Velké taktické cvičení složek IZS na dálnici v Kroměříži
Dne 26. 5. 2009 v 10:00 hod. bylo vyhlášeno speciální taktické cvičení složek IZS v Kroměříži. Letošní největší společné cvičení složek integrovaného záchranného systému okresu Kroměříž bylo zaměřeno na vyřešení mimořádné události při těžké dopravní nehodě na dálnici.
Dne 26. 5. 2009 v 10:00 hod. bylo vyhlášeno speciální taktické cvičení složek IZS v Kroměříži.
Letošní největší společné cvičení složek integrovaného záchranného systému okresu Kroměříž bylo zaměřeno na vyřešení mimořádné události při těžké dopravní nehodě na dálnici. Samotná akce proto také nesla název „DÁLNICE 2009“ a jednalo se vůbec o první takové tematické cvičení ve Zlínském kraji. Důvod je zcela prostý, a to, že teprve na konci loňského roku byl přiveden první úsek dálnice do našeho regionu.
Nehodovost a další problémy spojené s provozem na dnešních dálnicích nemohou nechat klidné ani záchranáře v našem kraji. Kroměříž je tak prvním místem, kde společně hasiči, zdravotníci a policisté vyjíždí na řešení těchto problémů. Pro odborníky na cvičení složek IZS je tak tento druh mimořádných událostí více než aktuální.
Cílem samotného cvičení bylo prověřit nejen schopnosti záchranářů vyřešit složitou dopravní nehodu, ale také ověřit technické možnosti při havárii s větším množstvím zraněných. Sledovala se vzájemná komunikace mezi složkami IZS, schopnosti jednotlivých velitelů a rychlost poskytnuté pomoci.
Po ohlášení těžké dopravní nehody na tísňovou linku 112, a po získání informací o větším počtu raněných, byli aktivováni záchranáři integrovaného záchranného systému v Kroměříži. Jeho jednotlivé základní složky byly posíleny v rámci mezikrajské pomoci o jednotku profesionálních hasičů z Kojetína, Územní odbor Přerov, o pomoc letecké záchranné služby z Olomouce i Brna, a v neposlední řadě vyjížděl i posilový vůz zdravotníků z Otrokovic.
Ze záchranářů na místo přijeli jako první hasiči, následovaní zdravotníky a policisty. Velitel zásahu okamžitě zahájil průzkum a na krajské operační středisko nahlásil těžký střet dvou osobních aut, ve kterých jelo celkem deset osob.
Hasiči se rozdělili na dvě samostatná družstva a připravili se na vyprošťovací práce. Vraky vozů byly zajištěny proti případnému požáru, úniku provozních kapalin a klíny proti nenadálému posunu.V každém voze cestovalo pět pasažérů a všichni byli zraněni. Z auta převráceného na střechu unikal benzin a druhý vůz měl velmi zdemolovanou kabinu.
Hlavní lékař zdravotnické záchranné služby si prohlédl zraněné a konstatoval šest těžkých zranění, tři středně těžká a jedno zranění lehké. Určil priority pro vyprošťování a se svým týmem lékařů i zdravotníků začal poskytovat první odbornou přednemocniční pomoc. Pomocí metody START byli zranění označeni a roztříděni. Principem této metody je odhad a označení závažnosti poranění a stanovení pořadí k transportu z nebezpečné zóny.
Hasiči natáhli k vrakům speciální vyprošťovací techniku a za pomoci hydraulických nůžek se začali postupně dostávat ke zraněným. Auta byla po částech otevírána a záchranáři se pomalu přibližovali ke spleti těl. Každý vůz představoval jinou překážku, jiné nebezpečí a jiné druhy zranění.
Hlídky státní i městské policie se začaly věnovat udržování veřejného pořádku u lidí, kteří zastavili v kolonách a ze zvědavosti šli sledovat práci záchranářů. Bylo nutné rychle organizovat odklon dopravy na náhradní trasy, chránit samotné záchranáře před případným napadením nebo chránit zónu zásahu před zcizením věcí kolem nehody. Důležité bylo i začít vyšetřovat dopravní nehodu s cílem včasného obnovení dálničního provozu.
Hasiči začali uvolňovat sevření kolem uvězněných těl a zranění byli postupně vytahováni. Nasazování krčních límců, zastavování krvácení a fixace zlomenin patřily mezi jednoduché úkoly. Složitější to bylo v případě zástavy dechu, srdce nebo při šokových stavech. Jeden z cestujících si přivodil barotrauma plic, když mu prošel konec deštníku přes hrudník až do levé plíce. Řidička jednoho z vozů zažila psychický šok, který byl tišen hasiči školenými na poskytování psychosociální pomoci.
Všechny zraněné se hasičům podařilo dostat z aut asi do třiceti minut od příjezdu. Pacienti byli odnášeni do speciálně vybudované zóny pro zraněné, kde měli zázemí chráněného soukromí a další zdravotnickou pomoc. Hlavní lékař na místo povolal leteckou zdravotnickou službu se dvěma vrtulníky, které transportovaly nejvážněji zraněné do Olomouce a Brna. Další těžká a vážná zranění byla převezena do nemocnic ve Zlíně a v Kroměříži.
Během cvičení si policisté prakticky zkoušeli vyšetřování nehody, zajišťování důkazních stop, usměrňování, řízení a odklon dopravy. Celou dobu zásahu složek IZS bylo místo chráněno před vstupem nepovolaných osob a policisté zajišťovali také nepřetržitý tok informací vůči veřejnosti i motoristům k dopravní situaci.
Celému cvičení přihlížet tým odborníků ze všech složek IZS z Kroměříže. Z krajských řídících pracovišť přijeli odborníci na školení a výcvik, jejichž poznatky budou dále sloužit pro zdokonalování práce záchranářů.
Samotné cvičení bylo vyhodnoceno jako velmi dobře připravené. K reálnosti situace přispěli dobrovolníci z ČČK Kroměříž, kteří se postarali o perfektní namaskování figurantů, vraky vozů byly poskytnuty z Metalšrotu Kroměříž a celý zásah proběhl na reálném dálničním úseku.
Podle reakcí samotných zasahujících záchranářů ze všech základních složek IZS bylo toto cvičení velkým přínosem. Zúčastnění kladně hodnotili především reálnost situace a nelehké podmínky pro zásah, v souvislosti s nutnou rychlostí poskytnutí pomoci.
Cvičení složek IZS bylo uskutečněno za významné podpory Zlínského kraje
mjr. Ivo Mitáček, Mgr. Bc.
tiskový mluvčí HZS Zlínského kraje
-kow-