Protiplynový automobil hasičů Dopravního podniku hl. m. Prahy je unikátem, vůz z produkce THT Polička nahradil dvojici starých Avií
Na letošních červnových hasičských slavnostech v Litoměřicích nebo na zářijovém dni otevřených dveří v depu pražského metra na Kačerově vzbudil pozornost návštěvníků neobvykle řešený protiplynový automobil HZS Dopravního podniku hl. m. Prahy. Pojďme se nyní na tento vůz podívat podrobněji.
Třímístný PPLA – M1 je postaven na podvozku Iveco Eurocargo 120E22 4×2 s rozvorem náprav 4 185 mm. Vůz je dlouhý 7 750 mm, široký 2 540 mm a vysoký 3 200 mm. Pohání ho řadový přeplňovaný šestiválec o výkonu 162 kW. Provozní hmotnost vozu je 9 450 kg, maximální pak 12 000 kg.
Automobil byl dokončen před rokem, tedy v říjnu 2016, ve společnosti THT Polička. Nahradil dvojici protiplynových automobilů na bázi Avia A21 Furgon z první poloviny 90. let.
Oproti furgonům má rozšířené taktické možnosti a plní několik hlavních úkolů:
- přeprava 10 ks kyslíkových dýchacích přístrojů Dräger PSS BG 4 pro dlouhodobé zásahy
- přeprava 4 ks vzduchových dýchacích přístrojů s 9-litrovými lahvemi
- rozvoz 9-litrových vzduchových lahví v operačním i organizačním řízení
- přeprava protichemických oděvů a pracoviště dekontaminace zasahujících hasičů
- přeprava přetlakových ventilátorů
- vytvoření týlového zázemí pro technika chemické služby na místě zásahu
HZS DP má koncepčně všechny prvosledové CAS 20 vybaveny 5 ks vzduchových a 5 ks kyslíkových dýchacích přístrojů. PPLA Iveco přepravuje další vzduchové a hlavně kyslíkové přístroje jednak pro zvládnutí nejsložitějších mimořádných událostí s výskytem zakouření nebo nebezpečných látek v metru, jednak pro podporu zasahujících jednotek HZS hl. m. Prahy v metru i mimo metro, na základě vzájemné „Dohody o poskytování pomoci“.
Vedle osobních ochranných prostředků je automobil vybaven zdravotnickým materiálem včetně křísícího přístroje Saturn-Oxy, hygienickým spotřebním materiálem, přepravuje PET-lahve s ochrannými nápoji apod.
Nástavba PPLA je zhotovena ze šroubovaných hliníkových prizmatických profilů a polepena hliníkovým plechem.
Rozměrné prvky výbavy jsou umístěny na pravé a levé straně v úložných prostorách krytých hliníkovými roletkami.
Na pravoboku jsou soustředěny dýchací přístroje a vzduchové lahve, na levoboku je výbava pro dekontaminaci, odběr vzorků NCHL a je zde jeden elektrický a jeden benzínový přetlakový ventilátor.
Dveřmi na zadním čele automobilu je pak přístupný vnitřní prostor nástavby, kde se nachází brašny s ochrannými oděvy, zdravotnický materiál, ochranné nápoje a drobný spotřební materiál.
Drobné prostředky jsou přehledně rozděleny v plastových přepravkách. V přední části vnitřního prostoru je malé týlové pracoviště s tekoucí studenou vodou, desinfekčními prostředky a hadicí se stlačeným vzduchem pro ofukování.
Protiplynový automobil Iveco je dislokován na požární stanici Kačerov. Mimo ojedinělé výjezdy k mimořádným událostem je pravidelně využíván k rozvozu vzduchových lahví a hraje významnou roli při odborné přípravě hasičů DP na zásahy s výskytem nebezpečných látek.
Navíc je vybaven tažným zařízením ISO 50-X, tedy „koulí“ pro vlečení přívěsného velkoobjemového přetlakového ventilátoru Leader Easy 4000, který bude HZS DP dodán v prvním čtvrtletí roku 2018.