Čtvrtek 7. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

„Fire Queen“ je nová Scanie z Golčova Jeníkova, velkokapacitní cisternu vyrobili v Kobitu

Jednotka hasičů z Golčova Jeníkova od 8. července 2017 disponuje zcela novou velkokapacitní cisternovou automobilovou stříkačkou na podvozku Scania. Vozidlo vyrobila firma Kobit – THZ.

Na financováním automobilu za 8 572 850 korun včetně DPH se podílelo město Golčův Jeníkov a Evropská unie z Integrovaného regionálního operačního programu. Výše dotace činila 90 % z celkové ceny.

Podvozek s kabinou

Jedná se o třínápravový model s prodlouženou kabinou Scania CP 31. Motor o výkonu 323 kW splňuje emisní normu Euro 5 a přenáší svou hnací sílu na kola přes automatickou šestistupňovou převodovku Allison s retardérem.

Poháněna jsou primárně kola zadních náprav, pohon přední je připojitelný. Všechny diferenciály jsou vybaveny uzávěrkou. Při pomalé jízdě klidnou vodou dokáže Scania brodit až do hloubky 750 mm.

Na rozvodech tlakového vzduchu, paliva a elektroinstalace, které dostatečně nechrání samotné šasi, je použita speciální textilie, která dlouhodobě odolává teplotám do 200 °C, po dobu 15 minut teplotám až 1000 °C.

Šestimístná kabina s nezávislým naftovým topením je vybavena analogovou i digitální radiostanicí. V zadní řadě sedadel jsou v opěradlech uloženy 4 dýchací přístroje Dräger PSS 5000 zbývající dýchací přístroje jsou uloženy v kabině osádky z toho jeden v opěradle sedačky velitele.

Šestice dobíjecích úchytů se stará o uložení a dobíjení ručních radiostanic Motorola, dalších šest slouží pro dobíjení svítilen Survivor Led EX.

Vůz je na levém boku u dveří řidiče vybaven sdruženou zásuvkou pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu, která se po nastartování samočinně odpojí.

V zorném poli řidiče je 5" displej vyhřívané couvací kamery.

V přední části vozu je uchycen elektrický lanový naviják RHINO s jištěním proti přetížení o tažné síle 51 kN. Nechybí ani dálkové ovládaná lafetová proudnice o výkonu 1350 litrů za minutu a dostřiku minimálně 30 metrů plným proudem.

Nástavba

Nástavba je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. Není vybavena stupačkami – příslušenství je uloženo tak, aby na něj bylo možné dosáhnout ze země.

Na obou bocích nástavby jsou LED stavoznaky signalizující zbývající množství hasiv v nádrži. Ta tvoří jeden celek, je vyrobena z nerezivějcí oceli a pojme 8 600 litrů vody a 540 litrů pěnidla.

Nástavba je vybavena osvětlovacím stožárem o výšce 5 m od země. Zdrojem jeho elektrické energie je standardně 24V soustava podvozku Scanie, je ho ale možné připojit i na externí zdroj. Osazen je čtyřmi LED světlomety o celkovém světelném toku 20 000 lumenů. Ovládán je pomocí dálkového ovladače.

Na pochozí plošině nástavby je prvek pro nasazení odnímatelné lafetové proudnice. Její součástí je podstavec a nástavec na těžkou pěnu. Výkon proudnice je 2 000 litrů za minutu, dostřik až 50 metrů.

Čerpací zařízení je uloženo tradičně v zadní části vozu a dosahuje jmenovitého výkonu 3 000 litrů za minutu v nízkotlakém a 250 litrů za minutu ve vysokotlakém režimu. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ruční regulací.

CAS je vybavena datovou sběrnicí pro řízení provozu účelové nástavby. Systém umožňuje tyto funkce:

  • záznam dat, chybový deník, maximální dosažené otáčky čerpadla,
  • uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru,
  • monitorování mezních provozních stavů na požárním čerpadle,
  • ovládání osvětlení okolo automobilu,
  • automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
  • zobrazení kontrolních údajů podvozkové části i účelové nástavby,
  • signalizace přehřátí pohonu čerpadla,
  • automatické zasunutí osvětlovacího stožáru po uvolnění parkovací brzdy,
  • automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací,
  • systém plánované údržby nástavby.

Rozměry

Pro barevnou úpravu CAS je použita bílá barva RAL 9003 a červená reflexní barva RAL 3024. Bílý vodorovný pruh je umístěn po obou stranách karosérie CAS v celé její délce.

Vůz je vysoký 3 100 mm, široký 2 550 mm, dlouhý 10 000 mm a rozvor mezi první a druhou nápravou je 4 250 mm, mezi zadními nápravami pak 1 450 mm.

www.facebook.com/hasicigjenikov
Foto: Kateřina Šubínová
Sdílet