Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Na Pražském hradě přivítali novou cisternu z produkce firmy Kobit, technicky vybavená Scania má i Cobru

Příslušníci Hasičského útvaru ochrany Pražského hradu posledního srpna roku 2017 slavnostně zařadili do výjezdu nový zásahový automobil – cisternovou automobilovou stříkačku CAS 20/4000/240 S1T na podvozku Scania 4×2.

Slavnostního předávání se kromě příslušníků Hasičského útvaru ochrany Pražského hradu zúčastnili opat Strahovského kláštera Michael Pojezdný, generální ředitel HZS ČR genmjr. Drahoslav Ryba, zástupce vedoucího Kanceláře prezidenta republiky RNDr. Petr Mužák, náčelník Vojenské kanceláře prezidenta republiky genmjr. Jan Kaše, náměstek generálního ředitele HZS ČR brig. gen. Slavomír Bell a ředitel Útvaru pro ochranu prezidenta ČR plk. Zdeněk Šiman.

Nechyběl zástupce velitele Hradní stráže plk. Karel Kroupa, zástupce ředitele Útvaru pro ochranu prezidenta ČR plk. Vladimír Mach, vedoucí Oddělení styku s veřejností Kanceláře prezidenta republiky Martin Hakauf.

Za výrobce nástavby Kobit-THZ Slatiňany dorazil jednatel firmy Radomír Jahelka, za výrobce podvozku Scania Czech Republic manažer prodeje speciálních vozidel Petr Smola, za Kancelář prezidenta republiky paní Štěpánka Nikodymová a za generální ředitelství HZS ČR paní Irena Mrvíková.

Vůz stál 10 853 700 korun včetně DPH, z toho 2 750 409 korun tvoří výbava.

Podvozek

Jako podvozek byla zvolena Scania P 480 DB4X2HNB s kabinou CP28 CrewCab a vzduchovým pérováním. Poháněna je řadovým vznětovým šestiválcem DC13 111 o výkonu 353 kW. Ten je spřažen s dvanáctistupňovou automatizovanou převodovkou Scania GRS905R s vícestupňovým retardérem.

Pérování umožňuje měnit světlou výšku podvozku z místa strojníka a to v rozsahu +150 mm a –50 mm od základního nastavení. Diferenciál zadní nápravy je vybaven uzávěrkou.

Maximální rychlost je elektronicky omezena na 110 km/h.

Na přední části je uchycen elektrický lanový naviják Rhino s tažnou silou 51 kN.

O doplňování tlakového vzduchu a dobíjení akumulátorů se stará inteligentní nabíječ skrze sdruženou zásuvku Rettbox Air. Ta se po nastartování vozu samočinně odpojí.

Šestimístná kabina je v zadní části vybavena držáky dýchacích přístrojů v opěradlech sedadel. Všechna sedadla jsou vybavena bezpečnostními pá­sy.

V zorném poli řidiče je 5" displej couvací kamery. CAS je vybavena na každém držáku bočního zpětného zrcátka jedním LED pracovním světlometem s intenzitou světelného toku 1 000 Im, které osvětluje prostor podél boku CAS. Zapnutí pracovních světlometů je umožněno z místa řidiče, je nezávislé na zařazeném zpátečním rychlostním stupni a je řidiči opticky signalizováno.

Ve Scanii je vozidlová analogová radiostanice Motorola DM 4600 s tlačítkovým mikrofonem a digitální vozidlový terminál TPM 700. Nechybí šest dobíjecích úchytů pro ruční svítilny a 7" tablet.

Vůz vykazuje zvýšenou odolnost proti účinků sálavého tepla na rozvodech tlakového vzduchu, na elektrických vodičích a na rozvodu paliva. Pro zvýšení odolnosti jsou použity ochranné návleky, které dlouhodobě odolávají teplotě 200 °C a po dobu 15 minut odolávají teplotě 1 000 °C.

Nástavba

Nástavba je vyrobena z hliníkových profilů a olepena plechem. Nádrž na hasivo je z nerezavějící oceli a pojme 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

Čerpadlo dosahuje výkonu 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů, pěnotvorný přiměšovač umožňuje přimísení v rozsahu od 0 do 6 %. Procento přimísení je nezávislé na okamžitém tlaku a průtoku na výstupu z čerpadla.

Ve vysokotlakém režimu – při tlaku 40 barů – dosahuje čerpadlo průtoku 150 litrů za minutu.

Zařízení prvotního zásahu je umístěno v pravé zadní části účelové nástavby. Tvoří jej průtokový naviják s elektrickým pohonem pro zpětné navíjení, vysokotlaká hadice a proudnice. Naviják umožňuje nouzové ruční navíjení.

CAS je opatřena odnímatelnou lafetovou proudnici Protek pro plný a roztříštěný proud se jmenovitým výkonem 2 000 litrů za minutu a délkou účinného dostřiku plným proudem 50 metrů. Proudnice je řešena jako odnímatelná s napojením na horní pochůzné ploše účelové nástavby. Současně je konstruována jako přenosná, stativ (podstavec) je součásti dodávky.

Vůz je pro vyprošťování vybaven soupravou elektrických bateriových nástrojů Weber E-Force 2.

Hygienické prostředky představuje tekuté mýdlo v dávkovacím zásobníku a papírové ručníky v pravé zadní skříni na výsuvném úložném prvku. Do tohoto prostoru je vyvedena hadice, která je napojená na nádrž na vodu a je určena k základní očistě osádky.

Součásti tohoto prostoru je spirální hadice s ofukovací tryskou, která je napojena na tlakovou vzduchovou soustavu CAS.

Pro osvětlení bezprostředního okolí účelové nástavby jsou na obou bocích a na zádi umístěny LED světlomety v okapových lištách.

Mezi kabinou a nástavbou je uchycen pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár se čtyřmi LED světlomety. Napájeny jsou z palubní soustavy podvozku, jejich celkový světelný tok je 20 000 lumenů. Osvětlovací stožár je vybaven funkci samočinného složení do přepravní polohy – a to i po uvolněni parkovací brzdy.

CAS je vybavena zařízením CoIdcut Cobra C 360 HLS Kit pro řezání vodním paprskem s možností přimísení abraziva.

Řezací zařízení je napájeno vodou z nádrže na vodu CAS a je poháněno od pohonné soustavy podvozku. Tlakový zdroj vody zaručuje plynulou dodávku média bez vodních rázů při pracovním tlaku 270 barů.

Přečtěte siCold Cut System Cobra je užitečným pomocníkem hasičů, možnosti využití se stále rozšiřují

Zásobník s abrazivem, průtokový naviják s hadici o délce 80 metrů a proudnice jsou umístěné v levé zadní části účelové nástavby.

Rozměry a hmotnosti

Pouhým červeným odstínem RAL 3000 nastříkaný vůz je vysoký 2 870 mm, dlouhý je 7 950 mm a široký 2 550 mm. Světlá výška je 200 mm.

Provozní hmotnost je 11 000 kg, celková pak 16 000 kg.

Foto: Milan Linhart & Kobit – THZ
Sdílet