V Kopřivnici omladili techniku, s Tatrou Force s automatickou převodovkou Allison a kotoučovými brzdami přijel i Volkswagen Transporter
Jednotka sboru dobrovolných hasičů města Kopřivnice získala s podporou Evropské unie v rámci Integrovaného operačního programu dvě zcela nová vozidla. Projekt za 10 819 820 milionů korun včetně DPH jim do garáží dovezl velkoobjemovou Tatru Force a dopravní automobil Volkswagen Transporter.
Dodavatelem obou vozidel byla firma THT Polička. Tatra stála 9 101 620 korun, Volkswagen pak 1 718 200 včetně DPH.
CAS 30 Tatra Force
Podvozek
Velkoobjemová terénní cisterna v červeném odstínu RAL 3024 nahradí doposud sloužící CAS 32 Tatra 815, kterou město získalo darem od HZS Moravskoslezského kraje. Nový vůz je poháněn kopřivnickým vzduchem chlazeným vidlicovým osmiválcem o výkonu 325 kW.
Automatická převodovka Allison s hydrodynamickým měničem je šestistupňová, vůz je navíc vybaven redukcí.
Všechny diferenciály lze uzavřít, na kolech všech tří náprav jsou kotoučové brzdy a centrální huštění pneumatik.
Čtyřmístná kabina „Vojta“ s vnějšími panely z hliníku je mimo jiné vybavena nezávislým naftovým topením, v zorném poli řidiče je displej couvací kamery.
V opěradle sedadla velitele je integrován držák dýchacího přístroje, zbylé tři – včetně náhradních tlakových lahví – jsou uloženy v nástavbě vozu.
Za sedadly najdeme čtyři dobíjecí úchyty pro ruční radiostanice a čtyři pro LED svítilny Survivor. Vozidlové radiostanice jsou v Tatře dvě – analogová i digitální.
Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm. Samozřejmostí je zvýšená ochrana podvozku proti sálavému teplu a to do 200 °C, krátkodobě – po dobu 15 minut – až do 1 000 °C.
Na předním nárazníku je v podélnících rámu uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 50 kN a jištěním proti přetížení. Vedle něj je nárazníkový monitor s průtokem 800 litrů za minutu a dostřikem 30 metrů, který je ovládán dálkově z kabiny vozu.
Na levé straně kabiny je pro dobíjení akumulátorů a doplňování stlačeného vzduchu umístěna sdružená zásuvka Rettbox-Air. Ta se po nastartování samočinně odpojí.
Nástavba
Nástavba je modulová a sestává ze tří částí. Přední a zadní skříň pro příslušenství je vyrobena z hliníkových profilů a olepena plechem. Mezi nimi je uložena nádrž na hasivo z nerezavějící oceli.
Na každém boku je trojice schrán pro vybavení, všechny jsou přístupné hliníkovými roletkami s podélným madlem. Výbava náchylná na styk s vodou je umístěna nad čárou brodění.
Nádrž pojme 9 000 litrů vody a 540 litrů pěnidla. Aktuální stav hasiva signalizují LED stavoznaky na obou bocích nástavby.
Skladba a rozmístění výbavy byla řešena tak, aby Tatra dokázala v případě nutnosti plnohodnotně nahradit prvovýjezdové Terrno v případě jeho nepřítomnosti.
Věcné prostředky a další výbava nad rozsah předepsaný vyhláškou jsou doplněny z původního vozidla, nebo nově zakoupeny zřizovatelem – mimo dotační titul.
U obslužného panelu čerpacího zařízení je umístěn druhý mikrofon a reproduktor vozidlové radiostanice. Čerpadlo dosahuje jmenovitého výkonu 3 000 litrů za minutu v nízkotlakém a 250 litrů za minutu ve vysokotlakém režimu.
Na pochozí plošině nástavby je přípojný bod pro lafetovou proudnici.
Mezi kabinou a nástavbou je umístěn pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár s dálkovým ovládáním. Hlavice je osazena čtyřmi LED reflektory s celkovým světelným tokem 20 000 lumenů, napájeny jsou z 24V soustavy podvozku.
Tatra je dlouhá 9 450 mm, vysoká 2 850 mm a široká 2 550 mm.
DA Volkswagen Transporter
Volkswagen Transporter je devítimístný dopravní automobil s celkovou hmotností do 3,5 tuny. I on je vybaven zásuvkou Rettbox pro konzervaci a dobíjení akumulátorů a je polepen do červeného odstínu RAL 3024.
Dvoulitrový čtyřválec je spřažen se šestistupňovou manuální převodovkou, poháněna jsou všechny kola systémem 4Motion se spojkou Haldex.
Vůz je vybaven vozidlovou digitální radiostanicí a samozřejmě nezávislým topením.
Prostor pro posádku je přístupný z pravé strany posuvnými dveřmi, do zavazadlového se dostaneme dvoukřídlými dveřmi v zadní části Volkswagenu.
Ve výbavě nechybí dvojice LED světlometů s magnetickým uchycením, lékárnička, hasicí přístroje, variabilní ruční vyprošťovací nástroj a ruční radiostanice a svítilny v dobíjecích úchytech.
Veškerá výbava v zadní části automobilu je umístěna tak, aby co nejméně zasahovala do ložného prostoru.
V přední části vozu je za nárazníkem namontován elektrický lanový naviják s tažnou silou 15 kN, hák s vodícími rolnami je umístěn za výklopným držákem registrační značky.
Součástí dodávky dopravního automobilu byl i přívěsný vozík s plachtou pro přepravu zavazadel. Tažné zařízení Transporteru je odnímatelné.