Dobrovolní hasiči z Prahy – Chodova slavnostně převzali novou Tatru Terrno od THT Polička
Ve čtvrtek 14. 9. 2017 v rámci „Dne IZS“ u Chodovské tvrze předal starosta městské části Praha 11 Ing. Petr Jirava členům místní jednotky sboru dobrovolných hasičů nový požární automobil Tatra Terrno od firmy THT Polička.
Co předcházelo?
V roce 2010 jednotka převzala od HZS hl. m. Prahy požární automobil CAS 24/3000/300 – Iveco Magirus z roku 1998.
Tento automobil spolehlivě sloužil chodovským dobrovolným hasičům přes 5 let, ale v roce 2016 byla zjištěna vážná závada – špatný stav nosného rámu.
Byly odborně posouzeny možnosti opravy s výsledkem, že oprava je technicky možná, ale nerentabilní, protože by dosáhla třetiny až poloviny ceny automobilu nového.
Začala tedy jednání s městskou částí, potažmo magistrátem, o možnosti pořízení nové CAS. Zatímco městská část zjišťovala finanční možnosti, členové jednotky dali hlavy dohromady a vytvořili detailní technické zadání automobilu.
Ve druhé polovině roku 2016 byl získán příspěvek ve výši 5,1 milionu korun na novou CAS 20 od Magistrátu hl. m. Prahy a mohlo být vypsáno výběrové řízení. V něm na začátku roku 2017 zvítězila společnost THT Polička.
CAS 20/4000/240-S2Z na podvozku Tatra 815 4×4
Cisternová automobilová stříkačka je ve standardním „poličkovském“ provedení. Podvozek je značky Tatra 815 Terrno1 4×4.2 s motorem o výkonu 325 kW, manuální převodovkou a kotoučovými brzdami na všech kolech. Kabina je pro posádku 1+5.
Nástavba je z hliníkových profilů polepených hliníkovými plechy. Nádrže na vodu a pěnidlo jsou z kompozitního materiálu.
Kombinované požární čerpadlo THT má jmenovitý průtok 2000 l/min při tlaku 10 bar, resp. 250 l/min při tlaku 40 bar. Přiměšovací zařízení je manuální.
Zařízení pro rychlý zásah je tvořeno průtokovým navijákem se 60 metry oranžové hadice Haberkorn na pravé straně automobilu.
Zvláštnosti
JSDH městské části Praha 11 působí na největším sídlišti v ČR – Jižním Městě. Je relativně často povolávána KOPIS HZS hl. m. Prahy k požárům ve výškových objektech sídliště, časté jsou také zásahy při odstraňování následků živelných pohrom na území Prahy.
Tomu bylo přizpůsobeno příslušenství automobilu:
- sedačka velitele Bostrom s integrovaným držákem dýchacího přístroje
- v kabině celkem 5 ks VDP Dräger, další 4 ks uloženy na výsuvném stojanu v nástavbě
- v kabině páteřní deska Spencer Rock, Saturn-Oxy, zdravotnický batoh EGO
- osvětlovací stožár se 4 LED-světlomety na 24 V; napájení stožáru je možné z palubní sítě i z přepravované elektrocentrály Endress
- čelní lanový naviják 50 kN / 30 m s jištěním proti přetížení
- elektrické kalové čerpadlo, motorové kalové čerpadlo, plovoucí čerpadlo
- turbínové čerpadlo AWG
- motorová řetězová pila, rozbrušovací pila, vysavač Husqvarna (na včely)
- přetlakový ventilátor Leader MT 236
- 3 ks hadicových košů „C“ v provedení „mini“ pro uložení celkem 6 ks hadic C 42 / 20 m
- přenosný detektor plynů T4: O2, CO, CH4, H2S
- výbava pro 2 členy lezecké skupiny
Předání
Automobil byl dokončen před smluvním termínem a bez závad a byl ve čtvrtek 7. 9. 2017 přivezen na hasičskou zbrojnici Prahy 11 za účasti obchodního zástupce THT Polička Ing. Libora Paulluse.
Na zbrojnici proběhlo protokolární převzetí za účasti zástupců městské části Praha 11, dále kontrola veškerého příslušenství a konečně seznámení s obsluhou automobilu.
Na další čtvrtek, 14. 9. 2017, pak bylo naplánováno slavnostní předání automobilu za účasti starosty Prahy 11 Ing. Petra Jiravy, obchodního zástupce firmy THT Polička Ing. Libora Paulluse, velitele Hasičské stanice č. 4 Bc. Pavla Jůny, starosty Městského sdružení hasičů hl. m. Prahy Bc. Martina Wagnera, MBA a členů sboru.
Zároveň se zúčastnili zástupci okolních sborů dobrovolných hasičů.
Epilog
Jsou to právě dva roky, co v září 2015 hasičskou veřejnost rozrušil článek o rozpuštění JSDH Praha 11.
Tento radikální, ale potřebný krok umožnil jednotku personálně stabilizovat. Jednotka byla znovu akceschopná a zařazená do výjezdu již v polovině listopadu 2015.
V roce 2016 pak zaznamenala rekordní počet poplachových událostí: 56 výjezdů, z toho 32 na území zřizovatele a 24 na území dalších částí Prahy.
Úspěšně prošla i prověřováním akceschopnosti ze strany HZS hl. m. Prahy, obsadila 3. místo v soutěži „O pohár starosty Letňan“ a uspořádala vlastní soutěž „Chodovský tuplák“.
V roce 2017 tento trend pokračuje. Získání nové CAS nyní korunuje úsilí velitele Jirky Košárka a všech členů o vybudování akceschopné, spolehlivé a moderně vybavené jednotky, kde vládne dobrá atmosféra a nadstandardně funguje spolupráce se zřizovatelem – městskou částí Praha 11.
SDH Praha 11 – Chodov