Ve Švédsku zřizují obce také profesionální hasiče, na letní sezónu berou brigádníky
Ve Švédsku existují, podobně jako i jinde, 2 typy hasičů. První – menší – skupinou jsou hasiči profesionální, kteří absolvovali základní kurz v jednom ze 4 výcvikových center a většinou fungují ve směnném režimu na 24 hodin.
V zimním období, kdy je obecně méně výjezdů, se menší počet hasičů střídá v rámci 8–12hodinových směn. Ženy na výjezdu jsou tu samozřejmostí (cca 2.4 procenta) a na letní období od června do září, kdy nejvíce hoří a je hodně dovolených, jsou nabírání také sezónní hasiči.
Každé větší město, které si platí profesionální hasiče, má své konkrétní požadavky na nové členy a vybavuje je dle svých finančních možností. Obecně jsou technika, stanice i výbava na opravdu špičkové úrovni. 10 let staré výjezdové auto je tu spíše výjimkou.
Zatímco obce jsou ve Švédsku zodpovědné za řešení a likvidování požárů, dopravních nehod a dalších mimořádných událostí, vládní orgány jsou naopak zodpovědné za vyhledávání a záchranu lidí v horách, ve vzduchu a na moři.
Dále řeší hledání pohřešovaných lidí, ochranu životního prostředí a měření radioaktivních látek ve vzduchu.
To vše má na starost nově vzniklá Švédská agentura pro závažné civilní záležitosti (MSB) – Swedish Civil Contingencies Agency. Ta od 1. ledna 2009 převzala a zastřešila práci Švédské agentury záchranných služeb, Švédské agentury pro řešení mimořádných událostí a Švédské národní rady psychologické obrany.
Druhou skupinou jsou hasiči dobrovolní, kteří pokrývají mnoho menších obcí a venkovských oblastí. Ti zpravidla dostávají menší odměnu za pohotovost v místě bydliště a na pracovišti, musí vždy vyjet do 5 minut od vyhlášení poplachu z požární stanice.
Svolávání většinou funguje pomocí pageru Swissphone apod. Dobrovolní hasiči obvykle absolvují místní výcvikový kurz pro začátečníky v rámci svých sborů.
Stanice Jönköping
Velká centrální stanice, která slouží jako opěrná pro celý region, se nachází hned vedle zimního stadionu. I to je jistě důvod, proč na ní najdeme množství hokejové výstroje, kterou si na sebe berou také sloužící příslušníci v zimním období, když chodí na nedaleký led trénovat.
Kromě toho mají zdejší hasiči také k dispozici několik kompletů potápěčské výstroje, ačkoli se zde potápěčská skupina nenachází. Mohou si totiž toto vybavení zdarma zapůjčit pro své soukromé ponory.
V garážích najdeme velké množství většinou moderní techniky a několik speciálních vozů pro hašení lesních požárů, zásahy na nebezpečné látky, zásahy na vodní hladině apod.
Vzhledem k tomu, že tu na směně slouží pouze 11 hasičů, má každý pro sebe více jak 2 automobily. Během naší návštěvy vyjela 1. CAS na signalizaci EPS, která se samozřejmě ukázala jako planá.
V prvním voze jede na výjezd vždy 5 hasičů a zbytek směny si mezi sebe rozdělí ostatní techniku včetně AZ a AP.
Zajímavý tu je prostor na údržbu a opravu hadic. Nová samostatná mycí linka hadici po použití vždy nejprve natlakuje a vyzkouší a poté umyje.
Stanice má dle místní hasičky Rebeky nejvíce výjezdů z celého Švédska, protože je ve městě jediná a i když např. ve Stockholmu, je celkový počet výjezdů vyšší, tak se rozděluje na několik stanic.
Stanice Norrköping
Centrální stanice pro celé město a přilehlý region měla v době naší návštěvy zrovna odjeté obě CAS s potápěčskou skupinou na výcvik pod vodou.
Gunnar, majitel místní české restaurace, nám však zařídil exkurzi i bez hasičů a až venku na dvoře jsme zjistili, že po dobu výcviku sem přijelo do hotovosti družstvo z pobočné stanice Kvillinge.
Ti tak byli připraveni zasáhnout v centru města za své kolegy, kteří byli v té době pod vodou.
Zajímavé je, že na jejich pobočné stanici ale po dobu pohotovosti nikdo jiný nezůstal, takže by případně z centrály vyjeli zasahovat také ve svém domovském rajonu.
Hasičské muzeum Simonstorp
Hasičské muzeum se nachází na okraji města Simonstorp a mapuje ve svých rozsáhlých sbírkách více než 250 let historie vývoje hasičů a záchranné služby ve Švédsku.
V muzeu najdeme hasičská vozidla od roku 1908 až do dnešních dnů, takže při návštěvě můžete vidět jak staré koňmi tažené ruční stříkačky a historické žebříky, tak ještě nedávno používané VEA Volvo a ambulance z 90. let.
Většina vozidel zde vystavených sloužila na stanicích v Norrköpingu a okolí, ale najdeme tu vozy také ze zbytku Švédska a dokonce i ze zahraničí. Zajímavá je replika hasičské stanice z počátku 20. století, kde kromě stájí, denní místnosti a ložnice hasičů najdeme také funkční skluz.
V rohu místnosti je udělaný ukázkový zásah potápěčské skupiny, kam mohou návštěvníci nahlédnout a pro nejmenší je tu samozřejmě hasičský vůz na hraní, který houká a bliká.
Seriál: Jakub Morávek představuje světové hasiče
- Exkluzivně
Hasiči na Severním Kypru převáží nebožtíky na pitvu, na jihu zase jezdí na majáky i zpátky na základnu
Stejně jako zbytek ostrova jsou i hasiči na Kypru rozděleni na dvě organizace, které vzájemně nespolupracují. Severní část ostrova, která je de facto řízena Tureckem má…
- Exkluzivně
Kapverdský ostrov Sal má k dispozici pouze jednu malou cisternu, dobrovolníci mohou pomáhat i bez výcviku
Ne všech deset ostrovů v Atlantském oceánu, které společně tvoří Kapverdskou republiku má svoje hasiče. Pokud je potřeba poskytnou pomoc na jiném ostrově, hasiči musí…
Největším hasičským autem na světě je rakouská hasičárna, stojí v obci Bairisch Kölldorf
Bairisch Kölldorf je obec se zhruba 1000 obyvateli ve spolkové zemi Štýrsko. Až do roku 2002 bychom tu těžko hledali nějakou velkou památku, která by stála za návštěvu.…
- ▶ Video
Hasiči v největším městě za severním polárním kruhem – Murmansku – mají několik stanic
Murmansk je největší město v Arktickém kruhu a právě díky své poloze a klimatickým podmínkám mají i zdejší hasiči a záchranáři svá specifika. Až 3 odlišné jednotky Vám…
- ▶ Video
První hasičský žebřík vymyslel Conrad Magirus z Ulmu už v roce 1864, nyní firma poskytuje kompletní servis
Před 154 lety měl hasič Conrad Dietrich Magirus z německého Ulmu jediný cíl: Zjednodušit život sobě a svým kolegům a zásahy při požárech udělat bezpečnější.
Jedna z ghanských hasičských základen se nachází uprostřed autobusové stanice, technika je ale na ucházející úrovni
Ghanská národní hasičská a záchranná služba (Ghana National Fire and Rescue Service – GNFRS) je součástí ghanského ministerstva vnitra a byla zřízena v roce 1997 s cílem…
U hasičů v Senegalu najdeme i stanici bez jediného auta, mnoho věcí je stejných jako ve Francii
Národní hasičská brigáda Senegalu je formována na vojenském základě a organizačně spadá pod ministerstvo vnitra. Hasiči i jejich velitelé tak podléhají vojenským právním…
- ▶ Video
Hasiči v anglickém hrabství Tyne & Wear musí již několik let čelit významným finačním škrtům
Stejně jako většina ostatních částí veřejného sektoru jsou také hasiči a záchranáři ve Velké Británii předmětem rozsáhlých rozpočtových škrtů v rámci snahy o snížení…
- ▶ Video
Překvapivě velmi pohostinní jsou hasiči v Íránu, na jedné ze stanic jezdí na výjezdy v posteli
Jen málokde se setkáte s tak přátelským přijetím, jako u íránských hasičů. Ačkoli jsem se původně domníval, že návštěva kolegů v této islámské republice bude složitá či…
- ▶ Video
Hasiči ve Vietnamu jsou součástí veřejné bezpečnosti, dobrovolných hasičů země mnoho nemá
Organizačně jsou vietnamští hasiči součástí dopravní policie a proto požívají stejného statutu jako příslušníci policie. Tím pádem je jejich zřizovatelem lidový stát a…