Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Další Volvo u dobrovolných hasičů

V odpoledních hodinách dne 18. 4. 2009 bylo na dvoře hasičské zbrojnice JSDH Nové Strašecí předáno nové zásahové vozidlo na podvozku Volvo FL6. Tohoto slavnostního aktu se účastnili starosta města Nové Strašecí ing. Pavel Vaic, místostarosta PhDr. Jaroslav Hlína, CSc., členové zastupitelstva, zástupci středočeského krajského úřadu, zástupci HZS Středočeského kraje a další významní hosté.

V odpoledních hodinách dne 18. 4. 2009 bylo na dvoře hasičské zbrojnice předáno místní JSDH Nové Strašecí nové zásahové vozidlo na podvozku Volvo FL6. Tohoto slavnostního aktu se účastnili starosta města Nové Strašecí ing. Pavel Vaic, místostarosta PhDr. Jaroslav Hlína, CSc., členové zastupitelstva, zástupci středočeského krajského úřadu, zástupci HZS Středočeského kraje a další významní hosté.

Po krátkém proslovu následovalo předání klíčů od nového vozidla z rukou starosty města pana ing.Vaice veliteli jednotky, následoval slavnostní přípitek a na závěr bylo vozidlo pokřtěno šampaňským. Účastníci slavnostního předání si poté mohli detailně prohlédnout vybavení vozidla a shlédnout jak pracuje hydraulické vyprošťovací zařízení, naviják a přetlakový ventilátor. Pro návštěvníky této akce bylo v zasedací místnosti hasičské zbrojnice připraveno pohoštění. K poslechu a tanci hrála hasičská dechovka Modrá muzika. K dobré náladě na této slavnosti přispělo i první místo soutěžního družstva na netradiční soutěží v Kolešovicích. Na nákupu vozidla se podílel Městský úřad Nové Strašecí a Středočeský kraj.

Než ovšem bylo vozidlo zařazeno do výjezdu čekal na hasiče nelehký úkol. Jelikož vozidlo sloužilo kolegům v Belgii a do České republiky bylo dodáno bez potřebné výbavy, bylo nutné v celé nástavbě, ale i v kabině předělat držáky na uchycení potřebného vybavení. V prostorech čerpadla bylo předěláno plnění nádrže a byly nalepeny nové pruhy v bílé barvě. Kvůli výšce vozu byl z nástavby demontován držák s hliníkovým lanovým žebříkem a na kabinu vozu byla dodána místo kulatých majáků světelná rampa. Členové výjezdové jednotky strávili na uvedení vozidla do výjezdu několik desítek hodin.

Technický popis vozidla:

Rok výroby: 1999
Podvozek vozidla: Volvo FL6
Kabina prodloužená pro osádku 1+5
Nástavba vozidla: EMERGENCY ONE (Velká Británie)
Nádrž na vodu: 1800 litrů
Čerpadlo: Godiva, výkon 3600 l/min


V kabině mužstva je umístěná radiostanice GM 360, ovládání zvukového a výstražného zařízení, držáky na dýchací techniku Saturn S5 s maskami CM5, úložné prostory pro výstroj a zdravotnický batoh. Na předku vozidla je umístěný naviják o tažné síle 4.5 tun. Kabina vozidla je osazena modrou světelnou rampou se zvukovým zařízením a podtlakovou trumpetou

V pravé první skříni se nachází veškeré vybavení na dopravní nehody. Jsou zde umístěny dva kombinované vyprošťovací nástroje Lukas na výsuvném platě s pohonnými jednotkami, rozbíječ skel, řezák pásů, pákové nůžky, páčidlo a sekera VRVN1. Na dalších dvou vysunovacích platech se nacházejí úložné prostory pro příslušenství k navijáku, stahovací kurty, zakládací klíny, dřevěné destičky, deka, malá lékárna a vakuové dlahy. Dále je zde umístěno ovládání k osvětlovacímu stožáru.

Ve střední skříni se nachází rozbrušovací agregát, motorová pila, kanystr na olej a pohonné hmoty, bedna s nářadím a náhradním řetězem do motorové pily.

V pravé zadní skříni je umístěn naviják s 50 metry tlakové hadice zakončenou pistolovou proudnicí, přetlakový ventilátor, kalové čerpadlo, sací koš ke kalovému čerpadlu a hadice k ponornému elektrickému čerpadlu.

V zadní části nástavby se nachází prostor čerpadla. Čerpadlo Godiva má výkon 3600 l/min. Jsou zde umístěny čtyři výtlaky, plnící hrdlo, ovládání čerpadla, vysokotlaků a plnící hadice. Nad čerpadlem se nachází prostor pro sponky na hadice, zakládací klíny, klíče na hadice. Na nástavbě vozila našel své místo hliníkový žebřík a savice ke kalovému čerpadlu. V dalším úložném prostoru je umístěno ženijní nářadí, smetáky a hliníkový trhací hák. Záď vozu je vybavena modrými výstražnými světly, vodoznakem a sklápěcími schůdky na nástavbu.

Do první levé skříně byla umístěna velká elektrocentrála a dva navijáky prodlužovacích kabelů. Na vysunovací plato byla umístěna bourací sekyra a ponorné elektrické čerpadlo. V dalším platě se nachází plovoucí čerpadlo a vázací prostředky.

V prostřední skříni našly místo dvě kombinované proudnice, proudnice na kartuše s tuhým smáčedlem, dvě plnoproudé proudnice, rozdělovač, pračka, klíče na hadice, pěnidlo s přiměšovačem, sorbent Absodan a nářadí.

Do levé zadní skříně byly vyrobeny z hliníkového plechu příčky na hadice, celkem se zde nachází 6 hadic C a 4 B. Zbývající ,,béčka" jsou na výsuvném platě nad hadicemi společně s dalšími armaturami. I na této straně je naviják s 50-ti metry tlakové hadice s pistolovou proudnicí a dva práškové hasicí přístroje.

Podle finančních možností zřizovatele bude vozidlo i nadále vybavováno moderními prostředky.

Jednotka SDH Nové Strašecí je zařazena do kategorie JPO III. a účastní se zhruba 40 výjezdů k mimořádným událostem za rok. Na výjezdu bude i nadále sloužit CAS 32 Tatra 148 do které bylo umístěno plovoucí čerpadlo o výkonu 1200 l/min a CAS 25 Škoda 706, na které byla provedena výměna brzd a spojky.

Na závěr mi dovolte poděkovat všem, kteří se podíleli na nákupu nového zásahového vozidla a členům JSDH za jejich obětavou práci při uvedení vozidla do výjezdu.


Za SDH Nové Strašecí jednatel Josef Kořán 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pozn. šéfredaktora: Dle mého názoru je lépe viditelné původní barevné provedení, tedy červená v kombinaci svítivě žlutých pruhů s modrým lemem. Ano, vyhláška č. 35 hovoří jasně… Jinak samotný automobil vypadá velmi dobře, klasická koncepce ,,ostrovní" nástavby je velmi účelná. Nevím sice proč nemají (peníze či něco jiného…?) ve výbavě sadu vyprošťovacího zařízení ve složení nůžky + rozpínák, ale v použití dvou kombi nástrojů vidím jistou logiku – možnost stříhání a rozpínání dvěma nástroji současně. Pokud se tedy jedná o výkonný model LKS 35 EN (dle fotografii zřejmě ano), tedy rozpínák a nůžky v jednom nástroji se střihací silou a rozevřením čelistí srovnatelnou s plnohodnotnými nůžkami a rozpínací silou blížící se běžnému jednoúčelovému nástroji. Ale to je jen můj subjektivní pocit.

-wap-

Sdílet