Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči v Braškově na Kladensku rozšířili vozový park o novou Tatru Force od THT

Novou cisternovou automobilovou stříkačku pro velkoobjemové hašení na podvozku Tatra Force dodala za 7 621 790 korun včetně DPH firma THT Polička hasičům obce Braškov.

Hasiči ke slavnostnímu předání využili oslavy dne vzniku Československa, tedy 28. říjen. Před místní hasičárnou se sešli jak členové jednotky, tak představitelé města i zástupci okolních sborů.

Sbor dobrovolných hasičů v obci Braškov byl založen 12. 6. 1903 na schůzi obecního zastupitelstva.

Na schůzi byl přítomen též zástupce firmy Smékal, který pro obec dodal novou čtyřkolovou dvouproudou stříkačku s veškerým příslušenstvím v celkové hodnotě 1.900 Kč. Svěcení nové stříkačky se konalo 29. 5. 1904 a bylo spojeno s prvním veřejným hasičským cvičením.

Roku 1934 schválilo obecní zastupitelstvo záruku pro sbor v částce 20.000 Kč a byla od firmy Ebert zakoupena nová motorová stříkačka, která byla sboru předána starostou obce 27. května na slavnostním cvičení.

V roce 1955 sbor dostal do užívání od svazových orgánů první automobil zn. Praga AN pro připojení stříkačky. V roce 1988 byla jednotce od unhošťského sboru přidělena stříkačka PS 12 a v následujícím roce byl přidělen od obce Studeněves novější vůz T-805.

Začátkem roku 1999 se hasičům podařilo sehnat nový zásahový vůz CAS 25 Š-706. Cisternu měli vyhlédnutou v Plzni, auto mělo nabouraný bok nástavby a bylo v provedení CAS 16. Vozidlo odpovídalo svým technickým stavem maximální možné ceně 50.000 Kč, kterou bylo možno uvolnit z obecního rozpočtu.

17. listopadu 2006 díky starostovi obce hasiči získali za symbolickou částku do pronájmu zásahový automobil CAS 32 na podvozku Tatra 138. Významně omladit vozový park se podařilo v roce 2008, z krajské dotace ve výši 990.000 Kč byl 3. prosince od SDH Chodov (okres Karlovy Vary) zakoupen zásahový vůz CAS 25 na podvozku Liaz.

V roce 2010 byl zakoupen dopravní automobil VW Transporter, v roce 2016 pak hasiči získali vozidlo Volkswagen LT45 převodem od MVČR.

Tatra Force

Podvozek s centrální nosnou rourou a nápravami s nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami sešroubovanými v jeden celek je poháněn vzduchem chlazeným osmiválcem.

Jde o vznětový motor s přímým vstřikem paliva o výkonu 325 kW s válci do V (úhel rozevření 90 stupňů) o zdvihovém objemu 12,7 litrů s přeplňováním pomocí turbodmychadla a s chladičem plnicího vzduchu umístěným přímo nad motorem.

Motor je vybaven mechanicky regulovaným řadovým vstřikovacím čerpadlem. Mezi unikátní technická řešení patří valivě uložený klikový hřídel, který je sešroubovaný z jednotlivých segmentů.

Mechanická převodovka je montována přímo na skříň přídavného převodu, je tak integrovanou součástí podvozku. Bohužel je v tomto případě jen manuální.

Na levém boku čtyřmístné kabiny je samostatná zásuvka pro dobíjení akumulátorů a samostatné přípojné místo pro doplňování tlakového vzduchu.

V opěradle sedadla velitele je integrován držák dýchacího přístroje Dräger PSS 3000, nechybí dobíjecí úchyty pro svítilny a radiostanice.

V zorném poli řidiče je 7" displej navigace s mapovou výbavou pro Českou republiku s bezplatnou aktualizací a displej couvací kamery.

V přední části je uchycena lafetová proudnice s dostřikem 30 metrů a průtokem 800 litrů za minutu.

Nástavba cisterny

Nástavba je modulová a skládá se ze tří částí. Přední a zadní skříň na příslušenství jsou zkonstruovány z profilů ze slitin lehkých kovů a olepeny plechem. Na bocích jsou schrány s příslušenstvím kryté hliníkovými roletami, v zadní části je nahoru výklopnými dveřmi přístupný obslužný panel čerpadla.

Nádrž na hasivo je z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny – pojme 9 000 litrů vody a 540 litrů pěnidla. Zbývající množství hasebních látek signalizují LED stavoznaky na bocích vozu.

Čerpací zařízení THT PKA 3000 dosahuje jmenovitého výkonu 3 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů a 250 litrů za minutu při tlaku 40 barů.

Na střeše nástavby je přípojné místo pro lafetovou proudnici.

Vozidlo je vybaveno systémem THTronic – řízení požárních nástaveb s využitím CAN sběrnice.

CAN sběrnice umožňuje z jediného místa zjistit informace o otevřených roletách, dveřích, sklopených stupačkách, vysunutém osvětlovacím stožáru, zapnutých výstražných světlech, o zapnutém zapalování, otáčkách motoru a mnoho dalšího.

Celé vozidlo je v barvě RAL 3000.

Sdílet