Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Fiat Scudo jako zásahový automobil

Jednotka SDH Dolní Dobrouč, okres Ústí nad Orlicí, získala od svých hasičských zahraničních přátel z italské Roverety darem zánovní zásahový automobil Fiat Scudo, který si členové upravili svépomocí dle vlastních potřeb.

Mnoho hasičů má přátele v zahraničí, ale ne mnoho z nich mělo nebo má to štěstí, že jsou svými přáteli obdarováni zánovním vozidlem. Stalo se tak v Dolní Dobrouči (okr. Ústí nad Orlicí). Sbor dobrovolných hasičů v naší obci má 112 členů. JSDHO, zařazená jako JPO III., se skládá z velitele, šesti strojníků a třiceti hasičů. Jednotka vyjíždí během roku cca k 30 událostem. Za rok 2008 to byly 4 požáry (všechny mimo katastr vlastní obce), 7 výjezdů bylo k dopravním nehodám a dále převažují technické výjezdy, jako odstraňování překážek, čištění kanalizací, čerpání vody ze zatopených objektů, odchyt nebezpečného hmyzu, v jednom případě to byla i likvidace úniku oleje. Do vybavení jednotky mobilními prostředky ještě donedávna patřila jenom CAS 25 na podvozku Škoda 706 RTHP, DA AVIA 30, za vlastní prostředky sboru pořízená Š 1203 a traktor Zetor 40. Dnes je tomu jinak.

Před více jak deseti lety vzniklo naše přátelství s hasiči z Rovereta (Itálie). Vzájemné návštěvy, poznávání a sdílení potřeb a požadavků, u nás často nesplnitelných, pokračovalo tím, že nám italští hasiči věnovali zánovní Fiat Scudo, který před tím sloužil ve výjezdu tamnímu sboru.

Když dozněly okamžiky překvapení, bylo rozhodnuto vozidlo vybavit způsobem vhodným k použití jako vozidlo rychlé technické pomoci, s využitím zejména u dopravních nehod. Postupně bylo do Fiatu naskládáno vše potřebné pro výše uvedené činnosti. Tyto prostředky byly pořízeny částečně obcí a převodem z HZS. Největší problém byl tyto věci umístit tak, aby byly během jízdy zabezpečeny proti jakémukoli pohybu a přitom vždy dobře a rychle přístupné. I s tím jsme si však svépomocí poradili.

Technický popis TA 1 Fiat Scudo:

Posádka vozu: 1+2
Rok výroby: 1997
Podvozek vozidla: Fiat Scudo
Motor: 1,9 TD / 68 kW
Výbava: manuální pětistupňová převodovka, airbag u řidiče, posilovač řízení

Po původních majitelích ve voze zůstala vestavěná elektrocentrála s výkonem 3 kW a na střeše na otočné vysunovací rampě dvojice osvětlovacích reflektorů. V levé části nástavby je dýchací přístroj Saturn S7, elektrické kalové čerpadlo HCP Pump, dvě hadice C a ruční hasící přístroj.

Zadní části nástavby dominuje starší hydraulické vyprošťovací zařízení Narimex, které je připevněné k výsuvnému držáku vlastní výroby dále se zde nachází motorová rozbrušovací pila Stihl TS 350, vyprošťovací sekera Narimex VRVN 1–220, elektrická rozbrušovačka Narex, ruční hasicí přístroj, pákové kleště. Za pravými dveřmi najdeme motorovou řetězovou pilu Husqvarna 362 s příslušen­stvím, oblek odolný proti proříznutí (nezbytný pro práci s pilou), 3,5m teleskopický žebřík Telesteps, druhý dýchací přístroj Saturn a nádobu se sorbentem. V kabině vozu je radiostanice Motorola, gumové rukavice a ochranné přilby se svítilnami. Ve vozidle je rovněž výbava na odchyt nebezpečného hmyzu, prodlužovaní šňůry, tři kabáty fireman a věci potřebné k zajištění místa dopravní nehody (svítilny, tažné lano, kužely, nádoba s vapexem, lopaty a koště) a k poskytnutí předlékařské pomoci dobře vybavený zdravotnický kufřík, ochranné deky. S vozidlem vyjíždí posádka, která je vyškolena nejen v ovládání uvedeného vybavení, ale rovněž i v poskytování nezbytné první pomoci zraněným.

Díky štědrosti italských přátel a obětavé práci našich členů jsme získali kvalitní technický automobil, který nás v technické vybavenosti jednotky posunul o významný krok dál.

Na závěr bych doporučil návštěvu našeho webu (www.hasicidobrouc.cz), kde se dozvíte další podrobnosti o naší činnosti, seznámíte se s technikou, kterou používáme a zajímavé pro vás mohou být i fotografie z kulturní činnosti.


Pro Požáry.cz Pavel Matějíček, jednatel sboru

-wap-

Sdílet