Technický kontejner HZS Moravskoslezského kraje je určen především pro záchranné a vyprošťovací práce
Představujeme vám technický kontejner HZS Moravskoslezského kraje, určený svým vybavením především pro záchranné a vyprošťovací práce. Kontejner je dislokován na hasičské stanici v Ostravě-Zábřehu a k jeho transportu slouží nosič na šestikolovém podvozku Mercedes-Benz Actross.
Představujeme vám technický kontejner HZS Moravskoslezského kraje, určený svým vybavením především pro záchranné a vyprošťovací práce.
Kontejner je dislokován na hasičské stanici v Ostravě-Zábřehu a k jeho transportu slouží nosič na šestikolovém podvozku Mercedes-Benz Actros, na kterém je nepřetržitě naložen, počítá se s ním tedy jako s jedním z prvovýjezdových.
Rozvržení kontejneru
Samozřejmostí u HZS MSK je provedení kontejneru (i nosiče) v červeném odstínu RAL3024. Vnitřní prostor kontejneru je pomyslně rozdělen na tři části – levou, pravou a zadní. Do zadní části se přistupuje nahoru výklopnými dveřmi, boky jsou přístupny horizontálně dělenými dveřmi, kdy jejich spodní polovina slouží zároveň jako nájezdová rampa pro manipulační vozíky s technickými prostředky. Vozíky jsou umístěny v bočních prostorech – na levé straně jich je šest, na pravé pak pět. Nad a mezi nimi jsou poté umístěny poličky a přihrádky pro další vybavení.
Vybavení na pravé straně
V přední části pravé strany kontejneru jsou uloženy dřevěné podkladové desky různých rozměrů s madly pro snadnější manipulaci. Slouží jak pro podkládání zvedáků nebo pneumatických vaků, tak i pro jednoduchou improvizovanou stabilizaci předmětů. Nad nimi jsou uloženy dřevěné hranoly, sloužící ke stejnému účelu.
Vedle těchto dřevěných pomůcek je pak vertikální výsuvné plato – na něm jsou uloženy bourací sekery, krumpáče, lopaty, rýče, kopáče, vidle, nechybí ani hasáky, kladiva, různé typy páčidel, nůž, pákové nůžky nebo např. izolované nůžky na stříhání elektrických kabelů.
První polovinu pravé strany kontejneru pak v horní části vyplňují dvě voděodolné zpevňovací desky, šestice ručních hydraulických pump – „hydraulika“ v celém kontejneru pochází od značky Holmatro – a dvě plastové přepravky. V těch jsou uložena úhlová sedla, v-bloky, kulová sedla a opěrné desky úhlových sedel. Tyto prostředky slouží pro zajištění mechanických i hydraulických vzpěr, popřípadě jejich nástavců. Ty jsou v jednotlivých regálech uloženy podle svých délek. Pod regály se vzpěrami je pak přihrádka určená pro sadu hydraulických zvedáků.
Uložením vzpěr jsme přešli k druhé půli pravé strany kontejneru – zůstaneme-li u přepravek, najdeme mezi technickými prostředky na této straně dále ještě zajišťovací klíny Homatro a Zumro, sadu poutacích popruhů s račnami a nástavce na vzpěry různých délek. Zajímavá je také sada pro tlakové dělení materiálu, díky které je za pomoci příslušných přípravků a pyropatron možno provádět drobné trhací práce. Na dřevěném platu najdeme ještě dva hydraulické vyprošťovací nástroje – jedná se o kombinovaný nástroj a o hydraulický klín.
Nemůžeme zapomenout na zmiňované manipulační vozíky, kterých je na pravé straně kontejneru pět. První tři obsahují hydraulické vyprošťovací soupravy – od různých druhů nůžek přes velké rozpínáky až po sadu rozpínacích válců rozličné velikosti. Každý ze zmíněných tří vozíků obsahuje také hnací agregát pro hydrauliku. Na prvních dvou je zároveň uchycen VRVN-1. Další vozíky obsahují např. malou elektrocentrálu, nastřelovací pistoli, vrtačky, pily, bourací kladiva a podobně. Nechybí na nich ani střihač armaturovacích drátů, „džberovka“ pro chlazení při korunkovém vrtání nebo elektrické kalové čerpadlo.
Zadní část kontejneru
V zadní části kontejneru najdeme detekční techniku, určenou pro vyhledávání osob a drobné technické prostředky. Ze zmiňované detekční techniky je zde uložen geofon, což je v podstatě malý přenosný seismograf, určený k vyhledávání osob, které o sobě dávají vědět akusticky – např. klepáním apod. Dále zde najdeme bioradar, určený pro detekci srdeční a dechové činnosti. Další z pomůcek pro vyhledávání je štěrbinová kamera Everest. Jelikož se jedná o prostředky k vyhledávání především v sutinách, pomáhá zasahující hasiče chránit také zde uložený teodolit, určený v tomto případě pro hlídání dalších pohybů trosek nebo budov.
Dále v zadní části najdeme drobné nářadí a obvyklé vybavení hasičských vozidel – ať se jedná o gola sadu, zámečnické nářadí, různé druhy nosítek, krční límce, přilby pro zachraňované osoby, kýble, PVC plachty, záchytná a ventilová lana, ubrousky, výstražné kužely, stožár pro sférické světlo nebo výstražná světla Euro Janus.
Vybavení na levé straně
V levé zadní části kontejneru jsou uloženy osvětlovací prostředky. Mezi ně můžeme zařadit halogenové světlomety, stožáry, prodlužovací kabely a vozík s elektrocentrálou značky Honda. I zde najdeme sadu zpevňovacích voděodolných desek. Vedle ní jsou v hliníkové bedně uloženy vysokotlaké zvedací vaky LAB o nosnosti 8 tun a výšce zdvihu 60 cm s příslušenstvím. Dále zde nalezneme trojici válcových kanálových ucpávek a čtyři tlakové láhve, určené nejen pro ně, ale i pro výše zmíněné vaky a další pneumatické příslušenství.
Jak už bylo zmíněno, je na této – levé – straně kontejneru je uloženo šest manipulačních vozíků. O prvním z nich jsme se již zmínili – je na něm uložena elektrocentrála s příslušenstvím. Další dva pak vezou spolu s tlakovými lahvemi vysokotlaké zvedací vaky Zumro (23t a 58t) a Holmatro (3t/13cm, 11/21, 20/28, 29/34, 40/40a 67/51) a další dvojici menších kanálových ucpávek, rovněž od Holmatra a také těsnící záplaty. Další záplaty a vysokotlaké vaky Zumro najdeme kromě vozíků i v kontejneru. V jeho přední části je navíc uložena další sada dřevěných hranolů pro všestranné využití. Z posledních „drobností“ uložených v samotném kontejneru zmíníme trojici dřevorubeckých lopatek obraceček a stolařské svěry.
Další z vozíků obsahuje dva rozbrušovací agregáty Partner Rescue s náhradními kotouči (ocel, beton, katastrofik) a trojici motorových pil Husqarna, z nichž jedna má nasazen speciální řetěz pro řezání zdiva. Ke jmenovaným agregátům je na vozíku uloženo samozřejmě i příslušenství. Předposlední z vozíků pak veze naviják s délkou lana 80 metrů, poháněný motorovou pilou Husqarna, dvojici zvedáků a ve spodní části několik ocelových lan, nekonečné PES popruhy, lanové spojky a úvazkový řetěz se zkracovačkou. Výčet vybavení technického kontejneru HZS MSK pak uzavírá vozík poslední – ten obsahuje další hydraulickou vyprošťovací sadu Holmatro, skládající se tentokrát z otevírače dveří, uzavírače trubek, kombinovaného nástroje a střihače elektrických kabelů. Stejně jako na levých vozících je i na tomto uložen variabilní ruční vyprošťovací nástroj VRVN-1.
Závěrem
Pokud jste dočetli až sem, jistě budete souhlasit, že je tato technika opravdu nabitá k prasknutí technickými prostředky, které mohou hasičům usnadnit činnost při záchranných a vyprošťovacích pracích. Kontejnerový systém HZS MSK je známý svou propracovaností i rozsahem a myslím, že to tento jeden kousek jen potvrdil…