Po nárazu do padlého stromu se vznítila lokomotiva
Pád stromu na troleje železniční trati Praha – Beroun – Plzeň za obcí Mokropsy způsobil nehodu vlaku a následný požár lokomotivy. Z vagonů bylo evakuováno cca 80 cestujících. Na místě zasahovaly 4 jednotky hasičů.
Událost byla ohlášena na tísňovou linku hasičů 22. května 2009 ve 14:05 hodin. Krajské operační a informační středisko vyslalo na místo události jednotku profesionálních hasičů HZS hl. m. Prahy, stanice Radotín, jednotku profesionálních hasičů ze stanice Řevnice, jednotku Sboru dobrovolných hasičů obce Černošice – Mokropsy a jednotku HZS SŽDC Praha.
Po příjezdu jednotek na místo události bylo zjištěno, že v popisovaném úseku došlo vlivem nepříznivých povětrnostních podmínek k pádu stromu přes troleje železniční trati. Strojvůdce projíždějícího vlaku strom zpozoroval ze vzdálenosti cca 100 m, ihned použil rychlobrzdu vlaku a v kabině stroje si lehl na zem. Vlaková souprava, která v době nehody převážela cca 80 cestujících, narazila vrchní částí do stromu, což způsobilo částečné odtržení střechy stroje a následně vznícení rozvodů autoelektriky v kabině stroje. Strojvedoucí po zastavení vlaku po cca 400 m ihned zahájil prvotní hasební zásah, který byl ovšem neúčinný. Společně s druhým členem posádky vlaku ihned zahájili evakuaci cestujících a jejich shromáždění mimo trať, což se ukázalo jako opodstatněné, jelikož působením plamenů hořícího stroje došlo k přepálení troleje a její pád do kolejiště.
Duchapřítomným a pohotovým zásahem posádky vlaku si událost nevyžádala žádné újmy na životech a zdraví.
Po odpojení přívodu el. proudu do trolejí v obou směrech železniční tratě jednotky HZS provedly likvidaci požáru 1 proudem C.
Provoz v obou směrech železniční trati byl zcela uzavřen. Dle sdělení pracovníků ČD bude trať ve směru Plzeň – Praha uzavřena po dobu cca 5 hodin, následně bude zprovozněna a vlaky budou projíždět kyvadlově. Trať ve směru Praha – Plzeň bude s největší pravděpodobností uzavřena do rána z důvodu nutnosti opravy trolejového vedení.
Vyšetřovatel požárů na místě stanovil příčinu vzniku požáru – zkrat na rozvodu autoelektriky, způsobený deformací stroje následkem dopravní nehody. Škoda způsobená požárem byla předběžně odhadnuta na 800.000 Kč, uchráněné hodnoty na vlakové soupravě byly předběžně odhadnuty na 4 miliony korun. Případ v součinnosti vyšetřuje drážní inspekce.
Foto: Lukáš Vejvar
odd. ZPP, Kladno
a Jiří Meixner
mjr. Libor Pospíšil
vedoucí oddělení zjišťování příčin vzniku požárů
-swo-