Jasně červená Tatra od Kobitu slouží hasičům městyse Škvorec, stála skoro osm milionů
Městys Škvorec pořídil pro svou jednotku sboru dobrovolných hasičů novou cisternovou automobilovou stříkačku na podvozku Tatra. Vůz za 7 810 550 korun včetně DPH dodala firma Kobit-THZ, spolufinancovala ho Evropská unie v rámci Integrovaného operačního programu.
Cisterna byla předána dne 23. září 2017 před místní hasičárnou. Slavnostní chvíli v rámci Slavnosti tří výročí (640 let obce Třebohostice, 600 let dvora Třebohostic a 520 let od povýšení Škvorce na město) si nenechali ujít zástupci jednotky ani představitelé města a občané.
Před seřazenou jednotkou starosta předal klíče od nového vozidla veliteli, následně automobilu i hasičům požehnal zástupce církve.
Podvozek
Pro stavbu cisterny určené pro velkoobjemové hašení byl využit kopřivnický podvozek typu R35, tedy třínápravový speciál se čtyřdveřovou kabinou pro mužstvo.
Vůz v barvě RAL 3024 je poháněn vidlicovým vzduchem chlazeným přeplňovaným osmiválcem o výkonu 325 kW, který splňuje emisní normu Euro 5. Čtrnáctistupňová převodovka je však bohužel jen manuální.
O dobíjení akumulátorů se stará samostatná 24V zásuvka na levé straně vozu, poblíž je přípojné místo pro doplňování tlakového vzduchu.
V kabině jsou uloženy čtyři dýchací přístroje a tři náhradní tlakové láhve. Obojí je integrováno do opěradel zadní řady sedadel nebo mezi ně. Zbylá dýchací technika je umístěna v nástavbě.
Dvě čtveřice dobíjecích úchytů jsou určeny pro uložení ručních radiostanic a svítilen.
Na podélnících rámu v předním nárazníku je uchycen elektrický lanový naviják Rhino o tažné síle 35 kN s jištěním proti přetížení. Pod ním je umístěna asanační lišta.
Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm.
Nástavba
Nástavba je modulová a sestává ze tří částí. Přední a zadní jsou vyrobeny z hliníkových profilů a olepeny plechem ze stejného materiálu, pod roletkami s průběžným madlem skýtají prostor pro požární příslušenství. Obslužný panel čerpadla je přístupný nahoru výklopnými dveřmi.
Mezi oběma skříněmi je uložena nádrž na hasivo z nerezavějící oceli. Ta do svých útrob pojme 8 500 litrů vody a 510 litrů pěnidla. Na obou bocích nástavby jsou LED stavoznaky signalizující aktuální objem hasiva.
Čerpací zařízení dosahuje v nízkotlakém režimu jmenovitého průtoku 3 000 litrů za minutu.
CAS je vybavena datovou sběrnicí pro řízení provozu účelové nástavby s následujícími funkcemi:
- diagnostika, kontrola uzavření rolet a dveří, stav osvětlovacího stožáru,
- signalizace zapnutí pohonu čerpadla,
- automatické ukončení odvodnění čerpadla,
- automatické zasunutí a zhasnutí osvětlovacího stožáru při uvolnění parkovací brzdy,
- automatizovaný provoz se zavodněním čerpadla a tlakovou regulací.
Na střeše je přípojný prvek pro odnímatelnou lafetovou proudnici.
Osvětlovací stožár TVS se čtyřmi LED světlomety o celkovém světelném toku 20 000 lumenů lze pneumaticky vysunout do výše až 5 metrů nad úrovní terénu. Okolí nástavby osvětlují LED prvky zapuštěné do okapových lišt.
Městys Škvorec se nachází v okrese Praha-východ ve Středočeském kraji. Rozkládá se 22 kilometrů východně od centra Prahy, 10 kilometrů západně od Českého Brodu a 16 kilometrů jižně od města Brandýs nad Labem-Stará Boleslav.
Sbor dobrovolných hasičů ve Škvorci byl založen 6. 7. 1889 pod názvem „Spolek dobrovolných hasičů městyse Škvorec“. Zakládajících členů bylo 48.
Jednotka je v současnosti zařazena do kategorie JPO III/1 a až do příjezdu nové Tatry disponovala technikou CAS 25 Škoda 706 RTHP a dopravním automobilem Avia 30.