Pátek 22. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Zřícenou Trojskou lávku pomohla odstranit speciální hasičská technika

Na základě žádosti primátorky hl. m. Prahy Adriany Krnáčové byla nasazena vyprošťovací technika Záchranného útvaru HZS ČR při odstranění Trojské lávky, která se v sobotu 2. prosince zřítila do Vltavy v Praze Tróji.

Přečtěte siV Praze se zřítila Trojská lávka do Vltavy, několik osob bylo zraněno

O nasazení speciální techniky záchranného útvaru požádal na místě i vyšetřovatel Policie ČR s odůvodněním, že části mostní konstrukce nelze vytáhnout z Vltavy bez použití speciální techniky, kterou je vybaven právě Záchranný útvar HZS ČR.


Ojedinělý zásah mají za sebou jednotky Záchranného útvaru HZS ČR, které ve čtvrtek 14. prosince vytahovaly část zřícené lávky z koryta řeky v pražské Tróji. Odhadovaná část lávky přitom měřila okolo 40 m a odhadovaná váha byla 80–100 tun.

Po loňském vyproštění uvízlé české lodi pod mostem v Drážďanech se jednalo o další událost, která si vyžádala nasazení dvou tanků VT-72, jež jsou určeny pro těžké vyprošťovací práce.

Přečtěte siČeští hasiči v Drážďanech dvěma vyprošťovacími tanky úspěšně vytáhli loď Albis

Záchranný útvar disponuje celkem třemi vyprošťovacími tanky, které se dokážou pohybovat i v terénu, kam se kolová technika nedostane.

V minulosti proto byly několikrát využity mj. při vyprošťovaní stavebních a zemědělských strojů z koryt řek, či rozbahněných polí při povodních, ale díky zvýšené balistické ochraně byly dlouhodobě nasazeny i při likvidaci následků explozí muničních skladů ve Vrběticích.

Do zásahu byla zapojena technika a příslušníci ze všech čtyř rot Záchranného útvaru. Už po čtvrté hodině ranní vyrazila z Hlučína souprava s jedním tankem, ale také potápěči, kteří byli na místě připraveni provádět případné práce pod vodní hladinou.

Z Jihlavy do Prahy dorazily dva tahače T815 8×8 a druhá souprava s tankem vyrazila ze Zbirohu. Veškerá technika se sjela na okraj Prahy, odkud společně za doprovodu PČR zamířila do Tróji.

Zhruba ve stejnou dobu dorazily i jednotky HZS hl. m. Prahy, které přivezly týlový kontejner a potápěčský automobil s barokomorou.

Po příjezdu na místo události se velitel zásahu s velitelem jednotek ZÚ HZS ČR, kriminalistou a zástupci firmy provádějící práce na zřícené lávce společně dohodli na možném postupu vyprošťovacích pra­cí.

Poté začaly přípravné práce, úprava terénu a příprava samotné lávky na vytažení. Když bylo vše nachystáno, ustavily se na místo oba vyprošťovací tanky a začaly chystat tažná lana, která byla přes kladky připevněna ke zřícené lávce.

Tanky se díky svým čelním radlicím zapřely do zeminy před sebou a navíc byly jištěny dvojicí tahačů a jedním pásovým rypadlem, které jim tak vytvořily další kotvu.

Před samotným vyprošťováním byli z okolí cca 100 m od natažených lan vykázáni všichni přihlížející a samotní hasiči sledovali situaci z bezpečného místa za protipovodňovou ochrannou zdí.

K monitoringu situace v těsném okolí lávky byl proto použit hasičský dron HZS Karlovarského kraje, díky němuž měl velitel obrazové informace přímo z místa upevnění řetězů k lávce. Vše tedy bylo připraveno k vytažení lávky z vody.

Díky použitým kladkám byly schopny oba tanky vyvinout tažnou sílu až 180 tun. Ta nakonec nebyla zapotřebí, neboť dřevěné kulatiny, po nichž se lávka posunovala, situaci ulehčily a tanky nakonec využily zhruba polovinu své tažné síly.

Během několika minut tak byla lávka vtažena zhruba 30 m na břeh. Poté ještě došlo k přeskupení techniky do řady za sebe a lávka byla už jen jedním z tanků povytažena cca o dalších 15 metrů, čímž se zcela dostala z vody.

Úspěchem tedy bylo nejen rychlé a bezproblémové vytažení lávky z vody, ale také fakt, že celý segment zůstal v jednom kuse, což bylo důležité další zkoumání příčin jejího pádu.

Jednotky pak provedly sbalení veškeré techniky a materiálu, naložení tanků na přepravníky a okolo 21 hodiny ukončily činnost na místě. Po přespání v Praze se příslušníci v pátek vrátili i s technikou zpět do jednotlivých dislokací.

kpt. Ing. Ivo Adámek
OPŘJ, tiskový mluvčí
Záchranný útvar HZS ČR
Sdílet