Scanii pro hasiče v Brozanech nad Ohří dodala firma THT Polička, stála skoro osm milionů
Na sobotu 9. září 2017 jistě dlouho nezapomenou hasiči v Brozanech nad Ohří na Litoměřicku. Slavnostně převzali novou velkokapacitní Scanii od firmy THT Polička. Cisterna za 7 971 443,70 Kč včetně DPH byla financována z Integrovaného regionálního operačního programu.
Před místní hasičárnu dorazili převážně občané, obdivovat mohli krásnou vystavenou historickou techniku – například ruční nalévací stříkačku z roku 1885 nebo koňskou potahovou stříkačku.
Po krátkém úvodu a slavnostních proslovech se otevřela vrata hasičárny a vyjela z nich nová velkokapacitní Scania v zářivě červeném odstínu RAL 3024. Hasiči všem přítomným předvedli všechny způsoby hašení – jak z přední a horní lafety, tak pomocí trysek o přenosného monitoru.
Na svém začátku, v roce 1885, byl sbor v Brozanech nad Ohří vybaven pouze ruční nalévací stříkačkou. O pár let později hasiči získali koňskou potahovou stříkačku, která byla k požárům dopravována za pomoci koňského spřežení a nahradila dosud užívanou ruční stříkačku.
V poválečných letech bylo zakoupeno první hasičské vozidlo PRAGA RN ASC 16, které bylo určené pro první hasební zásah. Od předchozích typů se liší cisternou na vodu a pěnidlem, umístěným za standardní budkou řidiče. Za kabinou jsou podélně ke směru jízdy umístěny dvě dvojmístné lavičky (jedna na každé straně) pro převoz čtyř hasičů.
V současnosti je místní jednotka zařazena do kategorie JPO III/1.
Realizací projektu došlo k posílení vybavenosti JSDH Brozany nad Ohří novou cisternovou automobilovou stříkačkou a věcnými prostředky, které zajistí lepší připravenost jednotky k zásahu v ORP Litoměřice s důrazem na přizpůsobení se změnám klimatu a novým rizikům.
Cílem projektu bylo pořízení moderní techniky, která zvýší akceschopnost jednotky, protože bude výkonnější a odolnější než technika stávající. Došlo ke zkrácení doby zásahu, protože nová CAS je rychlejší. Dalším dopadem projektu bylo snížení rizika poruchy anebo havárie hasičské techniky při zásahu.
Projekt naplnil specifický cíl 1.3 Integrovaného regionálního operačního programu, kterým je zvýšení připravenosti k řešení a řízení rizik a katastrof.
Podvozek
Cisterna je postavena na podvozku P480, tedy šasi se silnějším agregátem – přeplňovaný řadový šestiválec DC13 112 dosahuje výkonu 353 kW. O převody se stará automatická převodovka s hydrodynamickým měničem a retardérem.
Kabina CP28 je šestimístná s držáky dýchacích přístrojů v opěradlech zadní řady sedadel a trojicí náhradních lahví mezi nimi. V dobíjecích úchytech jsou uloženy ruční svítilny a radiostanice.
V zorném poli řidiče je 4" displej navigace s mapovými podklady pro Českou republiku a 5" displejem couvací kamery, která je vyhřívaná a odolná proti prachu a vodě.
Scania dokáže brodit klidnou vodou do hloubky 750 mm.
O dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu se stará zásuvka Rettbox Air na levé straně kabiny u dveří řidiče. Po nastartování se samočinně odpojí.
V přední části je pod nárazníkem asanační lišta, nad ní pak lafetová proudnice, kterou lze ovládat z kabiny vozu.
Nástavba
Nástavba je vyrobena jako jeden celek z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny s vestavěnou nádrží na hasivo. Ta pojme 9 000 litrů vody a 540 litrů pěnidla.
Čerpací zařízení THT PKA 3000 – 250 je umístěno v zadní části vozu a přístupné je nahoru výklopnými dveřmi. Přiměšovací zařízení je vybaveno ručně ovládanou klapkou.
Lafetová proudnice je odnímatelná a je uložena v hliníkové bedně na střeše vozu.
Osvětlení místa zásahu zajišťuje pneumaticky vysouvaný stožár se čtyřmi LED reflektory o celkovém světelném toku 20 000 lumenů.
Rozměry a hmotnosti
Scania v zářivě červeném odstínu RAL 3024 je dlouhá 9 600 mm, široká 2 550 mm a vysoká 3 300 mm. Provozní hmotnost automobilu je 15 000 kg, celková pak 26 000 kg.