Pátek 8. listopadu 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

V Praze se zřítila Trojská lávka do Vltavy, několik osob bylo zraněno

Od 13:27 hodin dne 02.12.2017 za­sahovalo pět jednotek pražských hasičů u Trojského zámku v Praze 7. Zřítila se tam pěší Trojská lávka do Vltavy. Část hasičů zasahovala také ze strany Císařského ostrova.

Na místě bylo zjištěno, že prakticky celá pochozí část lávky spadla do Vltavy, zbytky poškozené konstrukce zůstaly na obou na pilířích.

Hasiči okamžitě zahájili vyhledávání osob ve Vltavě, zraněné osoby pomohli transportovat do vozu ZZS a spolupracovali s PČR. Na hladinu hasiči nasadili několik člunů a prohledali část po proudu v délce 500 metrů. S průzkumem řeky v prvním okamžiku pomáhali i kanoisté z nedalekého oddílu.

U případu zasahovali hasiči z holešovické, petřinské, modřanské, smíchovské a strašnické stanice a jednotka z Hasičského útvaru ochrany Pražského hradu. V 16:15 hodin bylo ukončeno vyhledávání osob ze strany HZS hl. m. Prahy a případ byl zcela předán Policii ČR.

Na místo byl velitelem zásahu povolán statik a psovodi, kteří vyhledávali možné oběti pod zřícenou lávkou v oblasti cyklostezky. Hasiči jsou i nadále k dispozici Policii ČR pro poskytnutí prostředků pro jejich šetření, jako jsou čluny a výšková technika.

U případu byl i ředitel pražských hasičů brig. gen. Ing. Roman Hlinovský.

Martin Kavka. tiskový mluvčí, HZS Praha


Kromě hasičů na místě zasahují policisté, lékařská a 4 záchranářské posádky ZZS. Dle zdravotníků byli zraněni celkem čtyři lidé, uvedli to na svém Twitteru.

Šedesátiletý muž skončil v umělém spánku na oddělení ARO, 63letá žena na oddělení JIP. Oba utrpěli mnohačetná poranění. Dále byli zranění dva muži, 43letý má pohmožděná záda, 34letý má poraněné zápěstí a nohu.

Na místě dnešní lávky býval v minulosti v provozu přívoz. V roce 1976 tu byla postavena lávka, ovšem ta dvakrát za sebou nevydržela souboj s rozvodněnou Vltavou. Definitivní tečku za její existencí udělala povodeň v červenci roku 1981.

Potom bylo rozhodnuto vybudovat lávku novou, odolnější. Ta byla stavěna netradiční technologií, při níž mostovku tvořily panelové segmenty navlečené jako korálky na silných ocelových lanech. Tato konstrukce byla zavěšena na opěrné bloky na obou březích.

Na mostovku byla v konečné fázi stavby položena směs křemičitého písku a pryskyřice, plastbeton. Zakládání pilířů a kotevních bloků lávky provedl odštěpný závod Speciální zakládání staveb oborového podniku Vodní stavby Praha, vlastní konstrukci Dopravní stavby Olomouc.

Projektantem byl ing. Jiří Stráský a jeho návrh dostal přednost před deseti dalšími. Slavnostní otevření tohoto přemostění Vltavy se konalo 7. července 1984.

Visutá Trojská lávka je dlouhá celkem 256 m, široká 3,8 m a její proměnný podélný sklon je až 10 stupňů. Je určena výhradně pro pěší provoz, ale statika konstrukce umožňuje v naléhavých případech průjezd sanitních a hasičských automobilů. Při zatěžkávací zkoušce na ni vjelo celkem 36 nákladních automobilů o celkové hmotnosti téměř 200 tun.

V letech 1998–1999 se lávka dočkala generální opravy. Vrchní pochozí vrstva získala povrch ze speciální sanační betonové hmoty. Byly opraveny trhliny v mostních pilířích a spodních římsách, a zároveň vybudovány nové nástupy na lávku a chodník, který dostal zámkovou dlažbu.

Trojská lávka, která bez větší úhony přečkala i katastrofální povodeň v srpnu roku 2002.

virtualni.pra­ha.eu

Sdílet