Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Stará Tatra omládla

Rozsáhlou rekonstrukcí prošlo výjezdové vozidlo CAS 32 T 148 vyrobené roku 1982 sloužící HZS MSK – ÚO Opava.

Uvádět přednosti tohoto typu vozidla je zbytečné, neboť každý hasič ví, co v terénu dokáže. U nás vyjíždí hlavně k lesním požárům, požárům polí, ale také v případě potřeby dodávky vody, odtažení jiných vozů atd. Při povodních v roce 1997 bylo toto vozidlo utopeno v rozvodněné Opavě, z vody vyčníval jen maják a děla. Povodeň se také postupem času podepsala na korozi karosérie.

Proto jsme přistoupili k opravě vozidla, kterou jsme prováděli především z finančních důvodů vlastními silami. Oprava probíhala od září 2002 a do výjezdu bylo opět zařazeno v květnu 2003. Kromě laku RAL bylo vše ostatní opraveno, ale také upraveno dle vlastních představ, v naší autodílně na HZS se základním vybavením. Provedli jsme výměnu blatníků a všech plechů nádstavby. Nejrozsáhlejší rekonstrukcí prošla zadní část vozu. Byly zhotoveny výklopné dveře, za kterými se nyní ukrývá plovoucí čerpadlo Froggy, motorová pila a 3 sudy s pěnidlem. Ty nahrazují původní nádrž na pěnu, která byla propojena s hlavní nádrží a vůz tak pojme 6600 l vody. Dále byly vyrobeny na obou stranách , v zadní části a také nad oběma ovládacími panely dvířka. Vzniklo tím více prostoru pro příslušenství, ale i pro lepší přístup k němu.

Výstup na horní plošinu je nyní možný po žebříku na pravé straně vozidla, který je opatřen, stejně jako ovládací panely, hliníkovým slzičkovým plechem. Pro ženijní nářadí byla zhotovena bedna umístěna nahoře za kabinou. Vzhled vozu umocňuje výstražná rampa a poniklované části, např. maska a další prvky. Asanační lišta byla umístěna pod nárazník, aby odpovídala bezpečnosti v případě nárazu vozidla a současně k ní bylo přivedeno potrubí pod kabinou od ovládacího panelu. Je tak schopna okamžitého zásahu. Malou úpravou prošla i kabina, sedadlo a uchycení dýchacích přístrojů.

Robustnost a pěkný vzhled dodávají vozidlu terénní pneumatiky, přídavná světla a poziční světla. Myslím, že oprava v našich podmínkách se nám povedla, přičemž je na vozidle odvedena spousta hodin práce a přemýšlení karosáře a všech strojníků a hasičů na všech směnách, hlavně pak na Áčku.Vůz má již od uvedení do provozu několik úspěšných zásahů. A jeho krása sklízí obdiv hasičů jiných jednotek při akcích, při školení na HZS i při exkurzích na stanici. A když projíždí ulicemi našeho regiónu, nechybí unešené pohledy kolemjdoucích. A to je pro nás ta největší odměna z pocitu dobře vykonané práce.

Autor: R.Hoza
Sdílet