Scania dobrovolných hasičů obce Zabrušany má nástavbu z polyesteru a převodovku Allison
Trošku netradičně v pátek 14. července 2017 v podvečer proběhlo v obci Zabrušany na Teplicku předáno nového zásahového vozidla – Scanie od firmy THT Polička. To hasiči zaparkovali ve své hasičárně jen necelý den před předáním.
Vozidlo za 7 652 524 Kč bylo pořízeno díky dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu, 85 procent částky tak hradila Evropská unie, pět procent kraj a zbylou částku obec. Předáno bylo jako za účasti představitelů obce, členů jednotky a občanů, tak i zástupců Hasičského záchranného sboru.
Nová cisterna už od pondělí nahradí na výjezdu starší automobil Tatra 815, ten bude prodán dalšímu zájemci.
Dnešní den je pro naši jednotku splněním velkého snu. Začátky žádosti o dotaci byly v loňském roce v lednu, tehdy jsme zjistili, že dotační titul existuje. V červenci jsme dotaci získali,
uvedl velitel jednotky.
Jednotka SDH Zabrušany je zařazena v kategorii JPO III. Obec je sice „obklopena“ profesionálními stanicemi, hasiči ale vyjíždí často do okolních větších měst k nahlášeným požárům.
Podvozek
Třínápravové šasi Scania P440 CB 6×6 EHZ je osazeno kabinou pro mužstvo CP28.
Ta je čtyřdveřová, nedělená, v opěradlech zadní řady sedadel vybavená integrovanými držáky dýchacích přístrojů, zbývající dva jsou uloženy v nástavbě, stejně jako všechny tři tlakové láhve.
Ve čtyřech dobíjecích držácích jsou ruční svítilny.
Pro spojení slouží analogová radiostanice, v prostoru obslužného místa čerpadla je její druhý reproduktor a mikrofon.
Ve střední horní části kabiny je police přes celou šířku, ve spodní části je uzpůsobena pro uchycení páteřové desky.
Motor je naftový, vznětový, čtyřdobý, přeplňovaný s mezichladičem plnícího vzduchu. Jedná se o řadový šestiválec o výkonu 323 kW splňující emisní normu Euro 5 systémem selektivní katalytické redukce.
Převodovka Allison je automatická, s hydrodynamickým retardérem a měničem, při řazení tak nedochází k přerušení točivého momentu. Převodovka umožňuje jízdu se zařazeným pohonem čerpadla až do rychlosti 10 km/h.
Standardně jsou poháněna kola zadních náprav, pohon přední je připojitelný, všechny diferenciály jsou vybaveny uzávěrkou.. Na druhé zadní nápravě je příčný stabilizátor.
Na nárazníku je uchycena dálkově ovládaná lafetová proudnice s dostřikem až 30 metrů a průtokem 800 litrů za minutu.
Podvozek je upraven pro zvýšení odolnosti proti sálavému teplu – vydrží teploty až do 200 °C, krátkodobě až do 1 000 °C.
Scania dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm.
U dveří řidiče je zásuvka Rettbox Air pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu. Po nastartování automobilu se samočinně odpojí.
Nástavba
Nástavba je vyrobena jako jeden celek z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny, nádrž na hasivo je vestavěna. Vejde se do ní 9 000 litrů vody a 540 litrů pěnidla.
Na bocích jsou kromě LED stavoznaků signalizujících zbývající množství hasiva také prostory pro příslušenství kryté hliníkovými roletkami s podélnými madly. K čerpadlu se přistupuje zezadu. nahoru výklopnými dveřmi.
Čerpací zařízení THT PKA 3000 – 250 dosahuje jmenovitého výkonu 3 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů a 250 litrů za minutu při tlaku 40 barů.
Je vybaveno automatickou vývěvou s možností ručního vypnutí. Přiměšovací zařízení umožňuje ruční nastavení v rozsahu 2 až 165 litrů pěnidla za minutu.
Na pochozí plošině nástavby je prvek pro připojení odnímatelné lafetové proudnice.
Osvětlovací stožár se čtyřmi LED světlomety disponuje celkovým světelným tokem 20 000 lumenů.
Rozměry a hmotnosti
Pro barevnou úpravu Scanie byla použita červená barva pouze v odstínu RAL 3000. Vůz je dlouhý 9 500 mm, široký 2 550 mm a vysoký 3 100 mm.
Světlá výška cisterny při celkové hmotnosti je 280 mm. Provozní hmotnost automobilu je 15 000 km, celková pak 26 000 kg.