Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči města Vamberk mají novou Tatru Terrno, inspirovali se u kolegů z konce republiky

První červencový den roku 2017 se na dlouho zapsal do historie dobrovolné jednotky ve Vamberku na Rychnovsku, místní hasiči převzali novou cisternu na podvozku Tatra Terrno.

Od deseti hodin dopoledne se před hasičskou zbrojnicí sešli místní hasiči, zástupci i občané města, kolegové z Hasičského záchranného sboru i okolních a vzdálenějších jednotek.

Novou cisternovou automobilovou stříkačku dodala firma THT, stála 8 225 580 KČ včetně DPH. Jak je zvykem, vozidlu i hasičům požehnal přítomný farář.

Následovalo předání klíčů od Tatry z rukou starosty veliteli jednotky, ten je pak obratem předal hasičskému „garážmistrovi“.

Jsem rád že se nám to společně povedlo a rád bych poděkoval hasičům z Karolinky, kteří nám hodně pomohli, když jsme nad vozidlem přemýšleli. U nich jsme se inspirovali a výsledek je tady, je to tedy skoro kopie jejich původního vozidla,

uvedl velitel vamberecké jednotky Jaroslav Pavelka.

Přečtěte siUnikátní Tatra hasičů města Karolinka za bezmála 10 milionů veze všechno: vodu, norné stěny i vyprošťovací zařízení

Podle nejstarší dochované zprávy vznikl dne 27. listopadu roku 1872 přibližně ve 21 hodin oheň v Pekelské ulici v domě číslo 70 a zachvátil i domek číslo 69.

Za velké námahy se podařilo požár zdolat, ale bohužel uhořeli při tom dva lidé – domkář Vavřinec a mladý chasník Jan Sedláček, kteří v poslední chvíli zoufalství chtěli zachránit úrodu obilí.

Takových požárů bylo ve městě několik – připomeňme si alespoň vyhoření pivovaru, kdy hrozilo nebezpečí vyhoření celé části náměstí včetně radnice.

Ustavení hasičského sboru ve Vamberku v roce 1873 bylo vítáno s velkým pochopením, neboť tehdejší hasící potřeby byly velice primitivní.

Aktuálně je jednotka zařazena v kategorii JPO III a o své činnosti poctivě informuje na webu hasici-vamberk.webnode.cz i Facebooku Hasiči Vamberk.

Podvozek cisterny

Tatra pro velkoobjemové hašení je postavena na podvozku R35 – tedy třínápravovém šasi se čtyřdveřovou kabinou pro mužstvo. Poháněna je tradičním osmiválcem z kopřivnické továrny, výkon vzduchem chlazeného motoru je 325 kW. O převody se stará mechanická převodovka Tatra se systémem poloautomatického řazení Norgren.

Pro spojení má vůz v kabině dvě vozidlové radiostanice – analogovou i digitální.

V opěradlech zadní řady sedadel a v opěradle sedadla velitele jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů Dräger PSS 3000, zbývající přístroj je uložen v kabině.

Čtyři dobíjecí úchyty jsou určeny pro ruční radiostanice, šest úchytů pro svítilny Survivor.

V zorném poli řidiče je 4" navigace s mapovými podklady pro Českou republiku a bezplatnou aktualizací a 5" displej couvací kamery. Velitel má na dosah přenosný světlomet.

Na pravé straně je u dveří řidiče zásuvka pro dobíjení akumulátorů a samostatná přípojka tlakového vzduchu.

V přední části vozu je na podélnících rámu uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 35 kN, pod nárazníkem je asanační lišta.

Tatra dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm.

Nástavba

Nástavba je vyrobena z profilů z lehkých kovů a plechů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení.

Řešena je modulově – nádrž na hasivo z nerezavějící oceli je uložena mezi přední a zadní skříní pro příslušenství. Vejde se do ní 8 500 litrů vody a 510 litrů pěnidla.

Teleskopický osvětlovací stožár s pneumatickým vysouváním je osazen čtyřmi LED světlomety s celkovým světelným tokem 26 000 lumenů.

Na horní pochozí plošině nástavby je přípojný prvek pro odnímatelnou lafetovou proudnici.

Čerpací zařízení THT PKA 3000 L 250 dosahuje jmenovitého průtoku 3 000 litrů za minutu v nízkotlakém a 250 litrů za minutu ve vysokotlakém režimu.

Vozidlo je vybaveno systémem řízení požárních nástaveb THTronic s využitím CAN sběrnice. To umožňuje z jediného místa (například z panelu u řidiče či panelu u čerpadla) zjistit informace o otevřených roletách, dveřích, sklopených stupačkách, vysunutém osvětlovacím stožáru, zapnutých výstražných světlech, o zapnutém zapalování, otáčkách motoru a mnoho dalšího.

Sdílet