Dobrovolní hasiči z Prahy 1 mají své Volvo od Rosenbauera vybaveno pro zásahy při povodních
Firma Rosenbauer dodala dobrovolným hasičům Prahy 1 cisternovou automobilovou stříkačku na podvozku Volvo FMX za 10 862 775 korun včetně DPH. Vůz je upraven pro zásahy při povodních, jeho vybavení umožňuje i pomoc při ochlazování a čištění komunikací.
Slavnostní předání
Zbrusu nový automobil na Štědrý den v roce 2017 na Hradčanském náměstí před vstupem do arcibiskupského paláce požehnal jeho eminence kardinál Dominik Duka, arcibiskup pražský, metropolita a primas český.
Slavnostní události se mimo jiné zúčastnila náměstkyně primátorky hlavního města Prahy Eva Kislingerová, starosta městské části Praha 1 Oldřich Lomecký, velitel hasičů hlavního města Prahy brigádní generál Roman Hlinovský a mnoho dalších hostů, přátel a podporovatelů SDH Praha 1.
Akt řídil místostarosta SDH Praha 1 Filip Dvořák.
Schopnosti vozidla
Základní hasičské schopnosti jsou samozřejmostí. Unikátnosti pak automobil nabývá díky speciálnímu vybavení, které veze pro zásahy při povodních. JSDH Praha 1 je jako jediná v Praze pro takovéto zásahy předurčena.
Specialitou je schopnost úpravy tlaku na tryskách asanační lišty, umístěné pod kabinou, nezávisle na rychlosti automobilu.
Pro posílení služby snižující teplotu v parných letních dnech v ulicích Prahy 1 je možno využít dvě mlhové trysky v zadní části nástavby.
Jednotka hasičů Praha 1 byla zřízena usnesením Zastupitelstva městské části dne 6. 9. 2011 jako organizační složka městské části a je zařazena do plošného pokrytí území hl. m. Prahy v kategorii JPO V.
Podvozek a pohon
Podvozek Volvo FMX 450 je poháněn řadovým vznětovým šestiválcem o výkonu 335 kW a emisní normě EURO 6. Ten je spřažen se šestistupňovou automatickou převodovkou Volvo Powertronic.
Maximální rychlost není elektronicky omezena a vozidlo je schopné brodivosti do výšky 800 mm klidné vody.
Kabina a nástavba
Jak je u firmy Rosenbauer pro řadu AT typické, kabina pro mužstvo je součástí nástavby, která je vyrobena z hliníkové voštinové konstrukce s vysoce kvalitních laserově řezaných hliníkových panelů.
Kabina pro posádku je vybavena čtyřmi sedadly ve směru jízdy, ve kterých jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů Dräger PPS 3000. Podlaha je opatřena vyjímatelnou protiskluzovou rohoží. Dveře prostoru pro posádku jsou vybaveny bezpečnostním samosvorným nášlapným systémem.
Kabina pro mužstvo je dále vybavena klimatizací a nezávislým topením WEBASTO Air Top Evo 3900 a signalizací brzdových světel a blinkrů pro upozornění hasičů o změně směru jízdy a náhlém brzděni.
Vodotěsné a prachotěsné rolety prostorů, v nichž jsou uloženy technické prostředky, jsou vyrobeny z lehkého kovu. Na obou stranách nástavby jsou LED vodoznaky a pěnoznaky pro snazší orientaci stavu hasiva.
Pro základní hygienu při zásahu slouží tekuté mýdlo a desinfekce v dávkovacích zásobnících a papírové ručníky v pravé zadní skříni na výsuvném úložném prvku.
Do tohoto prostoru je vyvedena hadice, která je napojena na nádrž na vodu a je určena k základní očistě osádky. Součásti je spirální hadice s ofukovací tryskou, která je napojena na tlakovou vzduchovou soustavu. Druhá ofukovací tryska je vyvedena v kabině pro mužstvo a slouží k vysoušení masek a zásahových přileb.
Pro osvětlení bezprostředního okolí účelové nástavby jsou na obou bocích a na zádi umístěny LED světlomety. Na každém držáku bočního zpětného zrcátka je LED pracovní světlomet, který osvětluje prostor podél boku CAS.
Zapnutí pracovních světlometů je umožněno z místa řidiče, je nezávislé na zařazeném zpátečním rychlostním stupni a je řidiči opticky signalizováno.
Kabina pro mužstvo je osvětlena LED páskami v bílé barvě a tzv. „bojovým“ nočním osvětlením v červené barvě.
Na přední části kabiny je uchycen elektrický lanový naviják Maxwald s tažnou silou 54 kN.
O doplňování tlakového vzduchu a dobíjení akumulátorů se stará inteligentní nabíječ skrze sdruženou zásuvku Rettbox Air umístěnou na boku kabiny. Ta se po nastartování vozu samočinně odpojí.
V zadní části nástavby je uložen pneumaticky poháněný výsuvný osvětlovací stožár se čtyřmi LED světlomety, doplněný modrými výstražnými světly pro z daleka viditelné označení místa zásahu.
V zorném poli řidiče je umístěn 7" displej LCS s ovládáním včetně zobrazování couvací kamery. Pro komunikaci slouží vozidlová analogová radiostanice Motorola GM 380 a digitální vozidlový terminál TPM 700. Nechybí čtyři dobíjecí úchyty pro ruční svítilny a 10" tablet a svítilna pro velitele a šest kusů RDST GP 380.
Vybavení nástavby je, dle příslušného právního předpisu v redukované verzi, a je doplněno o bateriové vyprošťovací zařízení, střihače pedálů, otvírače dveří a čtyř kusů zvedacích vaků, dále nechybí zachycovače airbagů a řezač oken, vše od firmy Holmatro.
Nádrže
Temperovaná nádrž na vodu o objemu 4 000 litrů je vyrobena z polyetylenu a je certifikována i pro převoz pitné vody. Nádrž na pěnidlo je vyrobena z polyetylenu a má objem 300 litrů.
Čerpadlo a vodní hospodářství
Kombinované čerpadlo Rosenbauer NH 35 dosahuje výkonu 3 500 litrů za minutu při tlaku 10 barů, automatický pěnotvorný přiměšovač FIX MIX umožňuje přimísení v rozsahu od 0 do 6 %. Procento přimísení je nezávislé na okamžitém tlaku a průtoku na výstupu z čerpadla.
Ve vysokotlakém režimu – při tlaku 40 barů – dosahuje čerpadlo průtoku 400 litrů za minutu.
Zařízení prvotního zásahu je umístěno v zadní části účelové nástavby. Tvoří jej průtokový naviják s elektrickým pohonem pro zpětné navíjení, šedesátimetrová vysokotlaká hadice a proudnice. Naviják umožňuje i nouzové ruční navíjení.
CAS je dále opatřena lafetovou proudnici Rosenbauer RM24 pro plný a roztříštěný proud se jmenovitým výkonem 3 000 litrů za minutu a délkou účinného dostřiku plným proudem 90 metrů. Proudnice s pěnovým nástavcem je řešena jako odnímatelná s napojením na střeše nástavby.
Veškeré ovládání nástavby i čerpadla je sdruženo prostřednictvím CAN-BUS do Rosenbauer Logic Control Systému (LCS). Dotykové panely ovládání jsou umístěny v kabině řidiče a v prostoru obsluhy čerpadla.
Vozidlo je vybaveno elektricky ovládanou asanační lištou s možností připojení vysokotlaké hadice s proudnicí pro hasební zásah nebo čištění komunikace. Dále je v zadní části nástavby opatřeno dvojicí trysek sloužících pro ochlazování okolí vozidla.
Výstražná a zvuková zařízení
Modrá záblesková LED světla jsou integrována ve střešní nástavbě vpředu i vzadu. Pár modrých LED světel je navíc integrován v přední masce a zadním nárazníku. Výstražná světla se ovládají prostřednictvím LCS systému na předním dotykovém panelu řidiče.
LED panel oranžové barvy na zadní straně nástavby umožňuje pomocí LCS systému zobrazit několik variant nápisů a výstražných šipek, případně jejich kombinaci.
Vozidlo je vybaveno vzduchovou sirénou, standardní sirénou spojenou s reproduktory o výkonu 200 W a nízkofrekvenční sirénou.
Rozměry
Červeným odstínem RAL 3000 nastříkaný vůz je vysoký 3 300 mm, dlouhý je 8 900 mm a široký 2 500 mm.
Hmotnost
Maximální provozní hmotnost je 18 000 kg.
Městská část Praha 1 se rozkládá v centru města po obou březích Vltavy a zahrnuje většinu středověkého jádra města.
Tvoří ji celá katastrální území Staré Město a Josefov, dále pak značná část katastrálních území Hradčany, Malá Strana a Nové Město, a nepatrné části katastrálních území Vinohrady a Holešovice.Většina Prahy 1 je zapsána jako součást světového kulturního dědictví UNESCO.
Na území Prahy 1 se nacházejí téměř všechny významné pražské turistické cíle jako Pražský hrad, Staroměstské náměstí, Karlův most nebo židovská čtvrť Josefov.
Na Malé Straně sídlí parlament a vláda České republiky, zatímco hlavní budovy Univerzity Karlovy najdeme na Starém Městě. Zdejší nemovitosti patří k nejdražším ve městě a zdejší adresy mají vysokou prestiž.