Lanové navijáky hasičských vozidel se liší v technologii převodovek
Dnes se blíže seznámíme s různými druhy převodovek u navijáků. Ačkoliv se s některými můžete setkávat poměrně často a s jinými pro změnu téměř vůbec, stále jde o důležitý komponent zařízení, o němž se tedy vyplatí mít alespoň základní povědomí.
Z praktického pohledu je kromě převodového poměru důležité sledovat, jak je převodovka zatěžována při brzdění odvíjeného lana a zda je schopná buben lana “podržet” svým řešením, nebo dodatečnou brzdou.
Planetová převodovka – nejčastěji využívané řešení
Planetovou převodovku lze považovat za nejpoužívanější druh převodovky. Ke své činnosti využívá malá planetová kola, podobná těm v automatických převodovkách.
Mezi její výhody řadíme kompaktní rozměry, nízkou hmotnost, cenu nebo jednodušší montáž.
Hlavní nevýhodu naopak představuje systém brzdy uvnitř bubnu, který se při odvíjení lana pod zátěží výrazně zahřívá. Při používání navijáku s touto převodovkou je tedy zapotřebí dodržovat časté přestávky na vychladnutí celého zařízení.
S planetovou převodovkou, zpravidla třístupňovou, se nejčastěji setkáte u navijáků značky ComeUp, jmenovitě u typů Rhino či Walrus.
Šnekové převodovky mají své kouzlo
Závitová neboli “šneková” převodovka ke svému fungování využívá výše zmíněné ozubené kolo – jeho prostřednictvím spojuje buben se šnekovým převodem motoru navijáku.
Navijáky se šnekovou převodovkou jsou ideální k udržení nákladu. Často tedy nacházejí využití v průmyslových odvětvích a profesionálních nasazeních obecně.
Na rozdíl od planetových převodovek stačí šnekovým převodovkám velmi malá nebo nulová dodatečná brzdná síla, navíc jsou odolné a mají dlouhou životnost. Nevýhodu může být nízká rychlost navijáku.
Nejedno hasičské vozidlo disponuje elektrickým lanovým navijákem značky Ramsey Winch, typ RE 50.7, který se i díky šnekové převodovce řadí ve své kategorii mezi to nejkvalitnější zboží na trhu.
A která navijáková převodovka se již nachází na smetišti dějin?
Ozubená převodovka funguje za pomoci dvojice ozubených kol, kdy se jedno kolo nachází na ose motoru navijáku a druhé na ose bubnu navijáku. Jde o dosti rychlé převodovky, které však mají kvůli svému převodovému poměru výrazně vyšší odběr proudu motoru.
Důvod, proč ozubenou převodovku zmiňujeme jako poslední, je jednoduchý: v současné době se tato převodovka u navijáků již téměř nevyskytuje.
Při hledání toho správného navijáku máte rozhodně z čeho vybírat. Každý z uvedených navijáků a ještě mnohem více naleznete na stránkách e-shopu www.seal-navijaky.cz, o jejich vhodnosti či montáži se můžete beze všeho poradit s naší ochotnou zákaznickou podporou.
Velmi rádi vás také uvidíme přímo v areálu naší společnosti v Olomouci-Chválkovicích a vše případně probereme. Stále také platí zvýhodněná cena připravená speciálně pro hasiče.