Plošina Bronto Skylift F 101 HLA
Představujeme vám automobilovou vysokozdvižnou plošinu s dosud největším pracovním dostupem na světě. Jak již napovídá její označení, plošina finské značky Bronto Skylift dosáhne do neuvěřitelné výšky 101 metrů!
Představujeme vám automobilovou vysokozdvižnou plošinu s dosud největším pracovním dostupem na světě. Jak již napovídá její označení, plošina finské značky Bronto Skylift dosáhne do neuvěřitelné výšky 101 metrů!
90 metrů? Pro Bronto žádný problém!
V roce 2005 se konal v německém Hannoveru největší evropský hasičský veletrh Interschutz. Finský výrobce plošin, firma Bronto Skylift, na něm mimo jiné vystavovala také svůj jubilejní výrobek s pořadovým číslem 5000. Jednalo se o automobilovou plošinu F 90 HLA, tedy plošinu s dostupnou výškou 90 metrů. Při pohledu na ostatní vysokozdvižnou techniku to bylo něco neuvěřitelného, tehdy existovala na světě pouze jediná plošina s vyšším dostupem a to na Požárech již před pěti lety představený německý Ruthmann-Steiger TTS 1000. Ta je však vyrobena dle dostupných info pouze v jednom exempláři, i když některé prameny uvádějí kusy dva. Každopádně to není žádný sériový kus a navíc má obrovské rozměry, takže jeho transport a ustavení je velmi složité. Oproti tomu je devadesátka Bronto pomalu trpaslík, neb je na ,,skoroklasickém" pětinápravovém podvozku Mercedes-Benz Actros 4150, kdežto Ruthmann je coby návěsová plošina. Dostup celých 90 metrů, to je vskutku impozantní. Netrvalo však dlouho, zhruba něco přes rok a na světě bylo další překvapení z dílen finského Bronta. Šuškalo se o něm již v Hannoveru na Interschutzu. Co to tedy je? Automobilová plošina s maximální dostupnou pracovní výškou 101 metrů! Bronto opět překonalo další rekord na poli výškové techniky.
100 metrů? Pro Bronto žádný problém!
První vyrobená plošina Bronto Skylift s označením F 101 HLA je postavena na speciálně upraveném šestinápravovém podvozku Mercedes-Benz Actros 6258 12×4 s předsunutou kabinou. Tři nápravy jsou řiditelné. Co značí čísla 6258 je mnohým dostatečně známou věcí, ale pro pořádek: 62 je max. celková hmotnost vozu v tunách, 58 = 580 koní v motoru. Automobil působí na první pohled velmi robustním dojmem, což je dáno mohutností samotné konstrukce plošiny. Ta je tvořena trojicí ramen v kombinaci kloubového/teleskopického provedení. Hlavní nosné rameno je složeno z pěti, resp. šesti teleskopicky výsuvných dílů, zakončených středovým kloubem, pomocné, rovněž teleskopicky výsuvné rameno má tři části a na jeho konci je malý kloub pro košové rameno. Jak už jeho název napovídá, je zakončeno velkým pracovním košem, na kterém najdeme veškeré moderní vymoženosti, kterými dnes Bronto může disponovat. Ale o nich později. Po celé plošině je vyveden suchovod, který má maximální průtok až 3800 l/min, pochopitelně při dostatečně silném čerpadlu CAS.
Velká plošina je vlastně malá
Co je velkou předností tohoto požárního automobilu, jsou jeho rozměry. Při celkové hmotnosti 62 tun je plošina dlouhá ,,pouhých" 17 metrů. Když vezmeme v potaz její dostup 100 m, není to nic obludného. Stejně tak i transportní výška, která je jen 4 m, to je údaj víc než dobrý. Šíře vozu je standartní nákladním automobilům, čili lehce přes 2,5 m. Při zásahu dosahuje F 101 HLA taktéž rozměrů únosné meze, myšleno šíře vozu včetně čtyř vysunutých vzpor typu H. Ta je krásných 8 m. Samotné parametry vyložených ramen plošiny jsou taktéž skvělé, max. dostup již známe, je to 101 m, max. boční vyložení pak 28 m, při výšce 65 m je to min. 22,5 m. Dosah pod úroveň terénu je necelých 8 (+2) m. Plošinou lze otáčet o 360° a max. nosnost pracovního koše je 400 kg, při použití suchovodu např. se spuštěnou dálkově ovládanou lafetou se samozřejmě snižuje. Rozměry pracovního koše jsou 2,2 × 1 × 1,1 m. Lze s ním otáčet o 60° do dvou stran.
Provedení požární nástavby, resp. její spodní části s otočí je podobné jako u běžných plošin. Zadní část patří otoči a stanovišti obsluhy, která má pro svojí práci k dispozici nejmodernější ovládací prvky a PC technologii včetně satelitní dálkové diagnostiky problému Bronto TeleControl. Vše je plně automatické. Osádku a zároveň obsluhu tohoto monstra tvoří dva hasiči.
Přístup na pochozí plochu je zajištěn pomocí trojice žebříčků, dva jsou po obou stranách v zadní části, další pak na pravé straně vpředu. Ve spodní části nástavby najdeme také menší úložné prostory pro vybavení plošiny. Její střední části dominuje mohutný držák ramen.
Upravený prototyp je v Belgii
Tolik tedy slova o prvním exempláři, prototypu F 101 HLA (zkratka HLA je HIGH LEVEL ARTICULATED, tedy volně přeloženo kloubová vysoká úroveň). Automobil je ve vlastnictví belgické firmy MAES Hoogwerkers – Elevateurs, stejná firma vlastní i v Hannoveru vystavované jubilejní Bronto F 90 HLA s výrobním číslem 5000, o kterém je řeč v úvodu článku. Belgická stojednička prošla po zařazení do provozu částečnou a to nejen kosmetickou úpravou samotné nástavby, která je dnes zaměřena na činnosti související s předmětem podnikání firmy, tedy výkonem práce montážní plošiny. Dle dostupných informací z ní byl odňat také suchovod. Bronto je v provozu přes dva roky.
První oficiální požární verze slouží moskevským hasičů
Druhý, tentokrát již plnohodnotný hasičský automobil Bronto Skylift F 101 HLA byl před zhruba rokem dodán hasičském sboru ruské metropole Moskva. Je postavený na stejném podvozku, jako prototyp firmy MAES, tedy na speciálním Mercedes-Benz Actros 6258 12×4 s předsunutou kabinou s trojicí řiditelných náprav. Samotná plošinová nástavba je téměř stejná, jen jsou na ní drobné designové a účelové změny. Na první pohled vidíme odlišné provedení její zadní části, kde je odstraněný kryt kol a nad ním jsou vytvořeny úložné prostory pro požární vybavení. Je to pochopitelné, hasiči mají více vybavení, než běžné montážní plošiny. V zadní části, kde je umístěn pracovní koš, nalezneme další žebříček, který k němu zajišťuje pohodlnější přístup. Na pochozí ploše je pak před držákem ramen velká bedna na další vybavení (nosítka, hydraulika, evakuační rukáv, hadicové příslušenství, dýchací přístroje, nářadí, lezecké potřeby apod.). Technicko-taktická data ruského Bronta se de facto neliší od prototypu. Barevné provedení vozu vychází ze standartu, jenž je běžně užívané v zemích bývalého SSSR dodnes. Červený podklad, bílé provedení dveří a nezbytná dvojice bílých pruhů na přední a zadní části.
Bronta mají v Moskvě asi hnízdo
Ruská metropole Moskva je co do množství plošin zřejmě jediným městem na světě, disponujícím výškovou technikou s dostupem 68 a více metrů. Moskevští kolegové mají ve svém výjezdu celkem 5 ks F 68 HLA, 4 ks Bronto Skylift F 90 HLA, 1 ks Bronto Skylift F 101 HLA. Takový počet vysokodostupných plošin není nikde jinde na světě. Aby byl výčet moskevských plošin úplný, zde je detailní údaj (z roku 2008) o všech AP Bronto u hasičů Moskva:
F22ALR Mercedes-Benz Actros-2235 – 1 ks
F32HDT Mercedes-Benz Actros-3332 –1 ks
F34HDT Mercedes-Benz Actros-3332 – 1 ks
F52HDT SISU SK-242 – 1 ks
F53RL Mercedes-Benz Actros-3332 – 1 ks
F54HDT Mercedes-Benz Actros-3332 – 4 ks
F68HLA IVECO EuroTrakker – 3 ks
F68HLA Mercedes-Benz Actros-4140 – 1 ks
F68HLA Mercedes-Benz Actros-4141 – 1 ks
F90HLA Mercedes-Benz Actros-4150 – 4 ks
F101HLA Mercedes-Benz Actros-6258 – 1 ks
Sečteno a podtrženo, celkem 19 ks automobilových plošin Bronto Skylift, z toho 10 s dostupem nad 68 metrů! Do tohoto stavu lez ještě přičíst několik hasících ramen téže značky. Ve fotogalerii najdete mapu výškových budov společně s rozmístěním plošin F 90 HLA a F 101 HLA (jedna 90 v ní chybí). Jen tak pro zajímavost, první Bronto F 90 HLA, které Moskva obdržela na konci roku 2005, má sériové číslo 5000 – 001. V současné době je na celém světě více jak 5500 vysokozdvižných plošin této značky.
Hasičská ,,stojednička" je i v Číně
Třetí a dosud poslední vyrobené Bronto Skylift F 101 HLA slouží od druhé poloviny minulého roku hasičům v čínském městě Hangzhou. Jedná se prakticky, tedy až na chybějící úložné prostory, o stejnou požární nástavbu, jaká je v Moskvě. Hlavní rozdíl však netkví v nástavbě, ale v použitém šasi. Na tomto Brontu je použitý jiný podvozek. Je to šestinápravová Scania s předsunutou kabinou a trojicí řiditelných náprav. Úpravu podvozku modelové řady P neprovedl nikdo jiný, než firma Laxå SPECIAL VEHICLES, což je dvorní upravovatel podvozků a kabin švédské Scanie. Dle dostupných informací jsou i přes použití jiného podvozku technické parametry plošiny téměř stejné a to včetně výkonu motoru a celkové hmotnosti jako v případě ruského F 101 HLA. Jen průjezdní výška je o nějaký ten centimetr vyšší.
Tak co říkáte na tyto finské stojedničky? Myslíte si, že by plošina s touto dostupnou výškou měla své opodstatnění a uplatnění i u nás např. u HZS hl.m. Prahy? V hlavním městě je koncentrace výškových budov oproti jiným částem ČR naprosto největší. Osobně se domnívám, že by se u pražských hasičů uživila alespoň jedna F 69 HLA či F 78 HLA. Ano, není to nikterak laciná záležitost. Bronto F 101 HLA vyjde na cca 2 000 000 Euro, nižší HLA samozřejmě o něco levněji, ale i tak je to pořádný balík peněz.
Plošinu Bronto Skylift s nejvyšším dostupem u nás – 54 m – vlastní HZS Královéhradeckého kraje. Když si člověk uvědomí, že to je jen něco přes polovičku toho, kam dosáhne moskevská AP, tomu se ani nechce věřit.
Foto a info: Laxå SPECIAL VEHICLES, Mercedes, www.119.cn, Igor Žukov, Bronto Skylift, MAES, kpt. Pavel Šebesta
Speciální poděkování: Merja Viilola, oddělení marketingu a prodeje Bronto Skylift OY AB
-wap-