Nový technický automobil na podvozku Tatra 815 byl postaven pro HZS Dopravního podniku hl. m. Prahy
Představujeme vám unikátní technický automobil na podvozku Tatra 815 Terrno1 4×4.2 s účelovou nástavbou THT Polička/Plastisol, který před několika dny převzali hasiči z Hasičského záchranného sboru Dopravního podniku hl. m. Prahy.
V závěru roku 2008 byly dokončeny organizační a technické změny v Dopravním podniku hl.m. Prahy, kterými byly převedeny na Hasičský záchranný sbor DP od ostatních složek dopravního podniku veškeré činnosti a prostředky spojené s nakolejováním kolejových vozidel, s výjimkou autojeřábů.
Jednalo se především o dva speciální technické automobily na podvozcích LIAZ 101 a Iveco EuroCargo vybavené hydraulickým nakolejovacím zařízením LUKAS a dále pohotovostní automobil Ford Transit. Vzhledem k tomu, že TA-LIAZ je již letitý a na rozdíl od TA-Iveco je vybaven jen jednočinným hydraulickým zařízením LUKAS starší generace, probíhaly souběžně s převodem techniky také přípravy náhrady zastaralého TA-LIAZ novým technickým automobilem s novým vybavením.
V závěru roku 2007 Dopravní podnik zakoupil pro svoje hasiče kompletní novou sadu dvojčinného hydraulického nakolejovacího zařízení LUKAS a od počátku roku 2008 probíhala investiční akce „nový technický automobil pro HZS DP".
Nový TA byl od počátku koncipován tak, aby mohl být nasazen u všech druhů havárií všech typů kolejových vozidel a autobusů pražského DP, včetně nových typů nízkopodlažních tramvají.
Vzhledem k tomu, že některé tramvajové trati jsou vedeny po vlastních tramvajových tělesech, po úsecích s nezpevněným povrchem a obecně vzhledem k terénním podmínkám Prahy, zejména v zimním období, byl požadován podvozek s co nejlepšími terénními vlastnostmi. Zároveň byla požadována co nejnižší výška rámu podvozku, aby těžké vybavení pro nakolejování nebylo v nástavbě zbytečně vysoko.
Dále byly požadovány co nejlepší manévrovací schopnosti a stabilita automobilu v hustém městském provozu. Tyto požadavky jako jediný na světě mohl splnit český podvozek Tatra 815 Terrno1 4×4.2 s rozvorem 4.090 mm.
Autorem celkové koncepce automobilu a rozmístění vybavení v nástavbě se stal Ing. Michal Brunner z HZS DP, plánovanou podobu vozidla vytvořil na počítači Hynek Obroučka z HZS Praha, jinak oba členové metropolitního SDH Praha 11 – Chodov. Nástavba je svým pojetím v ČR unikátní a připomíná americké těžké technické automobily kategorie Urban / Collapse / Heavy Rescue v provedení Non-walk-in.
Jako materiál nástavby byl zvolen polyester vyztužený sklenými vlákny. Finálním dodavatelem automobilu se stala firma THT Polička, která vyšla vítězně z výběrového řízení. Skelet nástavby dodala nizozemská firma Plastisol.
Taktické požadavky kladené na automobil
- Zvedání kolejových vozidel a autobusů pomocí zvedáků LUKAS
- Boční posun (nakolejení) kolejových vozidel pomocí zařízení LUKAS
- Zvedání břemen pomocí sférických zvedacích vaků Zumro NT 10 bar
- Zvedání břemen pomocí čtvercových zvedacích vaků Zumro SQ 8 bar
- Přeprava nářadí pro rozpojení vagonů soupravy metra M1 a 8171M
- Přeprava přípravků pro zvedání vagonů metra a všech typů tramvají
- Záchranné práce pomocí hydraulického vyprošťovacího zařízení LUKAS
- Záchranné práce pomocí přímočaré elektrické pily Bosch
- Výroba elektrické energie 230/400 V a osvětlení místa zásahu
- Vyprošťování vozidel pomocí předního navijáku, min. 50 kN
- Vlečení silničních vozidel pomocí vlečné tyče
- Přeprava vybavení po kolejích pomocí kolejových vozíků THT
Parametry TA-Tatra
Označení: TA – S2 – Tatra 815 Terrno1 4×4.2 (typ 7043.16)
Technický automobil těžké hmotnostní kategorie, se speciální technickou výzbrojí pro zásah u havárií v provozu MHD, s podvozkem pro smíšený provoz po zpevněných i nezpevněných komunikacích, splňující základní technické podmínky kladené na zásahové požární automobily vyhláškou MV č. 35/2007 Sb.
Podvozek: T815–221R45/411
Dvounápravový podvozek, s rozvorem 4.090 mm, s trvalým pohonem zadní nápravy a připojitelným pohonem přední nápravy, levostranné řízení s monoblokovým servořízením.
Motor: Tatra, 285 kW, vzduchem chlazený, EURO 5
Nádrž na naftu: 220 L
Nádrž na AdBlue: 67 L
Kabina: Trambusová, krátká, sklopná, pro posádku 1+1
Tažné zařízení v zadní části automobilu:
ROCKINGER, typ 256 G1 35, brzděný/nebrzděný přívěs 10.000/900 kg
Celková hmotnost: 18.000 kg
D x Š x V = 8.030 × 2.510 × 3.300 mm
Barevné provedení: Červená RAL 3000 / bílá RAL 9003 / reflexní pásy 3M
Nástavba: THT / Plastisol
Skelet nástavby je vyroben z polyesteru vyztuženého sklenými vlákny, nástavba je opatřena 9 ks hliníkových roletek uzavíraných pomocí podélného madla a 6 ks výklopných stupaček.
Výbava a příslušenství nástavby
Elektrocentrála: Geko 6402 ED-AA/HHBA, 6,1 kVA, 230/400 V
Osvětlovací stožár: Teklite TF 340, kruhová hlavice se světlomety 4×500 W, 5 m nad terénem
Čelní naviják: Ramsey RE 12000, 54.300 kN (5.430 kg), lano 30 m/10 mm
Nakolejovací zařízení LUKAS (dodavatel NORDSTAHL):
1 x pohonná jednotka GC6–4DV (benzín)
1 x pohonná jednotka PC6–4DV (230 V)
2 x zvedák velký HP 14 / T 550
4 x zvedák střední HP 25 / T 450 R
4 x zvedák malý HP 25 / T 185 R
4 x ruční pumpa ZPH 3/8–1D
2 x ruční pumpa ZPH 3/8–2D
2 x kompaktní posuvná jednotka
2 x vozík pro boční posun
1 x posuvný píst DUO pro boční posun
1 x nakolejovací můstek 3,25 m
1 x nakolejovací můstek 2,2 m
1 x nakolejovací můstek 1,1 m
1 x H-rám pro odtlačování okolku
1 x jednočinný hydraulický válec k H-rámu
Vyprošťovací zařízení LUKAS:
1 x pohonná jednotka GO-3T (benzín)
1 x pohonná jednotka / DIN rám (230 V)
1 x rozpínák LSP 40
1 x nůžky LS 200 EN
1 x ruční pumpa FAG 1,3 L
Zvedací vaky ZUMRO NT (dodavatel MHZ):
2 x sférický vak NT4, 10 bar, max. 58 tun
2 x sférický vak NT2, 10 bar, max. 23 tun
2 x ovládací jednotka „Handheld Dual" 10 bar
1 x redukční ventil 300 bar / 10 bar
2 x kufr RESQTEC Accessory Case
2 x gumová podložka 1000 × 1000 mm
Zvedací vaky ZUMRO SQ (dodavatel MHZ):
2 x čtvercový vak SQ40, 78 × 78 cm, 8 bar
2 x čtvercový vak SQ8, 38 × 38 cm, 8 bar
2 x obdélníkový vak SQ20L, 38 × 75 cm, 8 bar
1 x ovládací jednotka „Handheld Dual" 8 bar
1 x redukční ventil 300 bar / 8 bar
Další vybavení:
2 x manipulační kolejový vozík THT, typ 7040.07
Elektrická přímočará pila Bosch GSA 800 PE (230 V)
Momentový klíč Saltus DWI 3
Násobič momentu Stahlwille STW 392
Sada nářadí a přípravků – metro
Sada nářadí a přípravků – tramvaje
2 x řezák na bezpečnostní pásy
2 x teleskopický výstražný kužel
PHP práškový P6
PHP sněhový S5
Výstražná zařízení:
Přední modrá světla: 2 x FS VAMA CD 200, 2 x Hella WL-LED
Přední rampa: FS VISTA 44", 8 x linear strobe, 2 x kmitavé bílé světlo Vista-Ray,
integrovaná 6-ti prvková oranžová LED-rampa směrem vpřed
Boční modrá světla: 3 x Hella DuraLED na obou bocích
Boční pracovní světla: 4 x FS GHSCENE na obou bocích
Zadní rampa: Hella OWS 1000, 2 x rotační maják, 2 x pracovní světlo
Zadní sváděcí rampa: TC-LED 1067
Zvukové výstražné zařízení: FS PA 300 + repro 100 W v rampě
Závěr
Koncepce & design automobilu: Ing. Michal Brunner & Hynek Obroučka
Manažer projektu za THT: Jiří Troják
Realizace za THT: Ing. Zbyněk Gregor, Ing. Jiří Lopour, Karel Chybík
Za podíl na realizaci automobilu si zaslouží poděkování technici HZS DP Jindřich Jelínek, Jiří Nedvídek a Karel Stárek.
Automobil by nikdy nebylo možné postavit bez podpory technického ředitele DP Ing. Radka Zamrazila, ředitele HZS DP Ing. Michala Wowesného, velitele HZS DP Lubomíra Janeby a ředitele THT Polička Ing. Stanislava Červeného. Zvláštní poděkování patří Hynkovi Obroučkovi za ochotné a profesionální vytvoření nákresů a fotomontáží připravovaného automobilu, ve volném čase a zadarmo.
Perfektním partnerem na straně dodavatele – THT Polička – nám byl jako vždy manažer Jiří Troják.
Náklady na stavbu a vybavení tohoto speciálně vyzbrojeného technického automobilu byly samozřejmě relativně vysoké. Jejich výše je věcí ujednání s našimi obchodními partnery a nebudeme je zveřejňovat. Na druhou stranu jsou tyto náklady zlomkem ceny článkové nízkopodlažní tramvaje, zlomkem ceny soupravy metra a vyplatí se vzhledem k případným ztrátám, způsobených výpadkem tramvajové dopravy nebo provozu metra v důsledku havárie.
Finanční prostředky jen samy o sobě by však stavbu tohoto vozidla nikdy nezajistily.
Nejdůležitější byly MYŠLENKY, NÁPADY a INSPIRACE. Více než jeden rok jsem se účastnil nácviků jednotek HZS DP, zaměřených na nouzové zvedání a nakolejování vozů metra a tramvají nebo na zvedání autobusů. Byl jsem u ostrých výjezdů i u prověřovacích cvičení. Účastnil jsem se výcviku s každou směnou, s každým družstvem a sledoval, jaké vybavení se jak často používá, s čím jsou největší problémy a na čem může záchranná akce ztroskotat.
Trénovali jsme s našimi hasiči na různých typech povrchu tramvajových tratí. Pořídili jsme stovky fotografií a změřili desítky časů. Tvořili jsme katastrofické scénáře. Spolupracovali jsme s odborníky z organizačních jednotek DP Správa vozidel metro, Správa vozidel tramvaje a Provoz tramvaje.
Navštívili jsme profesionální hasiče v Mnichově a ve Frankfurtu nad Mohanem. Teprve pak jsem se mohl pustit do návrhu finální podoby a rozmístění výzbroje tohoto speciálního automobilu, který se po definitivním zařazení do výjezdu stane jedinečným článkem pražského IZS.Ing. Michal Brunner, vedoucí oddělení Odborné služby HZS DP
Foto: Hynek Obroučka, Michal Brunner, Karel Stárek
-wap-