.3. PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ

  • 1.3.1. Spojka je jednolamelová, suchá s tlumičem rázů.
  • 1.3.2. Převodovka je 12 -ti stupňová, mechanická, se synchronizací. Typ GRS 890
  • 1.3.3. Převodovka je vybavená pomocným pohonem EG 610 pro pohon vodního čerpadla.

1.4. NÁPRAVY A ŘÍZENÍ

Šasi je třínápravové s pohonem zadních náprav. Převod hnacího momentu od převodových ústrojí je proveden spojovacími hřídeli přes mezinápravový diferenciál s uzávěrkou.

  • 1.4.1. Přední náprava je tuhá, řídící. Náprava je odpružena listovými pery, doplněnými příčným zkrutným stabilizátorem. Tlumiče pérování jsou teleskopické.
  • 1.4.2. Zdvojené zadní nápravy jsou vybaveny diferenciálem s uzávěrkou zapínatelnou dle potřeby. Nápravy jsou odpruženy listovými pery a doplněny příčným stabilizátorem. Tlumiče pérování jsou teleskopické.
  • Typ náprav RB660 + R660
  • Převod rozvodovky 3,42

1.5. ŘÍZENÍ

Řízení je levostranné s monoblokovým servořízením.

1.6. KOLA A PNEUMATIKY

  • 1.6.1. Kola jsou disková, středěna na středový otvor diskových kol. Na přední nápravě je jednoduchá montáž. Na zadních nápravách je montáž dvojitá. Šrouby a matice diskových kol jsou chráněny kryty.
  • 1.6.2. Pneumatiky
    • přední náprava 13 R 22,5 XZY2
    • zadní nápryvy 13 R 22,5 XDY
  • 1.6.3. Diskové kolo 9,00×22,5
  • 1.6.4. Náhradní kolo je upevněno na horní plošině vozidla.

1.7. BRZDY

  • Adaptace brzdového systému šasi
  • Kategorie brzd dle EC, A
  • ABS
  • typ brzd bubnové
  • Stavění klíčů automatické
  • Zadní brzdové obložení 254 mm
  • Zátěžový regulátor
  • Ovládání výfukové brzdy brzdovým pedálem
  • Parkovací brzda na přední nápravě
  • Parkovací brzda s kontrolní polohou

1.8. PODVOZEK

  • Rozvor 4700 + 1355 mm
  • Výška rámu normální
  • Palivová nádrž 150 l
  • Vyústění výfuku vlevo
  • Hladina hluku 80 dB(A) dle EEC 92/97

1.9. ELEKTRICKÉ PŘÍSLUŠENSTVÍ

  • Šasi mají napětí elektrického příslušenství 24 V.
  • Zdrojem napětí jsou dvě akumulátorové baterie 175 Ah.
  • alternátor 28 V/65 A

1.10. VÝSTRAŽNÉ SVĚTELNÉ A ZVUKOVÉ ZAŘÍZENÍ

Na kabině řidiče světelná rampa VOAZ 12 s dvěma otočnými majáky modré barvy, se sirénou s možností volby tónu „WAIL“, „YELP“, „HI-LO“ a s reproduktorem pro hlášení.

Na přední kapotě dvě záblesková světla modré barvy. V zadní části nástavby otočný maják modré barvy a dvě výstražná světla oranžové barvy.


2 NÁSTAVBA

2.1. KAROSERIE

Karoserie je rozčleněna na 3 samostatně upevněné části:

  • přední skříň pro příslušenství
  • nádrž na prášek, pěnidlo a vodu krytou bočními pohledovými panely
  • zadní skříň pro příslušenství a čerpací zařízení

2.1.1. Přední skříň

Kostra přední skříně je svařena z ocelových profilů a oplechována ocelovým pozinkovaným plechem při použití technologie lepení. Vnitřní výbava je provedena z hliníkového profilovaného plechu.

Stejným plechem je polepena i horní plošina skříně, která tvoří manipulační prostor okolo otočné lafetové proudnice. Boční otvory skříně jsou zakryty hliníkovými roletkami.

2.1.2. Boční panely

Panelové boky karoserie s podběhy kol zadní nápravy zakrývají celé boky nádrže a současně lemují manipulační plošinu na nádrži. Jsou svařeny z ocelových profilů a polepeny ocelovým pozinkovaným plechem.

2.1.3. Zadní skříň

Konstrukčně je obdobná se skříní přední s tím rozdílem, že ze zadní strany jsou namontovány nahoru výklopné dveře s plynovými vzpěrami. Tyto dveře zakrývají skříň s čerpacím zařízením.

Na zadní stěně je také namontován žebřík se sklopným spodním dílem, sloužící pro výstup na horní pracovní plošinu. Žebřík má plastové příčle s neklouzavou úpravou.

2.2. NÁDRŽE

Nádrž na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek a je svařena z nerezového ocelového plechu tloušťky 4 mm. Nádrž je hranolovitého tvaru, vyztužena soustavou U profilů. Ve spodní části nádrže jsou navařeny dva podélníky, kterými je nádrž uložena na pomocném rámu podvozku, k jehož patkám je přišroubována.

2.2.1. Nádrž na vodu

Nádrž na vodu je vybavena řadou vlnolamů, zařízením na dálkovou kontrolu množství. Na horní části nádrže je průlez o 450 mm s odklopným víkem, jehož uzavírací mechanismus tvoří zároveň pojistný přetlakový ventil, který chrání nádrž před poškozením při neopatrném plnění.

Vedle průlezu je válcové těleso membránového ventilu, který zajišťuje odvzdušnění nádrže při činnosti čerpacího zařízení a odvod vody z nádrže pod vozidlo při jejím plnění.

Vnitřkem nádrže prochází potrubí k monitoru. Ve spodní části nádrže je příruba DN 100 pro připojení sání čerpadla.

  • Objem nádrže 3 500 l
  • Zkušební přetlak 20 kPa

2.2.2. Nádrž na pěnidlo

Nádrž na pěnidlo je vybavena řadou vlnolamů, zařízením na dálkovou kontrolu množství. Na horní části nádrže je průlez o 450 mm s odklopným víkem, jehož uzavírací mechanismus tvoří zároveň pojistný přetlakový ventil, který chrání nádrž před poškozením při neopatrném plnění.

Vedle průlezu je válcové těleso membránového ventilu, který zajišťuje odvzdušnění nádrže při činnosti čerpacího zařízení. Vnitřkem nádrže prochází potrubí k monitoru. Ve spodní části nádrže je příruba pro připojení potrubí pěnidla.

  • Objem nádrže 2 500 l
  • Zkušební přetlak 20 kPa

2.3. ČERPADLO

V zadní skříni karoserie je namontováno požární čerpadlo poháněné od motoru vozidla. Použité čerpadlo GODIVA WT 2010 umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku, popřípadě kombinovaný provoz. Proti přehřátí je čerpadlo vybaveno automatickým teplotním odlehčovacím ventilem – aktivace ventilu nastává při 48°C.

Čerpadlo je vybaveno automatickou pístovou vývěvou. V zadní skříni je také umístěn ovládací panel čerpacího zařízení.

Technické údaje

  • jmenovitý průtok 2 400 l·min-1
  • jmenovitý tlak 0,8 MPa
  • jmenovitá sací výška 3 m

Vysokotlak

  • jmenovitý průtok 250 l·min-1
  • při jmenovitém tlaku 4,0 MPa

Armatura:

  • Počet výtlaků se spojkou STORZ 75 a s víčkem 4 kulový kohout 75
  • Počet výtlaků napojených na průtokový naviják 2 kulový kohout 11/4"
  • Počet napojení pro sání z volného zdroje se spojkou DN 125 a s víčkem 2
  • Počet napojení pro plnění nádrže hydrantem se spojkou STORZ 75 a s víčkem 2 klapka

Další propojení čerpacího zařízení

  • sání z nádrže DN 100 1 klapka DN 100
  • výtlak – plnění nádrže 1 kulový kohout 52
  • výtlak – lafetová proudnice 1 kulový kohout 90

2.4. PŘIMĚŠOVACÍ ZAŘÍZENÍ

Přiměšovací zařízení sestává z proudového přiměšovače, regulační klapky, elektronické regulace, a propojovacího potrubí. Pěnidlo je přisáváno do sání vodního čerpadla.

Elektronická regulace má dva plynule volitelné rozsahy přiměšování. Rozsah 0 – 6% je určen pro použítí klasických proteinových a syntetických pěnidel a rozsah 0 – 1,2% pro použití pěnidel typu PYROCOOL.

Nastavené procento přimísení je automaticky udržováno nezávisle na okamžitém tlaku a průtoku na výstupu z čerpadla. Nastavené procento přimísení je zobrazováno na displeji elektronické jednotky.

Množství přisátého pěnidla 2 až 165 l·min-1

2.5. HADICOVÝ NAVIJÁK

V pravé a levé zadní skříni vozidla je namontován průtokový hadicový naviják s hadicí DN 25 v délce 60 m. Volný konec hadice je opatřen pistolovou proudnicí. Navíjení hadice se provádí pomocí elektromotoru.

2.6. OTOČNÁ LAFETA

Na střeše přední kabiny pro příslušenství je namontována otočná lafetová proudnice, ručně ovládaná. Monitor má 2 vývody zakončené pevnou spojkou STORZ B 75 pro napojení vodní a pěnotvorné proudnice. Směr průtoku volí obsluha přepnutím klapky rozdělovače (pneumaticky).

Pracovní rozsah otáčení:

  • horizontálně 360°
  • vertikálně –15° až +70°
  • 2.6.1. Vodní proudnice na monitoru
    • Součástí výbavy jsou 3 hubice s následujícími parametry:
  • 2.6.2. Pěnotvorná proudnice P 12 na monitoru

2.7. PRÁŠKOVÉ ZAŘÍZENÍ

Principiálně pracuje tak, že hasicí prášek je převeden do stavu tekutosti pomocí tlakového plynu, který mu udílí pohybovou energii. Celé zařízení se skládá z tlakového zdroje, zásobníku prášku, řídícího ventilu, lafetové proudnice, dvou ručních proudnic, ovládání a potrubí.

2.7.1. Tlakový zdroj

Slouží pro načeření a dopravu hasícího prášku. Tvoří jej lahve na dusík, plněné na tlak až 15 MPa. Láhve jsou uloženy v kleci a nepohyblivě uchyceny prostřednictvím třmenů. Klec s lahvemi je umístěna v přední skříni u přední stěny.

2.7.2. Zásobník prášku

Je ocelová tlaková nádoba válcového tvaru o průměru 1600 mm s klenutými dny. Je uložena svisle na čtyřech konzolách před nádrží na vodu na pomocném rámu, který je přivařen na pomocném rámu strojového spodku.

2.7.3. Řídící ventil

Je regulační orgán, který redukuje tlak v zásobníku prášku. Je umístěn za ovládacím panelem práškového zařízení.

2.7.4. Lafetová proudnice prášková

Je umístěna vlevo na střeše přední kabiny, která tvoří plošinu sloužící k její obsluze. Lafetová proudnice je otočně uložena na trubkovém čepu, který je přírubou připojen na přívodní potrubí prášku. Její konstrukce umožňuje manipulaci ve dvou na sebe kolmých rovinách a zpětnou reakci při činnosti zachycuje ložisko lafety.

2.7.5. Ruční proudnice

Pistolové ruční proudnice jsou napojeny spojkami 52 na 30 m nízkotlaké hadice, složené v ochranném rámu a uloženy na pravé a levé straně vozidla ve střední skříni.

2.7.6. Ovládací panel práškového zařízení

Je umístěn na levé straně vozidla ve střední skříni a je přístupný po otevření roletky.

2.8. PROSTORY PRO PŘÍSLUŠENSTVÍ

Prostory pro příslušenství v přední a zadní skříni jsou zakryty roletkami z hliníkových lamel. Vnitřní osvětlení se automaticky rozsvítí po vytažení rolety. Otevření je signalizováno na přístrojovém panelu u řidiče. Police (přihrádky) pro příslušenství jsou provedeny z hliníkového plechu.

2.9. POVRCHOVÁ ÚPRAVA

Povrchová úprava plechů karoserie – skladba:

  • povlak Fe/Zn
  • základní nátěr BODY EPOXY PRIMER – epoxidová dvousložková barva
  • základový plnič BODY 3+1 – acrylátový dvousložkový plnič
  • vrchní email BODY AUTO LACK 2K – acrylátový dvousložkový email

Základní odstín RAL 3000, přední blatníky, přední nárazníky a pruh bílá 1000

Povrchová úprava podběhů:

  • přidán nástřik na ochranu proti odletujícím částicím od kol

3 KOMPLETNÍ VOZIDLO

3.1. ROZMĚRY

  • Délka 9 940 mm
  • Šířka 2 550 mm
  • Výška přes monitor 3 350 mm
  • Světlá výška při celkové hmotnosti 200 mm
  • Nájezdový úhel
    • přední 20°
    • zadní 23°

3.2. HMOTNOSTI

  • Pohotovostní s příslušenstvím: 15 650 kg
  • Užitečné zatížení: 9 350 kg
  • Celková hmotnost: 25 000 kg
  • Přípustná celková hmotnost dle výrobce: 26 000 kg
  • Přípustná celková hmotnost na nápravy dle výrobce:
    • přední 7 100 kg
    • zadní 19 000 kg

Autor: Aleš Palatka

Sdílet