Hasiči obce Cheznovice jezdí novou Tatrou Terrno, nahradila čtyřicet let starou Škodu 706
Novou cisternovou automobilovou stříkačkou na podvozku Tatra Terrno jezdí hasiči obce Cheznovice. S financováním vozu za 7 180 140 korun včetně DPH pomohla Evropská unie v rámci Integrovaného operačního programu, dodala ho společnost THT Polička.
Slavnostní předání proběhlo 29. července 2017 za místním lidovým domem za účasti představitelů obce, místních dobrovolných hasičů i kolegů z okolních jednotek a sborů. Nechyběl ani zástupce Hasičského záchranného sboru.
Po krátkém představení vozidla proběhlo požehnání, netradičně i vnitřku zásahového vozidla. Následně si všichni přítomní vozidlo důkladně prohlédli.
Nová cisterna nahradila vozidlo Škoda 706 RTHP CAS 25, které bylo vyrobeno v roce 1978.
Podvozek
Vůz je postaven na kopřivnickém šasi Tatra 815–231R35/413, tedy třinápravovém plněpohonném s čtyřdveřovou kabinou pro mužstvo. Pohání ho vidlicový osmiválec Tatra T3D-928–30 o objemu 12 667 cm3 a výkonu 325 kW, který splňuje emisní normu Euro 5. Agregát je chlazený vzduchem, přeplňuje ho jedno turbodmychadlo.
Převodovka Tatra 14 TS 210 T je mechanická čtrnáctistupňová se synchronizací a posilovačem řazení. O řazení samotné se stará elektronický poloautomatický systém Norgren.
V kabině posádky jsou v opěradlech zadní řady sedadel a sedadla velitele uchyceny dýchací přístroje Dräger PSS 3000, mezi zadními opěradly jsou uloženy náhradní tlakové láhve.
Ve střední horní části kabiny je police pro příslušenství, ve spodní části jsou úchyty pro páteřovou desku.
V šesti dobíjecích úchytech najdeme ruční radiostanice, dalších šest obstarává LED svítilny Survivor.
V zorném poli řidiče je 4,3" displej navigace s mapovou výbavou pro Českou republiku s bezplatnou aktualizací.
Samozřejmostí je v dnešní době již i centrální zamykání s možností uzamčení kabiny z obslužného místa čerpadla i při nastartovaném motoru.
Na levé straně kabiny je sdružená zásuvka pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu Rettbox Air, která se po nastartování motoru samočinně odpojí.
V přední části je na podélnících rámu uchycen elektrický lanový naviják, pod ním je lafetová proudnice, ovladatelná z kabiny z místa velitele.
Nástavba
Nástavba je modulová, sestává ze tří částí. Vpředu a vzadu jsou hliníkové skříně pro příslušenství a obslužné místo čerpadla, mezi nimi je nádrž na hasivo z nerezavějící oceli. Ta pojme 8 500 litrů vody a 510 litrů pěnidla.
O dodávku hasiva se stará čerpací zařízení THT PKA 3000 – 250. Umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku i kombinovaný provoz. Přiměšovací zařízení je ručně nastavitelné v rozsahu 2 až 165 litrů pěnidla za minutu.
Na horní pochozí plošině nástavby je přípojný prvek pro odnímatelnou lafetovou proudnici.
Osvětlovací stožár je osazen čtyřmi LED reflektory o celkovém světelném toku 20 000 lumenů a je ho možné pneumaticky vysunout až do výše 5 metrů nad úroveň terénu.
Rozměry a hmotnosti
Vůz je bohužel vyveden pouze v červeném odstínu RAL 3000. Dlouhý je 9 430 mm, široký 2 550 mm a vysoký 3 100 mm. Jeho provozní hmotnost je 14 600 kg, světlá výška při celkové hmotnosti 26 000 kg je 290 mm. Brodit dokáže klidnou vodou až do hloubky 750 mm.