Pátek 22. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Dioráma zásahů drážních hasičů

Představujeme vám další dioráma, která zobrazují různé zásahy jednotek profesionálních drážních hasičů, čili HZS SŽDC, dříve HZS ČD. Jejich autorem je opět Dalibor Palko.

Představujeme vám další dioráma, která zobrazují různé zásahy jednotek profesionálních drážních hasičů, čili HZS SŽDC, dříve HZS ČD. Jejich autorem je opět Dalibor Palko.




Ke stavbě zásahových vozidel HZS SŽDC posloužily sériově vyráběné modely (stavebnice) od firem SDV Model a Igra. Výjimku tvoří pražská TA Tatra VVN 8×8. O ní již však bylo psáno v souvislosti s dioramatem utopené „zamračené“ (i když od té doby zaznamenala menší úpravy). Co se týče železničních vozidel, jde opět ve velké míře o sériově dodávané modely. Krajina byla sestavena za pomoci běžně dostupných materiálů, nebo vytvořena „samodomo“.

Jako první bylo zhotoveno dioráma zobrazující požár osobního vozu řady Bmto, který byl dlouhodobě odstaven na jednom neadresném nádraží, díky čemuž se stal terčem bezdomovců. Právě ti pravděpodobně také způsobili vznik požáru. Neprodleně po ohlášení požáru na místo vyráží CAS 32 Tatra 8×8 a CAS 25 Liaz 101. V době pořízení snímku již hasiči za pomoci techniky z obou zmíněných vozidel provádějí dohašování požáru.

Karoserie železničního vozu byla v tomto případě speciálně upravena do podoby, blížící se dlouhodobému odstavení. Interiér byl napodoben „opálenými“ materiály, jež jsou používány i ve skutečných vozidlech (molitan, koženka, dráty…). Kouřové efekty jak jinak, než z podobně upravené vaty.

Podklad tohoto modelu dále posloužil ke stavbě „chemického“ dioráma. Při průjezdu nákladního vlaku touto stanicí došlo následkem únavy materiálu k ulomení jazyka výměny (praskla výhybka). To způsobilo vykolejení vlaku, ve kterém byly mj. řazeny vozy s polotovary ze Třineckých železáren (ingoty na plošinovém voze a desky ve vysokostěnném „uhláku“) a cisterna ložená kyselinou, u které v důsledku poškození vypouštěcího mechanismu došlo k úniku. Na snímku již hasiči staví hráz, aby zamezili dalšímu šíření této nebezpečné látky a mohli provést její odčerpání.

Další model připomíná povodně z roku 2002 a skutečný zásah HZS ČD v pražské ZOO – i když, opravdu jen připomíná…

Následuje vykolejení lokomotivy řady 700, kdy strojvedoucí pracovního vlaku nestačil včas zastavit a TA Tatra VVN 8×8 pražské jednotky, připravující se takříkajíc k akci.


Pro Požáry.cz Dalibor Palko

 -wap-

Sdílet