Pátek 27. prosince 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Velkokapacitní Scanii do Oseku u Rokycan dodala firma WISS Czech, na pořízení přispěla Evropská unie

Do hasičárny v Oseku u Rokycan se sjeli zástupci okolních dobrovolných i profesionální jednotek v neděli 23. července 2017, připraveno bylo slavnostní předání nového zásahového vozidla – nové velkokapacitní Scanie.

Druhovýjezdová cisternová automobilová stříkačka za 7.504.420 Kč doplní vozidlo Liaz na prvním výjezdu, dodala ji společnost WISS Czech.

Pro porovnání dorazila i Tatra 815–7 místních profesionálních hasičů, kterou dodala stejná firma. Všichni přítomní tak mohli porovnat rozdíly mezi podvozky Tatra a Scania.

Přečtěte siJednu z nejpovedenějších repasí cisterny na podvozku LIAZ mají hasiči v Oseku u Rokycan

První zmínka o možnosti získání finančních prostředků na pořízení tohoto vozidla byla v roce 2015. Po vyjasnění technické specifikace ležel hlavní úkol na členech jednotky. Ti se ho zhostili pod vedením starosty sboru velmi dobře a patří jim všem poděkování.

Z celkové částky bylo 85 procent hrazeno z evropských fondů, 5 procent z prostředků Ministerstva pro místní rozvoj a zbytek – 10 procent – doplatí obec.

Věřím, že vozidlo bude dělat radost zejména naší jednotce a obci, bude sloužit mnoho let občanům. Děkujeme všem, kteří se na získání vozidla podíleli,

uvedl starosta obce Jaroslav Peroutka.

Cílem projektu „Vybavení SDH JPO III obce Osek hasičskou technikou“ byl nákup velkokapacitní požární cisternu (dále jen CAS) na dopravu vody.

Cílem projektu je dále přispívání k naplnění níže uvedeným skutečnostem:

  • ke snížení negativních jevů mimořádné události,
  • ke zvýšení kvality záchranných a likvidačních prací,
  • ke snížení časové dotace potřebné při záchranných a likvidačních prací při řešení
  • mimořádných událostí.

Podvozek

Scania je postavena na třínápravovém podvozku P440 a je osazena krátkou dvoumístnou kabinou CP 19.

V té je nainstalovaná jak analogová vozidlová radiostanice, tak i digitální terminál, v dobíjecích úchytech jsou dvě ruční radiostanice a dvě svítilny. V zorném poli řidiče je 4" navigace a 5" displej couvací kamery, v dosahu velitele pracovní světlomet s 3metrovou kroucenou šňůrou.

V prostoru nástupu řidiče do cisterny je zásuvka Rettbox Air, tedy sdružená přípojka tlakového vzduchu a dobíjení akumulátorů. Ta se po nastartování samočinně odpojí.

Motor Scania DC13 112 splňuje emisní noru Euro 5. Jeho výkon je 323 kW, spřažen je s automatizovanou převodovkou Opticruise s hydrodynamickým retardérem.

Všechny nápravy jsou vybaveny uzávěrkou diferenciálů, pohon předních kol je připojitelný.

Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm, proti sálavému teplu je jeho odolnost zvýšena textilními návleky na rozvodech tlakového vzduchu, paliva a elektroinstalace.

V přední části je na nárazníku uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 35 kN.

Karoserie

Karoserie účelové nástavby je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny GFK. Na o bou bocích jsou LED stavoznaky signalizující zbývající množství hasiva v nádrži. Ta pojme 9 000 litrů vody a 540 litrů pěnidla.

Na horní plošině nástavby je přípojný bor pro odnímatelnou lafetovou proudnici.

Čerpací zařízení Ruberg je přístupné zezadu nahoru výklopnými dveřmi. V nízkotlakém režimu dosahuje výkonu 3 000 litrů za minutu, ve vysokotlakém 150 litrů za minutu. Pěnotvorné zařízení je vybaveno ruční regulací.

CAS je vybavena datovou sběrnicí pro řízení provozu účelové nástavby. Systém umožňuje tyto funkce:

  • záznam dat, chybový deník, maximální dosažené otáčky požárního čerpadla,
  • diagnostika, signalizace uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru,
  • monitorování mezních stavů na požárním čerpadle – tlak, otáčky a rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  • automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
  • automatické ukončení odvodnění požárního čerpadla,
  • zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a nástavby včetně motohodin, otáček motoru a mazacího tlaku,
  • zobrazení stavu nabití akumulátorů,
  • akustická signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  • automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně vypnutí světel,
  • zapnutí a vypnutí předních doplňkových modrých světel,
  • systém plánované údržby.

Osvětlení bezprostředního okolí nástavby zajišťují LED světla na obou bocích a zadní části, pro osvětlení místa zásahu jsou v automobilu přenosné LED světlomety s magnetickým uchycením.

Sdílet