Osmnáct nových cisternových automobilových stříkaček Scania z Fondu zábrany škod dodá hasičům WISS Czech
Celkem osmnáct nových cisternových automobilových stříkaček CAS 20/4000/240 S2T na podvozku Scania dodá Hasičskému záchrannému sboru České republiky firma WISS Czech. Vozy jsou financovány z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů, cena jedné cisterny je 6 736 796 korun včetně DPH.
Podvozek
Scania je postavena na podvozku P480 s kabinou pro mužstvo CrewCab CP28. Poháněna jsou kola obou náprav – standardně té zadní, pohon přední je připojitelný. Obě nápravy jsou vybaveny uzávěrkami diferenciálů.
Motor o výkonu 353 kW přenáší svou hnací sílu skrze automatickou převodovku Allison s hydrodynamickým měničem a retardérem.
Vůz dokáže brodit klidnou vodou do hloubky 800 mm, samozřejmostí je možnost zastavení na dobu nejméně 10 minut s vypnutým motorem, jak stanovují technické podmínky cisteren.
Podvozek automobilu je upraven pro zvýšení odolnosti proti sálavému teplu na rozvodech tlakového vzduchu, paliva a elektroinstalace. Scania tak vydrží teploty až do 200 °C, krátkodobě – po dobu 15 minut – až do 1 000 °C.
O dobíjení a doplňování tlakového vzduchu se stará sdružená zásuvka Rettbox Air na levé straně vozu. Po nastartování motoru se samočinně odpojí.
V opěradlech zadní řady sedadel a sedadle velitele jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů. Všechna sedadla jsou vybavena bezpečnostními pásy.
V dobíjecích úchytech jsou umístěny LED svítilny Survivor do výbušného prostředí.
V zorném poli řidiče je uchycen 5" displej couvací kamery, která je vyhřívaná a odolná proti prachu a vodě.
V přední části vozu je uchycen elektrický lanový naviják Dragon Winch Maverick 12000 HD EU s tažnou silou 54 kN.
Nástavba
Karoserie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů, spojených technologií svařování a lepení.
Všechny výsuvné, otočné a výklopné prvky, které při použití přesahují základní rozměry CAS jsou opatřeny retroreflexními prvky.
V pravé zadní skříni je prostor pro očistu hasičů, na výsuvném platu najdeme tekuté mýdlo, papírové ručníky, hadici s vodou a hadici s ofukovací tryskou.
Nádrž na hasivo tvoří jeden celek z polyesteru, vyztuženého skleněnými vlákny. Vejdou se do ní 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.
Čerpací zařízení Ruberg je přístupné zezadu nahoru výklopnými dveřmi. Zapnout ho lze jak z obslužného místa, tak z místa řidiče.
Jmenovitý výkon čerpadla je 2 000 litrů za minutu v nízkotlakém a 150 litrů za minutu ve vysokotlakém režimu. Přiměšovač umožňuje přimísení v rozsahu 0 – 6 %.
Ovládání CAS je řízeno přes řídící modul nástavby, který pomocí CAN sběrnice komunikuje s jednotlivými částmi podvozku. Zobrazovací panel je umístěn v prostoru obslužného místa čerpací jednotky na 10“ displeji.
Osvětlovací stožár je umístěn v prostoru mezi nástavbou a kabinou, je osazen čtyřmi LED reflektory s celkovou svítivostí 20 000 lumenů a je napájen z elektrické soustavy podvozku. Pro osvětlení bezprostředního okolí vozu slouží LED světla částečně zapuštěná do obou boků a zadní stěny nástavby.
Odnímatelná lafetová proudnice má výkon 2 000 litrů za minutu a dostřik až 50 metrů. Konstruována je zároveň jako přenosná se stativem.
Rozměry a hmotnosti, rozdělení do krajů
Bohužel ani letos Generální ředitelství HZS nepožadovalo barevný odstín RAL 3024, vozy jsou tak vyvedeny v obyčejné červené RAL 3000. Scania je dlouhá 8 200 mm, široká 2 550 mm a vysoká 3 020 mm.
Rozvor náprav je 4 300 mm, nájezdové úhly vpředu i vzadu jsou 23 °. Světlá výška pod nápravami je 230 mm.
- 1 ks HZS Pardubického kraje
- 3 ks Jihomoravského kraje
- 2 ks HZS Ústeckého kraje
- 2 ks HZS HI. m. Prahy
- 5 ks HZS Středočeského kraje
- 1 ks HZS Libereckého kraje
- 1 ks HZS Plzeňského kraje
- 1 ks HZS Jihočeského kraje
- 2 ks HZS Olomouckého kraje