Neobvyklá repase CAS 32 Tatra 815
Jednotka SDH města Hranice (Olomoucký kraj) disponuje již od roku 2007 repasovanou cisternou CAS 32 Tatra 815. Nástavba, jenž je vyrobená z plastu, je oproti vozidlům tohoto označení velmi neobvyklá, neboť má namísto čtyř skříní na vybavení hned osm, které kryjí roletky. Na úkor zvětšení úložného prostoru byla však zmenšena nádrž na vodu.
Jednotka SDH města Hranice (Olomoucký kraj) disponuje již od roku 2007 repasovanou cisternou CAS 32 Tatra 815. Nástavba, jenž je vyrobená z plastu, je oproti vozidlům tohoto označení velmi neobvyklá, neboť má namísto čtyř skříní na vybavení hned osm, které kryjí roletky. Na úkor zvětšení úložného prostoru byla však zmenšena nádrž na vodu.
Hraničtí dobrovolní hasiči, zařazení jako JPO II, předali svojí CAS 32 Tatra 815 do rukou firmy Sehat v roce 2007, kdy bylo již nutné původní nástavbu repasovat. Její špatný technický stav přestal vyhovovat při výjezdech jednotky, dále díky nedostačujícímu místu v úložných skříních vyvstal problém s přepravováním věcných prostředků, kterých stále přibývá. Právě dostatek úložných prostor byl jedním z hlavních požadavků na novou nástavbu.
Firma Sehat se zhostila svěřeného úkolu a vyrobila zcela novou plastovou nástavbu na ocelovém rámu. Z původní cisterny zbylo de facto jen čerpadlo. Samotná požární nástavba má celkem osm úložných skříní na vybavení, které kryjí hliníkové roletky s podélným madlem. V zadní části pod nahoru výklopnými dveřmi je umístěno čerpadlo. Přední rolety mají ve spodu výklopný schod, který je zároveň krytem skříně, další výklopný schod, tentokrát menší, se nachází v obou zadních skříních vedle vývodů armatur. Vody má tato cisterna 6000 l, což je o 2000, resp. 2200 litrů méně, než klasické CAS 32 Tatra 815. Ve voze není nádrž na pěnidlo, to je přepravováno v kanystrech společně s potřebných příslušenstvím v podobě přenosného přiměšovače.
Ve vybavení najdeme dýchací přístroje, plovoucí čerpadlo Honda, elektrocentrálu Honda a světla na stativech, přetlakovou ventilaci Papin, motorovou pilu, vyproštovací sekyru VRVN, pákové nůžky, lékárničku k poskytnutí předlékařské první pomoci, hadice B a C, armatury a nářadí, práškové, sněhové a vodní hasící přístroje, vytyčovací kužely, přejezdové můstky, lana atd. Na pochozí plošině nástavby pak lafetovou proudnici, savice a ženijní nářadí.
Osádka je stejná, jako je tomu u běžných CAS 32 Tatra 815, tedy 1+3 či chcete-li 2+2. Rozměry automobilu s platsovou nástavbou jsou až na detaily totožné s vozy CAS 32 Tatra 815. S novou nástavbou vypadá Tatra pro někoho možná divně, zvláštně až neobvykle, ale její praktická stránka je nepopiratelná. Z mého pohledu se jedná o dobré a účelné nové provedení nástavby vozu této kategorie a i design je povedený. Pomohl mu kryt prostoru rezervní pneumatiky, Tatra tak působí poměrně kompaktním dojmem, než její původní podoba.
Foto a info: Hasiči Hranice
-wap-