Sikorsky S –70 Firehawk
Vrtulník v hasičské úpravě. Může převážet až 15 hasičů a 1893 litrů hasební látky.
Vývoj specializované verze určené pro hašení požárů a s tím související záchranné práce začal 15.února 1998 .Při projektování bylo hlavní snahou vytvoření stroje se širokým spektrem použitelnosti , protože stroj má plnit rozmanité úkoly od již zmíněného hašení požárů až po leteckou záchrannou službu , převoz zraněných , materiálu a osob na palubě i na přídavném jeřábu pod vrtulníkem .
Dne 11.července provedl Firehawk první simulovaný hasební zásah na továrním letišti ve Stratfordu . V září téhož roku byl předán k dvouměsíčním operačním zkouškám , které se uskutečnily u kalifornského hasičského sboru . Tento sbor používá dva vodní bombardéry Canadiar CL –415 a Sikorsky S – 64 Helitanker . Při hašení lesního požáru o rozloze asi 1600 km2 v Lake Piru , shodil přes 140 000 litrů hasební látky , kterou dopravoval do vzdálenosti 40 km od domovského heliportu .Celá operace , která zahrnovala 35 dočerpání vody z mobilní nárže a tři pozemní čerpání .
Čerpání se provádí pomocí 3,66 metru dlouhého „chobotu“ zakončeného čerpadlem v ochranné síti . Toto čerpadlo je schopné doplnit nádrž o objemu 3785 litrů cca za 1 minutu .
Firehawk může převážet až 15 plně vybavených hasičů a 1893 litrů hasební látky .
Technický popis :
S – 70 / H- 60 je osvědčený stroj s vysokými letovými výkony a snadnou údržbou .
Za základ konverze byla použita výkonnější varianta UH – 60L , která je poháněna dvěma motory T700-GE-701C o výkonu 1342 kW . Sériové stroje vycházejí z mezinárodní verze S – 70A . Mezi pevně instalované součásti požárního vybavení patří úchyty pro vodní nádrž, radiové vybavení rpo civilní provoz a zpětná zrcátka . Odnímatelné součásti tvoří vodní nádrž, vyšší přistávací podvozek elektroinstalace řídícího panelu ovládání vypouštění hasební látky .
TTD :
Rozměry :
- průměr nosného rotoru …………………..16,36 m
- průměr vyrovnávacího rotoru ……………..3,35 m
- celková délka ……………………………...19,76 m
- šířka trupu …………………………………...2,36 m
- výška …………………………………………5,13 m
- rozchod kol ………………………………….2,70 m
- rozvor kol ……………………………………8,83 m
Hmotnost :
- prázdná hmotnost ………………………….5224 kg
- náklad v kabině …………………………….1197 kg
- náklad v podvěsu …………………………..3629 kg
- vzletová hmotnost ………………………… 7907 kg
Výkony :
- max.rychlost ………………………………… 294 km/h
- stoupavost ……………………………………472 m/min
- dolet …………………………………………..584 km
Ve fotogalerii naleznete mimo Firehawku i armádní , civilní a verzi Pobřežní střáže .
Petr Brabec
![](https://storage.pozary.cz/article/4/8/4828390252877/4c819eb5290ac.200.jpg)
![HH-60J Pobřežní stráž transport HH-60J Pobřežní stráž transport](https://storage.pozary.cz/article/4/8/4828390252877/4c819eb53580e.200.jpg)
![MH-60G CSAR MH-60G CSAR](https://storage.pozary.cz/article/4/8/4828390252877/4c819eb53d54e.200.jpg)
![Odnímatelné součásti Odnímatelné součásti](https://storage.pozary.cz/article/4/8/4828390252877/4c819eb5442f6.200.jpg)
![S-70A-Firehawk čerpání vody S-70A-Firehawk čerpání vody](https://storage.pozary.cz/article/4/8/4828390252877/4c819eb54b0a9.200.jpg)
![S-70A-Firehawk v akci S-70A-Firehawk v akci](https://storage.pozary.cz/article/4/8/4828390252877/4c819eb5535c3.200.jpg)
![S-70A-Firehawk při vypouštění hasební látky S-70A-Firehawk při vypouštění hasební látky](https://storage.pozary.cz/article/4/8/4828390252877/4c819eb55c2ab.200.jpg)
![Verze UH-60L použitá k přestavbě na Firehawk Verze UH-60L použitá k přestavbě na Firehawk](https://storage.pozary.cz/article/4/8/4828390252877/4c819eb564013.200.jpg)
načíst další obrázky ↓